Senja, Vesterålen en Lofoten

20 juni 2023 - Reine, Noorwegen

Zondag 11-6-2023

We zijn in Fjordgard aan het wachten op het moment dat de wind weer wat normale vormen aanneemt. De Matrix is na wat zoeken op de grote P-plek vakkundig geparkeerd met de kop achter de stenen dam en in de wind. Zo komen de rukwinden van 9bft niet zo hard aan. Ook wel bijzonder dat we wederom afspraken met de windgoden moeten maken net als bij het reizen per zeilboot. Verschil is wel dat we met de boot niet zomaar tot hier komen en met deze wind uitvaren überhaupt geen pretje is. Punten voor de camper dus.

We gaan om 20:00u even "slapen" om onze hike Hesten met zicht op de spitse Segla-piek rond 3:00u te starten. Ja, ook hier gaat alleen de zon voor niks op. Als je iets wilt doen in deze bergen zul je je aan de wetten van de natuur moeten houden. Met het tijdstip van de dag is de natuur niet bezig.

Middernachtzon, we slapen niet echt super vast en horen rond 21:30u wat auto's op de P-plek. Toch even kijken wat er gebeurt en tja dan is slapen geen optie meer. De wind is flink geluwd en de hemel is in één keer straal blauw! Hup in de schoenen en gaan! Als je dan denkt dat je de enige bent met dit geweldige plan, nee hoor. We komen verschillende wandelaars tegen. Drie jonge Chinezen die een soort van de berg op rennen....mét camera om de nek. Het ging te snel om te zien of het Canon of Nikon was. Een ouder echtpaar uit San Fransisco die het duidelijker rustiger aan deden, 2 Polen en nog wat loslopende einzelgangers. Onderweg maak je zo even wat korte babbeltjes met elkaar en soms is het hoi, hey, hijg hijg. Het was toch weer een behoorlijk steile klim. De beloning is echter om van te smullen. Ook hier geen zin om keuzes te maken, alles was mooi!

Segla op de achtergrond

Middernachtzon boven

Middernachtzon zicht

De Segla-piek in vol oornaat

Scatties op Hesten, Segla op achtergrond

Scatties on top met middernachtzon

Gave toppen rondom Segla

View SeglaMiddernachtzon view

Het zicht is helder, echt prachtig en dan ook nog de middernachtzon meemaken op dit punt, super! Boven is de temperatuur wel kouder. Verschillende lagen kleding om uit te kiezen is wel belangrijk. Gelukkig hebben we daar geen tekort aan, maar heel lang verblijven op deze mooie plek maakt de spieren wat stram. We dalen weer voorzichtig af, zeker het hoogste deel is heel steil. Daarna loopt het weer een stuk makkelijker en komen we rond 0:30u bij de camper terug. Natuurlijk nog een "Rendier" Jagermeistertje erin om dit moois te vieren en dan nu echt plat om voldaan naar dromenland te vertrekken.

Maandag 12-6-2023

Km-stand: 32881 km

Dagafstand: 25 km

We slapen luxe uit, halen wat koffielekkers bij de plaatselijke dorpswinkel en gaan rond 12:00u naar een nieuw stekkie. We zijn in principe onderweg naar Skaland voor de Husjefellet Trail. Dit ligt 1 arm en 3 vingers naar linksonder op de kaart. Ik bekijk Senja maar als eiland met armen en vingers 🤗

Onderweg weer verschillende tunnels mét bovenmaatse tegenliggers. Dat vraagt even opletten op de bovenkant van de Matrix bij de passeerplekken. De tunnels zijn niet vierkant maar lopen eerder in bogen. Alles gaat heel rustig en gemoedelijk, zelfs een passage met een grotere vrachtwagen is gelukt. Blijkbaar wen je er aan en die Noren maken zich al helemaal niet druk om dit soort dingen. Komt allemaal wel goed...linksom of rechtsom.

Het zicht is schitterend, we rijden nu aan de andere kant van Seglaberg en zien dan hoe steil deze klif naar beneden in het water schiet (bergpunt onder 2e foto).

Onderweg naar Senjahopen zicht op Segla spits

Segla van de zeezijde

Uiteinde van Fjordgard-arm

Nieuwe weg, andere bergen...

Boven: zicht op Segla van de westzijde en mooie plaatjes van dit nieuwe fjord bij Senjahopen.

Ik kom een mooie plek met faciliteiten tegen op p4n in het plaatsje Mefjordvær #41106. Hiervoor gaan we iets van de route af, maar Skaland is dan ook heel vlakbij. Daar rijden we dus zo naar toe voor de hike en in Mefjordvær staan we prachtig en voor niks op een zeer goed gefaciliteerde camperspot.

Medfjordvær vanaf top Knuten (1)Medfjordvær vanaf top Knuten (2)Medfjordvær vanaf top Knuten (3)

Boven: drieluikje rechtsom vanaf bergtop Knuten. De camperplaats is links van de pier. Op deze hoogte alleen maar dinky toys.

Ik zou nog eens zoeken hoe dat zat met die trollen hier in Noorwegen. Onderstaand is wat ik vond op internet:

De Trol is onlosmakelijk verbonden met Scandinavië. In het bijzonder met Noorwegen. De mythe van Trollen viert hier hoog tij en komt eigenlijk ook uit Noorwegen. Volgens (fantasie) verhalen zouden de trollen vroeger in de bossen en tussen de rotsen hebben gewoond. Ze zouden enkel in de nachtelijke uren actief zijn. Overdag zouden ze niet te zien zijn omdat ze door het zonlicht van steen zouden worden en kunnen barsten.

Lijkt wat op onze tuinkabouters toch? Die zie je overdag ook niet in de tuin werken 😄

Dinsdag 13-6-2023

Km-stand: 33068 km

Dagafstand: 187 km

Het was de bedoeling vandaag in Skaland nog de Husjefellet hike te wandelen. Echter zat alles pot dicht van de mist en het regende aanhoudend. Dit zou op heel korte termijn ook niet veranderen. Besluit genomen om door te rijden en zo zijn we vandaag weer flink opgeschoten. Gelijk de lege gasfles gevuld in Brøstadbotn. Ging niet van harte leek het toen ik deze vraag stelde aan het chagrijn van de bezinepomp. Vervolgens was de beste man die de fles kwam vullen zo aan het klooien met de koppeling dat er telkens lekkage ontstond als de druk erop ging. Nu zijn ze hier aan lage temperaturen gewend, maar volgens mij was dit echt niet zo lekker voor zijn blote handen. Ik denk 't is goed, hoor het wel als ie vol is. Uiteindelijk rekenen we NOK 299,- af. Dat is omgerekend ongeveer €25,- Valt dus mee, maar Martin twijfelt of de fles ook echt vol is. De tijd zal het leren hè!

Allez hop, weer verder en we zoeken een P-spot om te overnachten. De omgeving is echt wonderschoon hier, we zien mooie, hoge watervallen die vervolgens wild stromende delen rivier vullen met elkaar. Toch bijzonder dat het landschap telkens zo veranderd.

P langs de E6 bij meertje Storvatnet

P plek bij meertje Storvatnet

Campings vinden we niet zo dus het wordt p4n#266479. Weliswaar langs de E6, maar dat wordt vanzelf rustiger vanavond. Morgen hopen we Vesterålen op te rijden.

Woensdag 14-6-2023

Km-stand: 33182 km

Dagafstand: 114 km

We rijden naar Lødingen waar we een mooie camperspot hebben gevonden bij een haventje. Het water blijft toch trekken en het uitzicht is wederom prachtig. Tijdens de rit veel oh's en ah's als je vanaf hoogte weer een fjord in kijkt. Het water kleurt hier echt tropisch blauw. Het is een korte rit vandaag, maar deze omgeving vraagt ook echt om vertragen. Hier doorheen jakkeren zou buiten jammer ook bijna respectloos zijn voor dit natuurschoon. Zo is een koffiestop in dit gebied 1 grote traktatie, zelfs gewoon langs de weg.

Onderweg naar Lødingen koffiestop

Onderweg naar Lødingen koffiestop

Eenmaal bij Lødingen rijden we via een smalle pier naar de camperspot. Hier zijn heel veel plaatsen beschikbaar met 4 m afstand tussen elkaar. Alles keurig geregeld evenals het sanitair. Ik had het niet verwacht, maar werkelijk alles komt vol te staan. Bizar om te zien en eigenlijk ook de eerste keer dat we met zovelen staan. Verder heb je van niemand last, iedereen doet z'n eigen ding.

Camperspot Lødingen

Camperspot Lødingen

Havenzicht Lødingen

Schipperspraat

Lødingen by sunset

We maken in de middag nog een korte wandeling door het plaatsje. Van een grotere wandeling later komt niet veel, het trekt wederom dicht van de mist. Mooi moment om eens een filmpje op Netflix te kijken in de camper. Haha...thuisbioscoop onderweg....nu zijn we écht wel ingeburgerd hoor. Gek genoeg hebben we nog geen minuut de TV gebruikt, gewoon geen behoefte aan. Meestal ben ik op digitaal onderzoek naar wandelingen en info over de omgeving. Of lekker in een boek wegzakken, ook fijn. Het leven lijkt zo ongecompliceerd te zijn op deze manier, mooi als we dat thuis ook weer voort kunnen zetten.

Donderdag 15-6-2023

Km-stand: 33285

Dagafstand: 103km

​​​​​Heerlijk geslapen op deze plek. Na een quick look buiten is alles verpakt in mist. Dat wordt douchen, ontbijtje erin, koffie klaar en weer back on track. Wandelen is waarschijnlijk voor een ander moment bedoeld. We besluiten nog een deel te bekijken op Vesterålen voordat we de Lofoten oprijden. Idee is om naar Nyksund te rijden, zodat we wat meeproeven van deze omgeving.

We rijden Vesterålen op en hiermee komen we ook echt in een soort mix van trollenland en celestijnse belofte sferen. Ondanks de mist is de mystieke uitstraling toch zichtbaar en hoe gek ook...zelfs voelbaar. Ik ga op dit soort plekken ook in trollen geloven, die wonen hier gewoon....echt wel!😋

Uitzicht bij Nyksund

De rit naar Nyksund gaat de laatste 10 km over "a slippery road". De Matrix moet op gang blijven zodat er grip blijft op deze weg. Passeren gaat maar net en dan vaak met de mazzel dat 1 van de 2 op het juiste moment even stopt. Uitdagende weg is dit zeker te noemen met deze afmetingen. Eenmaal op de camperspot p4n#193214 zien we nog steeds niet veel, maar voor NOK 150,- staan we hier voorlopig prima.

Camperspot Nyksund aan de Noorse zee

Camperspot Nyksund

Hier zijn verder geen voorzieningen dus het is puur betalen voor het parkeren, dan wordt er tenminste nog wat verdiend. Ik vermoed dat er verder ook niet zo heel veel andere inkomstenbronnen zijn. We bezoeken het vissersdorpje nog even, het blijft miezerig. De vergane glorie is wel zichtbaar. Hier moet vroeger veel bedrijvigheid geweest zijn in de visserij. Nu wordt er volop aan de weg gewerkt in het dorpje en ook de pandjes worden hier en daar opgeknapt. Zo probeert men het op een andere manier interessant te maken voor toeristen.

Vissersdorpje Nyksund

True Colors in Nyksund

We weten dat het mooi is hier, dat voel je gewoon. Hopelijk morgen beter zicht op de omgeving en op de route terug. Dan probeer ik nog wat mooie plaatjes te schieten.

Vrijdag 16-6-2023

Km-stand: 33490 km

Dagafstand205 km

Het geluk is aan onze kant en het wordt een heldere, zonovergoten dag. De terugweg verloopt een stuk minder modderig en het zicht is van wauwniveau! Wat een te gekke omgeving is dit zeg.

Onderweg naar Nykvåg Vesteralen

Met dit weer is wandelen in de bergen natuurlijk een cadeautje, maar we maken nu de keuze nog een tourtje te maken naar het westelijke eiland van Vesterålen. Even zien wat dat is en dan bekijken we of we daar nog een nachtje pakken of vandaag toch op de Lofoten afkoersen. Het is de komende dagen prachtig weer dus je kans pakken op mooie uitzichten hoort er dan ook gewoon bij.

Koffiestop bij Nykvåg

Uitzicht onderweg

We rijden nog richting Nykvåg, nemen even tijd voor een lunch en besluiten dan terug te gaan richting Sortland. Daar zit nog een Vinmonopolet = drankzaak in Noorwegen. Alles wat ook maar een beetje serieuze promillage alcohol bevat is onderhevig aan een dikke belastingtoeslag net als in Zweden. Zou voor ons Nederlanders niets zijn, voelt als onnodige bemoeizucht van de overheid. Maar ok, we zijn te gast en Martin wil toch nog even een flesje whisky scoren voor zijn lievelingsborrel.

Daarna vinden we een wasplek voor grote voertuigen en gaan we even rigoureus met de hoge druk aan de slag. De Matrix verdient na al deze trouwe kilometers tot dusver wel even een goede wasbeurt. Hierna is ze weer bright & shiny en gaan we op zoek naar een plekje voor de nacht. Misschien is de Matrix wel mannelijk, maar voor mij komt 'ze' over als een stoere, sterke dame die elke uitdaging aandurft....dus bij deze she's a lady!

Het wordt een zijweg van de E10 naar de Lofoten p4n#77446 bij Tengelsfjord voor de nacht. Er staat één camperbus en een aanhanger, maar wij kunnen er nog makkelijk bij.

Geland voor de nacht bij Tengelfjord

Wijntje op de steen

Boven: onze freespot voor de nacht en gecamoufleerd wijntje drinken op een steen 😜...zoek de witte wijn...🫣

De camper zorgt er als windscherm voor dat we superrelaxed in de zon zitten. Weer een dag en een moment om te vieren, super! Santé et vive la vie!

Zaterdag 17-6-2023

Km-stand: 33548 km

Dagafstand: 58 km

De zon ging achter de bergen (een beetje) onder en staat ons nu zo'n 8 uur later aan de andere kant te verwarmen... good morning!

Goodmorning nature

We rijden naar het startpunt (trailhead) van de Matmora hike. Een klein uurtje rijden vanaf onze overnachtingsplek. Onderweg is het prachtig, het water is van een bijna onnatuurlijk soort blauw. Het is volop genieten!

Onderweg naar trailhead Matmora

De hike start met een steile klim waar we ruim een uur over doen. De beloning eenmaal boven is het alle moeite waard.

Uitzicht onderweg hike Matmora

Uitzicht onderweg hike Matmora

Steenmannetje verder bouwen

Steenmannetje en hikemeisje

Super uitzicht hike Matmora

Even pauze op het plateau hike Matmora

We genieten er rustig van en lopen daarna het gedeelte over het plateau nog samen. Martin vind het zo welletjes en geniet van het uitzicht als ik nog verder klim richting de top.

Uitzicht hike Matmora

Hike Matmora

Ridge hike Matmora

Op 700m hike Matmora

Uitzicht hike Matmora

Het is zoeken naar het juiste pad en enige tijd later ben ik een heel eind, maar nog steeds niet op de summit. We hebben kleine portofoons bij om contact te maken. Ik had verwacht nog een uurtje nodig te hebben, maar de wandelaars op de terugweg geven aan dat het zeker nog een dik half uur klimmen is. Dat gaat ver over de tijd die we hadden afgesproken en we moeten ook het hele andere eind nog terug en naar beneden. Verstandigste keuze, gewoon omkeren en terug naar m'n mannetje die geduldig op me staat te wachten. We lopen dan samen weer terug en de afdaling was zwaar te noemen. Wat een eind hebben we geklommen zeg! Nu pas zien we hoe steil het eigenlijk was.

Pittige afdaling hike Matmora

Pittige afdaling terugweg Matmora

De benen zijn moe en hebben genoeg gewerkt. We frissen lekker op en zoeken weer een plekje langs de weg om de nacht door te brengen. We vinden die iets verderop langs de weg, een hele rustige plek, heerlijk! Moet je in Nederland naast de A4 niet proberen 😁

P-plek met middernachtzon zuidelijk van Laukvik

Spiegelwater middernachtzon

Zondag 18-6-2023

Km-stand: 33656 km

Dagafstand: 108 km

Na een welverdiende nachtrust gaan we richting Henningsvær. Ze noemen het Venetië van de Lofoten, maar ik kan je alvast zeggen dat deze titel zwaar overdreven is. Leuk voor de toeristische folders maar ik zie de vergelijking niet. Wel hele, mooie weg ernaartoe en zeker leuk om het stadje even te zien met de mooie bergen op de achtergrond.

Zicht bij Svolvær

Svolvær berggat

Fotoshoot Svolvær

Havenzicht Solvær

Onderweg komen we eerst langs Solvær (foto's boven) waar we nog water tanken en een korte sightseeing doen. Naar Henningsvær is het goed merkbaar dat dit vele mensen aantrekt. Het is gelijk wat drukker op de weg naarmate we het plaatsje naderen.

Naar Henningsvær

Henningsvær

Eindelijk frites met hamburger gevonden!

Henningsvær

Havenzicht Henningsvær

De muts van de week!

Boven: Uitzichten en havenplaatjes Henningsvær, hamburgerfeest en dé muts van de week!

Henningsvær is zeker een bezoekje waard, al moet ik er niet aan denken hoe het er hier in het hoogseizoen aan toe gaat. De sightseeing onderweg is er 1 om niet te missen en heel prettig dat de brugpassages geregeld worden met stoplichten. Dat wordt anders nog een betere show dan het gedoe met bootjes in sluizen 🫣.

Na 2 uur rondkijken inclusief het verorberen van de lang verwachte hamburger met patat (joehoeee!) is het voor ons voldoende. Weer op route naar Gimsøya, een eilandje dat we rondrijden in de hoop een plek voor de nacht te vinden. Als dit niet echt lukt op goede plaatsen rijden we het eiland weer af en gaan richting de volgende mogelijkheid #p4n@128087 bij Vestersand. Het ligt van de E10 af en is dus rustiger met verkeer. We kunnen de Matrix nog mooi langszij 3 andere campers parkeren en staan wederom prachtig aan het water.

Plekje voor de nacht

Plekje voor de nacht

Maandag 19-6-2023

Km-stand: 33733 km

Dagafstand: 77 km

Het wordt een warme dag merken we bij het ontwaken. Het idee was om naar Haukland Beach te rijden en hike Mannen te wandelen. De zee zou daarna voor de nodige verkoeling kunnen zorgen. Eenmaal daar was het al vroeg druk op de parkeerplaats. Alles hutje mutje, hmmm....daar voor betalen en de nacht door te brengen....nou nee niets voor ons. Besluitvaardig als we zijn in deze situaties hebben we aan 1 blik van elkaar genoeg en we gaan er weer vandoor.

Onder: sightseeing onderweg

Onderweg naar Reine

Onderweg naar Reine

Dan toch maar door naar Reine vandaag voor de Reinebringen Hike. Dit is zo ongeveer de bekendste hike van de Lofoten en daarmee is er ook grote drukte op deze trail te verwachten. Maar.... hopelijk valt dit aan het einde van de dag mee, we wagen het er op.

Onderweg onmiskenbare, prachtige beelden waar we gek genoeg ook weer wat aan gewend zijn geraakt. Hier zie je de bekende plaatjes waar de Lofoten bekend om staan. Op het laatste grote Lofoten eiland Moskenesøya maken we onze laatste stop in Reine.

Hierna willen we de overtocht van Moskenes naar Bodø maken. We volgen de aanbevelingen van de p4n-app, helaas staan alle P-plekken net voor Reine hartstikke vol. Dan wordt het de parkeerplaats bij het Lofoten Nationalpark Centre. Hier kost het NOK 300,- voor 24 uur, maar dan loop je ook in 1,5km naar de trailhead van Reinebringen.

Ik wil deze hike zelf graag nog lopen, Martin houdt het voor gezien. De  beschrijving deelt mee dat hoogtevrees lastig kan zijn op bepaalde stukken. Je kijkt op de summit aan 2 kanten echt een gigantisch dal in. De Reinebringen Trail bestaat uit 1566 traptreden van rotssteen die zijn aangelegd m.b.v. nepalese sherpa's. Deze in totaal 900m lange "traptrail" is in 2021 afgerond en bedoeld om de trail veiliger te maken. Door de vele bezoekers was de trail behoorlijk onderhevig aan verval en gevaarlijk geworden door vallende stenen.

Nog even een knuffel...

..en dan gaat ze op pad de Reinebringen Hike

Boven: nog even een knuffel en dan op naar de Reinebringen Hike....het aftellen begint....1566 traptreden...

Ik ben rond 17:00u gaan lopen vanaf de parkeerplaats naar de trailhead, waarbij Martin me nog even goede moed in sprak voordat ik deze klim ging maken. De klim zelf heeft me 1 uur gekost en de afdaling ging in rap tempo, zo'n half uur ongeveer.

Watervalletje onderweg op Reinebringen

Nog meer.....😅

Al aardig op hoogte

Boven: ben de tel kwijt...

Prachtig uitzicht Reinebringen

Daar kom ik vandaag.. hier kom je vandaan

Hier ga ik nog naartoe...the summit. daar moet je naar toe

Het klimmen was pittig, maar er ontstaat ook een soort repeterend ritme. Met de nodige stopjes om de hartslag weer even te laten dalen is het goed te doen. En wat een beloning voor de fysieke inspanning krijg je zeg! Het is prachtig op de summit, rondom geweldig panorama. Er zijn nu ook weinig mensen op de trail en (heeeel) even ben ik er dan ook alleen.

Op de top genieten!

Supergaaf!

Na inspanning tijd voor maximaal genieten@thesummit

Lekkere sportprestatie 👍

En dan weer naar beneden..🙄

Lofotenview en Reine heel klein beneden

Reine op een postzegel

We zijn er nog lang niet.. ...waar het einde is? beneden...

Yes, back down under...nailed this one!

Boven: Nailed the Reinebringen...

's Avonds klimmen heeft hier zo zijn voordelen dus. Voldaan ga ik na een sportieve afdaling weer op weg naar de camper en komt Martin me tegemoet gelopen, superlief. De warme douche is welverdiend en met een warme hap, een goed glas wijn en liefdevol gezelschap zit ik weer ontzettend gelukkig te zijn. Mooie afsluiting van deze dag!

Onder: Omgevingsbeelden van Reine

Reine view

🅿️ Lofoten Nationalpark Centre

Typische rode huisjes

Rekken voor de stokvis

Lighthouse Reine

Havenzicht Reine

Havenzicht met Reinebringen op achtergrond

Dinsdagnacht 23:45u pakken we de ferry naar Bodø, terug naar het vaste land. Vanaf daar zijn we voornemens de coastal route te pakken met de veerponten. Deze route is ons aanbevolen door mevr. Ingrid van de Krogstadtunet Camping waar we enige tijd geleden waren. Daarover de volgende keer weer onze ervaringen. Tot dan!

👉 dit stuk meebeleven? Check ook onze video: Senja, Vesterålen en Lofoten

1. Martine:
    21 juni 2023
    Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken! Heerlijk om zo mee te lezen. Geniet lekker!
  2. Dyanne & Martin:
    22 juni 2023
    Hoi Martine, het is zeker volop genieten, heerlijk! Jullie hebben 'm nog tegoed 😄👍
    Groetjes van ons!