Via Denemarken richting Zweden

4 juni 2022 - Käseberga, Zweden

Maandag 30-5-2022

In Heiligenhafen (D) nemen we even de tijd om wat klussen te klaren. Primaire aandacht heeft de koelkast. Compressor, koelplaat, thermostaat uitgebouwd en vervangen. Veel kit was destijds blijkbaar dé oplossing om het gat in de koeling waar de leidingen en kabels doorheen moeten, dicht te maken. Echter het verwijderen van zo'n grote elastische homp is een uitdaging op zich. Daarbij zitten dat soort dingen vaak op onmogelijke plekken waardoor je er alleen in standje slangenmens 2.0 met gereedschap bij kunt. Resultaat: spierpijn op écht hele onbekende plekken de volgende dag 😖

Aan de slag met de defecte koelkast

Boven: Die koelkast is geen koud kunstje

Wij maken dat gat, na de installatie weer dicht met isolatiebuis. Daar hadden we nog wat van liggen aan boord en kwam nu goed van pas. Dit zal er heel wat makkelijker uit gaan als dat nog eens nodig mocht zijn.

We leren onderweg veel van hoe alles in elkaar zit en ik kan ook echt genieten van dit soort zelfoplossende klussen. Zeker als het daarna ook gelijk werkt. Als alles is aangesloten, is het grote moment dan ook daar....🥁🥁🥁....stroom erop......😳....er gebeurt niets!

In alle frustratie toch maar weer even googlen. Ik lees iets met een zekering....ahum....die blijkt dus ook echt doorgebrand. Nieuwe erin en ja hoor, de compressor springt aan! Nooit geweten dat ik zo blij kon worden van het geluid van een werkende koelcompressor. Niet veel later genieten we weer van een echt ijskoud biertje uit de boordkoeling. We did it!

...vaag blijft nog steeds wel wat nu precies de oorzaak is geweest van het mankement...

We liggen hier prima!

Dinsdag 31-5-2022

De volgende klus op het programma: Er moeten nog 2 extra vlaggenlijnen komen aan de onderste zalingen. Wanneer je naar een ander land vaart dient de betreffende  gastenvlag aan stuurboord in het want gehesen te worden. Aan stuurboord werd deze lijn al bezet door een kegel. Die kegel heb je weer nodig als je zeilt én de motor bij hebt. Kan een flinke boete opleveren als de autoriteiten er op uit zijn. Wat extra lijnen waren dus nodig om ons netjes aan de regels te kunnen houden.

Hoppa, Pippi de matroos de mast in en Jerommeke lieren. Een emmer gevuld met accuboormachine, popnageltang en alle toebehoren geven me de juiste tools om de extra beugels en blokken aan de zalingen te bevestigen.

Hooghangend klusje voor de extra vlaggenlijnen Hangin' in there...

.Hoog en droog ...hoog en droog

Ook de wimpel van ZeilNoord (zie onder) kan weer wapperen. ZeilNoord is een facebookgroep van zeilers die noordwaarts trekken. Er wordt veel info gedeeld over havens, route, actualiteiten etc. Erg handig én leerzaam. Daarbij levert het ook nieuwe contacten op.

Wimpel ZeilNoord

Ook regelen we voor vertrek nog wat liters dieselolie na de vele motoruren binnendoor. Helaas moet ook Duitsland aan de hoge brandstofprijzen geloven.

Gezellig aan de wandel met de jerrycan even de jerrycan uitlaten...

We wandelen 2x met 30l jerrycan door Heiligenhafen op weg naar een tankstation, andere mensen nemen een hond...

In totaal kunnen we 170l diesel bunkeren. De laatste jaren gebruiken we vooral GTL (gas-to-liquid), dat heeft een schonere verbranding en de motor lijkt er geen problemen mee te hebben. Echter is GTL nog niet overal standaard te verkrijgen. Thuis halen we het doorgaans bij Jos Boone in Middelburg.

Woensdag 1-6-2022

Na deze paar heerlijke klus -en rustdagen in Heiligenhafen (D) varen we vandaag naar Fehmarn. We ontmoeten daar via een reactie op ZeilNoord Ineke en Piet van de Vrijheid II. Een Trintella 1A waar zij al 45 jaar trotse eigenaar van zijn. Zij wonen in Middelburg, overwinteren zelf in Portugal en hun boot houdt haar winterslaap al 13 jaar op Fehmarn in een loods.

Onder: Piet en Ineke en hun vrijheid

Ineke & Piet en hun vrijheid II

Ineke & Piet op hun vrijheid II

Als we elkaar ontmoeten blijken beiden al tegen de 80 levensjaren te hebben. De lichamelijke ongemakken zijn er zeker, maar van ophouden met zeilen wil Ineke nog niets weten. Ook doen ze nog veel zelf.

Iedere zomerseizoen komen ze naar de Oostzee om weer een toertje noord te doen. Ik heb veel bewondering voor de energie en de levenslustigheid van deze mensen. Zo je oude dag verslijten is toch echt wel alles uit het leven halen. Op hun verzoek helpen we even met het overdragen van de giek uit de loods naar de boot. Als de boot weer helemaal opgetuigd is gaan ze (maar weer eens) richting het Oslofjord via de westkust van Zweden....Ineke vertelt het alsof het niks voorstelt...

Nog wel even op de levering van een nieuwe waterpomp voor de motor wachten die ze zelf vandaag besteld heeft bij Jos Boone. Die bleek kapot te zijn na de tewaterlating, maar komt allemaal goed hoor, regel ik gewoon, aldus Ineke.

Zum Goldenen Anker scoren we een ganz große schnitzel. Duitsland heeft echt wel zo zijn voordelen, zeker als het om "veul en lekker" eten gaat! Ik liep in ieder geval ver voorover gebogen terug naar de boot en dat kan echt niet van die ene Erdinger Weissen komen....pffff....burp!

En natuurlijk een échte schnitzel verorberen

Boven: Schnitzelparadijs

Donderdag 2-6-2022

​​​Het plan om vandaag via Klinthølm (DK) naar de zweedse zuidkust te varen stellen we een dag uit. Er wordt een west 5-6 bft afgegeven met bft 7 bij buien en daar gaan we niet persé van lachen. Blijven liggen dus...

Wandelingetje naar de dichtstbijzijnde bakkerij voor iets lekkers bij de koffie brengt ons langs een U-boot museum (zie onder). Zo'n ding staat mij daar goed, al zal er in deze contreien ook genoeg realtime activiteit onder water zijn. Naast dat ik er niet aan moet denken op diepte in zo'n onderzeeër te zitten brengt het ons ook weer even terug in de hedendaagse realiteit van de oorlog in Oekraïne. Opvallend is ook dat hoe oostelijker we komen er uit solidariteit steeds meer 🇺🇦 vlaggen wapperen.

U-Boot museum

Vrijdag 3-6-2022

​​​​We zijn weer vroeg uit de veren en verlaten de haven Burgstaaken op het Duitse eiland Fehmarn richting Klintholm op het Deense eiland Møn. De gastenvlag wordt ergens midden op het water op de grens gewisseld 🇩🇪 🔄  🇩🇰.

Vertrek van het schiereiland Fehmarn (D)

Vroeg vertrek van Fehmarn

Er staat nog een hobbelige zeegang van gisteren en met een bakstag wind is de boot net zo'n losgeslagen rodeostier. Je komt haast niet vooruit, maar wordt wel alle kanten op geslingerd. Na 30 mijl bij de kop van Gedser wordt het iets stabieler en zetten we de gennaker bij. Een zeil van zo'n 120m2 van een soort parachutestof. Deze gebruiken we op halve tot ruime koersen met wind tot +/- 3 bft. De druk in de gewone zeilen is op deze ruime koersen dan vaak te weinig, zeker als er wat zeegang is.

Lekker slapen op de bank kan ook Mooie koers voor de gennaker

Boven links: even tukkie tussendoor lukt makkelijk

Boven rechts: met de gennaker op pad richting Møn (DK)

Onder: Sunset strand en haven Klintholm op Møn

Sunsetbeach MønSunset harbour Klinthølm

Zaterdag 4-6-2022

Om het windveld nog mee te hebben weer vroeg op pad voor de oversteek naar Zweden. Møn (DK) is een eiland waar je best een paar dagen kunt verblijven. Hier hebben we eerder al eens de wandeling gemaakt bovenop de krijtrotsen, Møns Klint genaamd. Deze kliffen bestrijken in totaal 8 km van Møns kust met als hoogste punt 143m. Een must-do wandeling als je hier nog nooit geweest bent, supermooi!

Møns Klint

Genieten van het uitzicht

Boven: genieten van het uitzicht op Møns Klint

Nu kiezen we ervoor om door te varen aangezien de wind krachtig oost wordt in de voorspellingen. Voor de koers naar Zweden vanuit onze positie kunnen we dat wel even missen.

In het begin moeten we nog wat bijsturen ivm windparken die in de weg liggen, maar verder zijn nagenoeg alle 65 mijlen bezeild, fantastisch!

Onderweg gaat de zweedse gastenvlag erin

De Zweedse gastvlag gaat er onderweg in 🇩🇰 🔄 🇸🇪

We zijn op weg naar Kåseberga waar we morgen willen blijven. Vanaf daar zal het naar verwachting makkelijker kusthoppen worden en laten we de planning meer los....

👉 dit stuk meevaren? check ook onze video via Denemarken richting Zweden