Van Kristiansund naar Kristiansand

4 juli 2023 - Kristiansand, Noorwegen

Woensdag 28-6-2023

Km-stand: 35015 km

Dagafstand: 217 km

Van de Atlantische Route volgen we de E39 en 60 verder naar Olden. Een plaatsje dat blijkbaar de moeite waard is gezien de ligging op het einde van de Innvikfjorden. Er meren ook cruiseschepen af, dus ik heb zo mijn bedenkingen maar allez....niet gezien is geen mening kunnen vormen. We komen nog 2 pontjes tegen onderweg waarbij de zichten op het water weer fantastisch zijn. Onderstaand is het waterpanorama van Solavågen naar Festøya.

Panoramisch vanaf de ferry

Ferry van Solavågen - Festøya

Koffiebreak aan een haventje bij Rjånes

Haventje bij Rjånes

Haventje Rjånes

Bergzicht haventje Rjånes

De route is prima te doen ook al zijn sommige stukken weer wat smaller. Dat vergt gewoon meer alertheid en concentratie, zeker bij tegenliggers. Het past soms allemaal maar net, maargoed dat hoort er bij hier in Noorwegen hè! De plek voor een koffiestop is net van de weg af bij een haventje genaamd Rjånes (zie boven).

Fjordzicht onderweg naar Olden

P-plek Olden naast Bunnprix

P-spot Olden aan de rivier

P-plek Olden aan de rivier

Boven: Fjordzicht onderweg en P-spot in Oldentown

Eenmaal in Olden tanken we water bij een supermarkt en blijkbaar kunnen we er naast ook aan de rivier staan voor NOK 150,- (p4n#126720). Mooie plek voor de nacht en tevens goed startpunt voor een korte hike naar Huaren. Hier wordt volop mee geadverteerd als je op Olden zoekt inclusief de Briksdalsgletsjer.

Zicht op de top hike Huaren

Fjordzicht tijdens Huarenhike

Die 2 weer aan de wandel...burning some calorieën

Dalzicht Olden terugweg Huaren hike

Boven: plaatjes tijdens hike Huaren.

We lopen de Huaren hike eind van de middag even. Lekker om wat in beweging te zijn na 4 dagen roadcruisen, maar verder geen hike die in de top 10 komt. Het zicht is net iets boven het dal al prachtig met het dorpje Olden in beeld. De bergen zijn mooi groen en wat hoger zijn de besneeuwde toppen van andere bergen nog mooi te zien. De top van Huaren voegt daar niet zo veel aan toe wat mij betreft. Maar, er is weer even wat fysieke activiteit geweest. Een koud biertje smaakt daarna altijd het lekkerst, proost!

Donderdag 29-6-2023

Km-stand: 35097 km

Dagafstand: 83 km

Het plekje Olden blijkt eind middag/avond heerlijk rustig te zijn. Zodra de dageraad weer aanbreekt en er beweging op gang komt ontpopt Olden zich als een übertoeristische bedoeling. Bussen die leeglopen op de parkeerplaats, winkels vol met mensen....pffff. Ik ben serieus na 5 minuten al vet overprikkeld! Er ligt ook alweer een nieuw cruiseschip, dus dat zal de reden zijn van het gekrioel. We scoren nog wel even ons eigen evenbeeld in Vikinguitvoering, te leuk én lief om te laten staan.

Scatties in Vikinguitvoering 💞

Fjordview onderweg

Misty Mountain onderweg

We besluiten de rust van onze camper weer op te zoeken en alvast een stukje verder te rijden. De fjorden blijven imposant onderweg. Ook zien we talloze watervallen en riviertjes die door het smelwater van gletsjers gevormd worden.

Windowshot gletsjerrivier onderweg

Prachtig groene velden en bergen

De afwisseling van uitzichten en de bijzondere diepe kleuren maken dat we elke seconde genieten van deze relatief korte rit. De mistlagen boven de bergen geven nog een extra mystiek sfeertje. Dit soort scenario's kun je zelf niet bedenken, wat een bijzondere natuurpracht.

Rocky Mountain onderweg

Bizarre combi van groen, rotsberg en mist

We stoppen bij Bøyum Camping (p4n#58730) mede omdat we op de navigatie een steeds langer wordende, rode streep zien verschijnen verder op de route. De campingdonatie is hier NOK 300,- voor ruime plekken in een mooie omgeving. Het sanitair laat voor dit bedrag wel wat te wensen over, maargoed ook niet het allerbelangrijkste.

Er zit derhalve wel veel verschil in de ene of de andere plek. Soms sta je op een gewone P-plaats voor de nacht net zo mooi zonder faciliteiten en dan is NOK 300,- weer wel iets overgewaardeerd voor deze plek, maar so be it.

Naast deze camping blijkt een gletsjermuseum (zie onder) te zitten en dat is gelijk een mooie bezigheid voor vandaag. Voor NOK 160,- p.p. krijg je veel informatie over het ontstaan van de gletsjers, de invloed van klimaatverandering en de manier waarop het smeltwater gebruikt wordt om energie te genereren. De film die getoond wordt op een groot panoramascherm is spectaculair gemaakt met helicopter- en dronebeelden, echt supergaaf! Je vliegt zelf mee de bergen en gletsjers over, pfview niet vergeten adem te halen....

Omgeving Fjærlands Fjord

Gletsjer museum bij Fjærlands Fjord

Meeting the Mammoets

Deze omgeving leent zich er goed voor om nog eens terug te keren. Er is hier bij het Sognefjord zoveel te zien en te beleven dat je er gemakkelijk een hele vakantie kunt spenderen. Ideetje voor de volgende trip misschien?

Vrijdag 30-6-2023

Km-stand: 35316 km

Dagafstand: 219 km

In de ochtend is het genieten van de mystieke sfeer met laaghangende mistslierten in het gebergte bij de camping. We proberen nog wat op de plaat te zetten en gaan dan lekker op pad.

Mistslierten in de ochtend

Ochtendshot Fjærland camping Bøyum

Ochtendshot met mistslierten Fjærland

Deze route brengt ons door de Lærdalstunnelen. Met een lengte van 24,5 km is dit de langste wegtunnel van de wereld! Toch ook weer gaaf om dat mee te maken. Er gaan vaak foto's rond op FB van de blauw verlichte tunneldelen, nou dat willen wij ook wel zien natuurlijk.

Om de 6 km is de tunnel blauw verlicht om de boel een beetje leuk te houden daar door die berg. Het is toch een half uur rijden. De verlichte delen doen wel heel speciaal aan.

De Lærdalstunnelen blue light

De omgeving blijft ook buiten al die tunnels, want dat zijn er echt veel vandaag, echt genieten. Bij Gudvangen stoppen we even voor een break en dan stapt er net een  groepje SUP-boarders uit het water die met SUP Norway een kleine week op pad zijn geweest. Ik heb het even opgezocht op internet, moet een toffe ervaring zijn. Ook weer een ideetje voor een volgende keer, de "still to do" lijst wordt steeds langer 😋👍

Sightseeing onderweg

Gudvangen

Uiteinde Nærøyfjord bij Gudvangen

Tevens is hier in het supermooie fjord bij Gudvangen verzorging voor de camper mogelijk, maar ook voor jezelf. Er zijn prachtige gratis douches, goed om te weten als je hier in de buurt bent (p4n#35682).

Iets verderop zegt Google dat er een toffe waterval zit genaamd Money Drop Waterfall. Er wordt ook geziplined hier, weer lekker toeristisch natuurlijk maar ok. Wel de moeite waard om dit wilde stuk water van dichtbij te zien.

Money Drop Waterfall

Money Drop Waterfall

Hardangerbrug

We passeren de Hardangerbrug om vervolgens ook Hardangervidda, het bekende Nationalpark, in te rijden. Ook hier kun je je hart ophalen als het om natuurschoon en activiteiten gaat. Niet veel verder rijden we de zoveelste tunnel in en ja hoor....daar is ie dan eindelijk...de UFO Rotonde! Deze foto's worden ook best vaak gedeeld in aanverwante FB-groepen. Maar echt, het is bijzonder en bizar tegelijk. Hoe krijg je het voor elkaar om zoiets gaafs te bouwen in een berg!

UFO Rotonde in de tunnel

We zijn op weg naar Vøringfossen, alweer een waterval. Maar dit is een hele grote en ja ook deze staat beslist in het rijtje van vet toeristisch. Ik heb het idee dat onder Trondheim echt alles geëxploiteerd wordt wat maar mogelijk is aan natuurschoon. Het is dan ook altijd druk op die pleisterplaatsen.

De laatste kilometers naar Vøringfossen kijk ik wat vertwijfeld naar google maps. Is dat nou echt, al dat gekronkel? Het lijkt werkelijk wel een niet uit de knoop te halen tuinslang. Anyway, het is toch echt hoe de weg loopt en uiteindelijk landen we bij Vøringfossen op een P-spot voor hotel Fossli.

Sightseeing onderweg

De krullen naar Vøringfossen

Vøringfossen waterval

Vøringfossen waterval

Zijtak bij de Vøringfossen

Vøringsfossen

De Y-loopbrug over Vøringfossen

De Y-loopbrug Vøringfossen

Deze waterval is een van de hoogste watervallen in Europa. Het water maakt een loodrechte, vrije val van 145 meter op een totale hoogte van 182 meter. Er is een mooie route aangelegd rondom de waterval, zodat je deze vanuit verschillende plekken kunt bewonderen. De Y-loopbrug maakt het mogelijk er echt overheen te lopen.

In de avonduren is het rond 22:00u weer rustig hier en is de plek nagenoeg toeristvrij. Heerlijk om met het geruis van de waterval op de achtergrond lekker te gaan slapen.

Zaterdag 1-7-2033

Km-stand: 35515 km

Dagafstand: 200 km

De Matrix komt rond 8:00u weer in beweging om verder zuidwaarts te gaan. We hebben een heerlijke, rustige nacht gehad voor het Fossli hotel. Dezelfde weg terug gaat weer naar Eidfjord. Het is gelijk flink afdalen, respect voor de Matrix dat dit allemaal kan. Wij zouden zelf eerst een warming-up nodig hebben geloof ik.

De route richting het zuiden is gericht op Kristiansand, maar dit doen we in stukjes. Op deze wegen is 200 km per dag al heel veel en vraagt het bovendien de nodige concentratie. Het traject richting Valle verloopt met stijgen, dalen en ja....nog een aantal tunnels.

Spiegelzicht onderweg

De omgeving blijft verbazingwekkend mooi in de fjorden. De kleuren lijken een hogere intensiteit te hebben, echt zo mooi! Er is geen wind vandaag, waardoor de fjordmeren er roerloos bij liggen. Dit geeft op elk kiekje dat ik maak de nodige spiegeleffecten. De hele rits zie je boven en onder.

Rotstunnel onderweg

Boven: nog een echte, pure rotstunnel

Gletsjerzicht met bergspiegeling

Gletsjerzicht

Matrix even een break

Waterval onderweg

Roadsight onderweg richting Hovden

Na de fjorden veranderd de omgeving in een opeenvolging van skioorden. Eerst is het allemaal weer wat dor, het diepgroen is er volledig uit. Het doet ons denken aan het hoge noorden in Tromms og Finnmark. We zitten ook op 1000m hoogte, dus dat zal er mee te maken hebben. Er zijn nog genoeg sneeuwplekken te zien en zelfs in de meren zijn hier en daar nog ijsschotsen te zien. Toch is de temperatuur zo'n 14°C hier.

Na de nodige stops proberen we weer een Nortrip-spot in Hovden. Dit blijkt een goede keuze te zijn bij The Village Hovden. Vriendelijke ontvangst en toch leuk dat we ook nog een goede ervaring meepakken van dit lidmaatschap. Verder zou ik het Nortripabonnement niet nog een keer doen, de plaatsen zijn voornamelijk in het zuiden te vinden en je moet net geluk hebben dat het aansluit bij je route en dat de plek nog vrij is. In Scandinavië is het vrij camperen zo ingeburgerd dat je eigenlijk altijd wel een freespot vindt. Wij hebben ook niet altijd zin om weer aan- of af te melden e.d. Wel iets wat van de Nortrippers verwacht wordt en logisch ook. Het is toch een gastvrij gebaar van de uitbater en daar netjes mee omgaan hoort erbij.

Zondag 1-7-2023

Km-stand: 35721 km

Dagafstand: 216 km

Het beetje whisky dat gisteren nog in de fles zat hebben we proostend op al het moois nog genuttigd na het eten. Ook al was het niet veel, mijn nachtrust was er behoorlijk rommelig door. Blijkbaar is de tijd voorbij dat mijn lichaam sterke drank kan verdragen. Geen kater ofzo, maar wel lamlendig wakker geworden, pffff.

Vandaag de laatste 200 km naar Kristiansand waar we voor dinsdag de ferry naar Hirtshals (DK) hebben geboekt. Het is heerlijk rustig op de weg, die grotendeels door het Setesdal loopt.

Setesdal kaart

Ook hier weer volop mooie zichten, het houdt maar niet op. We merken wel dat we langzaamaan dalen en nu echt de hoge fjorden hebben verlaten.

Koffiebreak Setesdal

In Kristiansand regelen we nog even de taxrefund van wat spullen die we op de Lofoten gekocht hebben. Daarna besluiten we voor de nacht naar het 13 km verdere eiland Flekkerøya te rijden. Hier staan we parkeergeldvrij (p4n#173981) voor 24 uur. Dat scheelt een boel. Morgen rijden we dan weer terug naar de stad om deze op het gemakje te bezoeken, nu ff relaxen.

Havenzicht Kristiansand

P-plek in Flekkerøya

Maandag 3-7-2023

Eindelijk weer een goede nacht gemaakt en ondanks de onverwacht, vele campers op deze plek bleef de sfeer heel rustig. We rijden iets westelijk van Kristiansand naar een verzorgingsplaats, zodat we grijs en zwart water kunnen lozen. Drinkwater is ook beschikbaar, goed geregeld dus bij deze Shell stations aan beide kanten van de weg.

Ik had na wat googlen nog een "korte" wandeling gevonden op deze plek naar een kleine Kjeragbolten en Preikestolen. Deze stond ook in Komoot waarin werd aangegeven: rondje van 6 km, duur kleine 2 uur, stijgen max. 90m, geen bijzondere ervaring vereist, makkelijke route. Nou, da's leuk dacht ik. Nog even in de noorse bush bush een relaxte wandeling doen voordat we de stad in gaan. Rugzak, stokken, water, GPS....niet nodig joh zijn toch zo terug. Piece of cake dit.

De Lille Kjeragbolten hadden we inderdaad binnen 20 min. bereikt. We zagen wel gelijk dat dit meer klimmen en dalen betekende dan verwacht. Vanochtend lekker gedoucht, want we gaan zo toch weer water vullen, schone kleren aan....helaas het zweet liep al na een half uur onder de oksels. Pffff....de 6 km waren er in werkelijkheid 7,5 met veel klim- en daalstukken. Weliswaar niet zo hoog, maar als alles over boomstronken en ooit naar beneden gevallen rotsblokken gaat dan duurt het wel even. Verder prima wandeling als je dit ook verwacht, lijkt heel erg op hikes die we in Klein Zwitserland gedaan hebben. Leuke afwisseling, niet al te zwaar maar wel af en toe even aan de bak in de klimmetjes.

Mini Kjeragbolten gevonden

Flying High @ Mini Kjeragbolten

Jerommeke @ Mini Kjeragbolten

Sightseeing hike Mini Kjeragbolten

Mini Preikestolen wel op bord maar niet kunnen vinden

Supermakkelijk wandeling 🙄

Wij deden er dus 3 uur over en konden weer onder de douche. Gelukkig stonden we aan de andere kant van de weg nu ook bij een verzorgingsplaats dus dat scheelde gelukkig. Gelijk weer alles opgetopt.

Bezoek stad wordt dan morgen, voordat we naar de ferry gaan. Het is toch al weer later dan verwacht, dus eerst maar even een slaapplek zoeken. Uiteindelijk landen we aan de oostkant van Kristiansand (p4n#343801) bij een universiteit ofzo. De schoolvakanties zijn inmiddels al begonnen, het zal vast geen probleem zijn dat wij hier een nachtje blijven pitten.

P-plek oostelijk van Kristiansand bij de medische hogeschool

Dinsdag 4-7-2023

Km-stand: 35754 km

Dagafstand: 33 km

Vanochtend zijn we de stad weer ingereden, lekker de staatskas met tolgeld spekken met dat op en neer rijden. We zetten de Matrix op dezelfde plek weg, het is nu duidelijk veel drukker met campers overal.

P Kristiansand

We lopen nog een klein rondje door Kristiansand langs de haven en de winkelstraat. Er is veel bedrijvigheid, zo te zien is er een meerdaagse festival op komst. Na een lunch en een sloot koffie gaan we naar de ferryterminal voor de oversteek naar Hirtshals (DK).

In de ferrylane Kristiansand (N) - Hirtshals (DK)

Colorline Superspeed arrives

De Colorline Superspeed vaart binnen in Kristiansand, we zien jullie weer aan de overkant, tot dan!

👉dit stuk meebeleven? Check ook onze nieuwe video: Van Kristiansund naar Kristiansand.

1. Rien:
    13 juli 2023
    Super om jullie avonturen mee te beleven, prachtige foto’s van deze mooie reis!
    Grtjs
  2. Dyanne & Martin:
    14 juli 2023
    Dank je Rien, leuk dat je weer hebt "meegereist" Het was een hele ervaring zo met de camper en de foto's helpen mee om er nog veel over na te praten. Jullie ook nog mooie reizen toegewenst!