Weer richting Kieler Fjord en Cuxhaven

9 augustus 2022 - Cuxhaven, Duitsland

Woensdag 3-8-2022

Om 4:30u bij het krieken van de dag varen we stilletjes de haven van Kloster, Hiddensee uit. We hebben nog heerlijk kunnen slapen en beginnen zo enigszins uitgerust aan de etappe richting Gedser (DK). Zo'n 50 mijl varen is te overzien en we worden getrakteerd op een prachtige zuidwind 4 bft. Ideale omstandigheden die het zeilen een ware rijkdom maken. De zon kleurt de kliffenkust van Hiddensee goudgeel en we prijzen ons gelukkig dat we op deze manier de kop van dit eiland mogen ronden, echt prachtig!

Onder:  lucky shots in de vroege ochtend bij de noordzijde eiland Hiddensee

Zonsopkomst Boven Hiddensee

Hiddensee noordkust kleurt goudgeel

Prachtig zeilen in het ochtendgloren

Zeilend ronden we de noordkust Hiddensee

De noordkust Hiddensee

Zo nemen we op een bijzonder mooie manier afscheid van Rügen en varen westwaarts. We zeilen fantastisch vandaag en rond 13:00u varen we de haven van Gedser (DK) binnen. Het is dan gelijk zweten geblazen. Het kwik stijgt met gemak boven de 30°C dus dat wordt wederom een siësta vanmiddag. Wie denkt dat je nog steeds naar het zuiden moet voor dit weer.... da is dus nie nodig 🥵😎

Havenzicht Gedser (DK) vanuit de kuiptent

Boven: havenzicht vanonder de siëstakuiptent

Later lopen we nog een klein rondje, in de nabije omgeving. Hier is niet veel te doen, maar de haven is verder prima. Net zoals wij gebruiken veel mensen deze haven meestal als tussenstation naar het noorden of zuiden. Het loopt dan ook vanzelf weer vol met bootjes. Het zeilerskoppel achter ons gaat morgen na 6 jaar zeilen op de Middellandse Zee terug naar hun thuishaven in Duitsland. Hoe moet dat dan wel niet voelen zeg? Wij kijken na 3 maanden ook weer uit naar thuiskomen en hebben genoeg plannen voor een volgende reis, maar zo jaren op pad, bijzonder hoor.

's Middags krijgen we nog een kort bezoek van zwaluwen aan boord. Een zwaluw maakt nog geen zomer....maar 3 echt wel! Onderstaande betekenis vond ik wel een leuke om te lezen.

Go with te flow
De zwaluw vliegt daar waar de luchtstroom het meest voedselrijk is. Afhankelijk van de luchtdruk vliegen insecten hoger of lager in de atmosfeer. De zwaluw laat zich hierdoor leiden en weet daardoor exact waar hij de juiste voedingsbodem aantreft die zijn voortbestaan en dat van zijn kroost garandeert. Spirituele advies bij het verschijnen van de zwaluw is: ‘go with the flow’ en je komt op de plek waar je zijn moet.

1 zwaluw maakt nog geen zomer, 3 wel!

Boven: 3 zwaluwen kwetteren en relaxen op de railing

Ondertussen gaat ook hier de dag voorbij en is het makkelijk mooie plaatjes schieten bij zonsondergang.

Sunset in Gedser (DK)

Sunset in Gedser (DK) shipview

Boven: sunset in Gedser (DK)

Donderdag 4-8-2022

De koers staat voor vandaag richting Fehmarn. De verwachte wind ZO 3 bft blijkt niet meer dan 2bft te zijn. Na 1,5 uur op de motor gaan we alsnog op de zeilen verder. Gaandeweg lopen we een kruissnelheid van 4 knopen dus daar valt mee te leven. Verder is het nog steeds erg warm overdag.

De vliegjes en muggen vinden hun eigen siëstalanding op onze boot, aangezien we voor hen een soort bewegend rusteiland vormen. Respect voor elke levensvorm op deze aarde hoor, maar het zou fijner zijn als ze niet op je lijf gaan zitten. Helaas kennen deze ongenode gasten het systeem van vaste zitplekken niet echt, dus blijft er niet veel meer over dan zenoefeningen in acceptatie en binnen blijven. Zo af en toe de kop naar boven steken en AIS in de gaten houden zorgt ervoor dat we weer veilig aankomen.

Fehmarn in zicht Links: Fehmarn komt in zicht

De Fehmarnsundbrücke weer gepasseerd

Boven: we zijn de Fehmarnsundbrücke gepasseerd, maar nu met de boeg westwaarts

We besluiten naar het voor ons bekende en geliefde Heiligenhafen te gaan i.v.m. alle voorzieningen daar. Vanaf hier willen we met goede wind richting Kieler Fjord, het Nord-Ostsee Kanal op.

Dat wordt dus inkopen doen, superlekkere Rioja gevonden voor 3 euri, brandstof en water bunkeren, vuile was wegwerken, op restaurant gaan (zeer belangrijk!), de boot even een frisse sopdouche geven en zo meer.

Vrijdag 5-8-2022

Vandaag en morgen houden we ons bezig met wat huishoudelijke taken, zoals eerder aangegeven. De wind waait zondag pas wat meer in ons straatje. Deze dagen zijn we ook het weer in de Duitse bocht in de gaten aan het houden. De planning wordt vanaf Brunsbüttel bekeken met getij als extra element. Er staat volgende week een mooie stabiele oostelijke stroming op de windkaarten. Er kan hier zo maar weken flinke westenwind staan en dan is vertrekken uit Cuxhaven een no go als het nog enigszins comfi moet blijven. Voor ons een goed moment om de reis buitenom naar Nederland te gaan maken nu we hier toch zijn.

Zondag 7-8-2022

Rond 5:00u zijn we weer zeilend en pakken zo nog een paar uur ZW 3-4 bft mee naar de Kieler Fjord. De traktatie van een mooie zonsopgang bij het ontwaken van de dag gaat nooit vervelen. Ik kan echt eindeloos genieten van dit soort momenten.

Vroeg vertrek uit Heiligenhafen naar Kielerfjord

De zon komt ons opwarmen

Boven: vroeg vertrekken blijft een feestje met zo'n prachtige zonsopgang 🤩

Koersje aan de wind zeilen we, met een snelheid van 5 à 6 knopen, de maximaal haalbare hoogte. Voor het verkeersscheidingstelsel van de grote scheepvaart nog 2 slagen overstag en zo komen we aardig goed uit aan het begin van het Kielerfjord. De laatste mijlen naar de sluis bij Kiel-Holtenau gaan op de motor.

Geland in de sluis bij Kiel

Boven: we zijn weer geland in de sluis bij Kiel

De eerstvolgende schutting het kanaal op volgt vrij snel en we varen nog door tot Rendsburg. Hier meren we af bij de haven van Eider Yacht Club op dezelfde plek waar we op de heenweg gelegen hebben. Voor een zeer schappelijke prijs van €15,- all inn is het hier echt aan te bevelen. Het is wellicht niet de meest luxe haven, maar alles is schoon, functioneert en gasten worden vriendelijk ontvangen, voor ons een topplek.

Maandag 8-8-2022

Na heerlijk geslapen te hebben, maar toch nog wat suffig, maken we een korte wandeling naar de supermarkt 600m verderop. We gaan niet weg zonder wat lekkers bij de koffie hè! Rond 9:00u gaan dan de touwtjes weer los en varen we de laatste 65 km van het Nord-Ostsee Kanal richting Brunsbüttel.

Op het Nord-Ostsee Kanal richting Brunsbüttel links: weer....bij het zweefveer

Rond 16:00u maken we vast in de haven van Brunsbüttel naast de grote sluiskolk. Ook Nederlands SY Lucia, eveneens met een zeilnoordwimpel in het want, meert hier af. Leuk om reiservaringen uit te wisselen met elkaar. Zij hebben de route via Mandal (N) en verder langs de westkust van Zweden gevaren. Met 2 jonge meiden aan boord en een behoorlijk tempo toch knap gedaan. Is zo te horen en zien een ervaren zeilersgezin.

In deze haven voor de sluis Brunsbüttel liggen veel jachten in afwachting van het goede tij om de Elbe op te gaan. Onze buurman die als eerste in ons pakketje ligt gaat om 8:00u los richting Hamburg. Ons afgaande tij naar Cuxhaven gaat pas rond 12:00u lopen dus wij kunnen nog even blijven liggen. Schepen die juist nu in de avond nog het kanaal opkomen in Brunsbüttel moeten ook in deze haven stoppen aangezien pleziervaart alleen overdag door het kanaal mag varen.

Flink stapelen in de haven Brunsbüttel voor de sluis

Boven: boten blijven in de avond binnenkomen in de kanaalhaven van Brunsbüttel voor de sluisHet is weer stapelen.

Dinsdag 9-8-2022

's Ochtends komt de douane nog "gezellig" langs. We liggen na vertrek van een aantal Duitse boten nu zelf aan de steiger en zijn zodoende een makkelijk controledoelwit. Alle papieren mogen uit de tas en als duidelijk is dat ergens de BTW betaald is van de boot zijn ze tevreden. Zeebrief, nationaliteitsverklaring, eigendomsbewijs, allemaal niet boeiend, ...die mehtwertssteuer mussen wir sehen... Nou ja, we nemen vriendelijk lachend weer afscheid van deze dienders die hun controlequotum voor de ochtend waarschijnlijk weer binnen hebben en gaan genieten van een bak koffie.

Het is nog even wachten op het juiste tij naar Cuxhaven dat zo rond 13:00u gaat lopen en natuurlijk zijn we niet de enige. Met ons gaan nog vele plezierjachten mee met de schutting naar buiten.

Drukte in de sluis bij Brunsbüttel

Boven: de sluis is gevuld met plezierjachten voor de schutting naar buiten.

Met het afgaande tij hebben we een gangetje van 7,5 tot 8 knopen over de grond. Helaas niet echt bezeild richting Cuxhaven, maar dat mag de pret niet drukken. Het is maar 16 mijl varen, we zitten die rit wel uit op de motor. Hoe meer we buitengaats komen hoe heftiger de golfslag. Tij tegen wind is dé match voor een bokkige zee en buiswater. Sjonge jonge, we zijn weer buiten hoor.... Gelukkig duurt het maar even. Als we de Amerikahaven invaren is het ook gelijk klaar. Hier liggen we gemoedelijker dan in de grote marina en ook niet onbelangrijk het kost de helft minder voor betere faciliteiten. Je stopt gewoon je liggeld in een envelop, je kunt een sleutel pakken voor het clubhuis, fietsen staan gratis te leen en zo meer, alles heerlijk selfsupporting.

Amerikahaven, Cuxhaven

Boven: Amerikahaven, Cuxhaven

Vanaf hier is het plan weer in één keer door te varen naar Lauwersoog, zo de wind waait...

👉 dit stuk meebeleven? check ook onze video: Kieler Fjord, Nord-Ostsee Kanal, Cuxhaven.

1. Sarienke:
    10 augustus 2022
    Oh Dyanne wat een prachtige foto's weer! Tot snel!
  2. Dyanne & Martin:
    Dankjewel Sarienke 😘 c u💖
  3. Nien:
    10 augustus 2022
    Ooooh wat een heerlijke ochtenden…. !!
    Bijzondere ontmoetingen, inclusief de douane🥳
  4. Dyanne & Martin:
    14 augustus 2022
    Ja alles is bijzonder 🙌...en na de douane hadden de bootjesmensen in ieder geval weer genoeg te praten met elkaar 😄
    Cu soon😘
  5. Cees:
    👍 🍷
  6. Dyanne & Martin:
    Ook zo .... proost hè👍🍻
  7. Marco:
    10 augustus 2022
    Zo aan de foto's te zien is het zeker de moeite waard geweest. Gave beelden !!
  8. Dyanne & Martin:
    14 augustus 2022
    Hoi Marco, thx en zeker de moeite waard, zelfs om er nog terug te komen. Nieuwe plannen voor volgend jaar ontstaan spontaan 😄
    Leuk dat je "meereist"
  9. Margreet:
    13 augustus 2022
    Prachtige plaatjes weer en leuk om te lezen dat jullie genieten. Enne..volgens mij zijn ook heel ervaren👍🏼💪🏼😉!
  10. Dyanne & Martin:
    14 augustus 2022
    Ha Margreet, thx! Zo'n langere reis leert ons toch weer een hele hoop bij en zo bijzonder om al die mensen te ontmoeten, jong, oud, gezin, solo...er zit van alles tussen 👍😄 liefs van ons😘