Van Noordkaap zuidwaarts richting Senja

11 juni 2023 - Fjordgard, Noorwegen

Zondag 4-6-2023
Km-stand: 32003 km

Dagafstand: 194 km

We rijden van het eiland Magerøya af en gaan naar Havøysund. Dit is het uiterste plaatsje op het eiland Havøya. We hebben er nu tijd voor om deze minder vanzelfsprekende routes te rijden. De 80 km die we het eiland oprijden moeten we ook weer terug, zo werkt dat hier in Noorwegen. Belangrijk dus om dit goed in te calculeren als je minder tijd hebt.

Uitzicht onderweg naar Havøysund

Onderweg naar Havøysund

Even wachten op de rendieren...

Boven: de typische uitzichten in deze hoge noorden Troms og Finnmark provincie. De rendieren lopen voor ons uit over de weg.

De weg ernaartoe is prachtig te noemen in de Noorse woesternij. Het heeft toch ook weer die desolate uitstraling zoals we eerder al meemaakten op weg naar de Noordkaap. Nu blijft het licht, maar wat doet deze omgeving met je in de lange donkere winter hier?

We rijden Havøysund in en moeten even zoeken naar een geschikte plek voor de camper. Voor de eerste keer deze reis zijn we het niet eens met de positieve beoordelingen op de p4n-app over de meeste opties hier. Het enige dat overblijft is een plek bij de veerhaven. Daar staan we goed, er is een WC en douche in het havengebouwtje. Ook staan er een wasmachine en droger tot je beschikking. Dat je daar niets voor hoeft te betalen is een gastvrije setting. Verder stelt het plekje weinig voor.

Plek aan de veerhaven Havøysund

Veerhaven Havøysund

Boven: veerhaven Havøysund

Maandag 5-6-2023

KM-stand: 32188 km

Dagafstand: 185 km

Na wat boodschappen bij de plaatselijke COOP rijden we de weg van 80km weer terug. Onderweg regent het dus een eerder voorgenomen wandeling naar een waterval laten we even schieten. We vragen ons tijdens deze terugrit af waar we verstandig aan doen. De eerste gedachte was om naar Hammerfest te rijden, maar ook hier betekent dat weer een retour van 70 km of we moeten met pontjes gaan varen. Ook zien we niet direct de noodzaak van Hammerfest vwb bezienswaardigheden.

In de buurt van Skaidi besluiten we na een koffiestop, dan toch door te rijden naar Alta iets verder zuidwaarts. We worden duidelijk kritischer naarmate de reis vordert.

Onderweg naar Alta

Onderweg naar Alta (2)

De wereld wordt weer groener

Boven: bewegende bioscoopbeelden onderweg.

We zijn blij met de keuze als we onderweg het groen weer zien terugkomen met de vele watervallen. De uitzichten worden steeds mooier en levendiger. Blijkbaar doet dat ook iets met ons gemoed, hier lijkt weer wat meer geleefd te worden dan in het hele hoge noorden. In die contreien denk ik eerder aan het woord overleven, maar dat is dan ook een zeer persoonlijke interpretatie.

Standplaats gasthaven Alta

Gasthaven Alta

Mooi uitzicht vanaf een rotspunt

Uitzicht op zee vanaf haven Alta

Boven: De p4n-plek die we kiezen, is aan de gasthaven van Alta waar we voor NOK 200,- een mooie plek aan zee hebben. Alle faciliteiten zijn prima geregeld voor dat geld. Wij zijn tevreden en eerlijk, wat een verademing is deze plek weer zeg!

Dinsdag 6-6-2023

Km-stand: 32338 km

Dagafstand: 150 km

Na een heerlijke rustige nacht rijden we richting Storslett. Hier zit een Nortrip-punt waar ik voor vertrek lid van ben geworden. Een soort community in Noorwegen die het camperen bij de boer promoot. Nu we hier zijn dus ook leuk om uit te proberen.

Onderweg zijn de uitzichten schitterend. Ik zou de hele rit wel foto's kunnen blijven maken. Zodoende hieronder verschillende impressies waar ik toch niet uit kan kiezen.

Onderweg naar Storslett

We maken nog een stop voor koffie en lunch, tanken de Matrix af en scoren nog een vers brood bij de COOP in Burfjord. Een klein uurtje verder komen we aan bij de Sandnes Camping in Storslett. De eigenaresse verwelkomt ons gastvrij, vertelt over de wandeling naar de waterval Fosselvfossen etc.

Ik benoem dat we hier middels het lidmaatschap Nortrip komen. Dan is de verwijzing naar de P-plek buiten de camping snel gemaakt en ook het gesprek is klaar......blijkbaar. Geen inkomsten, geen moeite lijkt het. Terwijl deze ondernemers zich toch bewust hebben aangesloten bij dit collectief. De plek is dan ook pal naast de weg en weinig inspirerend, net als de camping zelf...voor zover je dit de naam camping mag geven. Voor ons doet het erg rommelig overkomen en is het zeker niet wat we in eerste instantie verwacht hadden met het thema "camperen bij de boer" in ons achterhoofd.

P-plek Nortrip Sandnes Camping Storslett

Nortrip P-bord voor community members

Boven: de Nortrip P-plek Sandnes Camping Storslett.

Verder prima dat we hier vrij mogen staan, maar deze plek heeft geen meerwaarde t.o.v. de openbare P-plaatsen. Al zouden we iets moeten betalen voor faciliteiten ook geen punt, maar echt....dit hadden we normaal gezien zelf nooit uitgekozen. Hopelijk zijn andere Nortrip plekken wel wat hoopvoller ingericht.

We maken de wandeling naar de waterval waar we in totaal ongeveer 2 uur over doen. Prima wandeling qua afstand dus, hoewel hier en daar wat drassig, flink klimmen in het begin en de bewijzering liet wat te wensen over. Verder zeker de moeite waard om de kiekjes bij de waterval te maken, blijft mooi dat watergeweld. Ook de uitzichten op hoogte zijn natuurlijk weer om van te smullen!

Wandeling naar waterval Fosselvfossen

Meisie @ Fosselvfossen

Woensdag 7-6-2023

Km-stand: 32523 km

Dagafstand: 185 km

We rijden rond 8:30u de E6 weer op en volgen geduldig de slingerende weg. De uitzichten zijn hier geweldig! Voor de chauffeur leuk sturen, voor de bijrijder een prachtige bioscoop onderweg. Dit gaat nooit vervelen.

Mooie plaatjes onderweg richting Tromsø

Genieten onderweg

Elke bocht is anders

Rare bergtoppen

We maken nog een koffiestop en zoeken onderweg naar mogelijkheden om WC en water te lozen/verversen. Het ziet er naar uit dat we de komende route zelfvoorzienend moeten zijn, dus dan is alles weer even spik en span wel zo prettig. Op een mooie, ruime P-plaats p4n#23955 stoppen we voor een camperdouche en vullen daarna gelijk water bij. Kunnen we er weer even tegenaan. Schone kleren ga ik echt nog meer waarderen als je zo een paar dagen wat kattewasjes gedaan hebt. Verder wordt er niets vies ofzo, maar thuis gooi ik toch wat makkelijker kleding in de was.

Nu we weer ready to go zijn gaan we nog een uurtje verder richting Tromsø, de E6 wordt E8. Op een zijweg (91) bij Fagernes slaan we af om nog 4 km verder naar de P-plek voor vanavond te rijden p4n#199163. Hier staan we eerst alleen, daarna komt er nog een Duitser bij. Heerlijk rustig hier met een mooi uitzicht op de besneeuwde bergtoppen rondom.

P-plek afslag Fagernes, weg 91.

Donderdag 8-6-2023

Km-stand: 32625 km

Dagafstand:102 km

Op naar Tromsø, de grootste noordelijke stad boven de poolcirkel in Noorwegen. Bijzonder om te zien hoe een complete stad op een eiland is gebouwd. De grote wegen lopen er onderdoor inclusief rotondes. Zodoende is er in de stad zelf weinig groot verkeer. Wat een arbeid dat heeft gekost om die infrastructuur door deze rotsbergen te maken is haast niet voor te stellen.

Tromsø haven

Tromsø haven

Haven Tromsø

Walkaround in Tromsø

Boven: wandeling langs de havens van Tromsø.

We zijn tevens op zoek naar een adres om onze gasfles te laten vullen. Deze is vanochtend leeg gegaan, mooie timing dus. We hebben 2 lichtgewicht gasflessen van 10 kg bij dus kunnen even vooruit. Aangezien we nog geen ervaring hebben met het verbruik van gas in een camper is het ook wat uitproberen. Met name de boiler en verwarming vragen momenteel veel gas als we geen 220v hebben.

Ook al gebruiken we dat zo min mogelijk, hier in het hoge noorden moet er toch echt nog wat bijverwarmd worden. Ook douchen we enkel uit noodzaak in de camper, als we voorlopig geen andere mogelijkheid hebben. Na een flinke wandeling in de middle of nowhere is het echt een traktatie om dan lekker op te kunnen opfrissen. Iets warmer water dan ijstemperatuur is dan wel lekker zeg maar.

Eenmaal bij het vulstation in Tromsø kan ik alleen iemand bereiken via een doorgestreept telefoonnummer. De meneer die opneemt vertelt dat het vulstation verkocht en gesloten is. We krijgen wel een ander adres meer zuidwaarts. Aangezien Noors in gesprek heel wat anders is dan mijn Noors op schrift checken we in de haven nog een keer. Daar worden we via Google maps naar het juiste eiland gewezen. De man daar heeft nog gebeld om te vragen of flessen ook gevuld kunnen worden. Geen probleem hoorden we dus gerustgesteld gaan we weer verder. We komen op weg naar Senja vanzelf in de buurt van de aangegeven plek Brøstadbotn.

Tromsø dan...na een bak koffie hebben we een rondje door de stad gedaan. Leuk om weer even in een soort van "geciviliseerde" omgeving te zijn en lekker te snuffelen in outdoorwinkels. We hebben niet zo heel veel tijd ivm het betaalde parkeergeld, maar veel langer dan 2 uur hebben we ook niet echt nodig. Natuurlijk kun je nog restaurants in, kroegjes, Polaria gaan enzo, maar daar ligt nu niet onze prio. Wel zien we veel trollen, zowel binnen als buiten de winkels. Wat was dat nu toch ook alweer met die trollen hier? Ik zoek het nog eens op...

Trollestein

Zoek de trol...

Even parkeren voor bezoek aan Tromsø

Boven: Miss & Mister Trol en daaronder een zooitje campers waar we 'm ff tussen hebben gezet voor een kort bezoek aan de stad.

We rijden daarna door naar het eiland Kvaløya en volgen de weg 862 naar Sommarøy. Een eilandje op het einde dat door een brug verbonden is met het vaste land. De weg er naar toe wordt alweer steeds mooier en we eindigen op een betaalde standplaats aan het water p4n#262580

Uitzicht onderweg naar Sommarøy

De brug naar Sommarøy

Uitzicht standplaatsen Sommarøy

Uitzicht rotspunt Sommarøy

Wat een gaaf uitzicht zeg....en echt de moeite waard om deze uithoek te bezoeken! Het water is zo super helder, het is dat de zon nog niet schijnt, maar anders waan je je hier op 1 of ander Bounty Island.

Even proosten in de nieuwe rendierglaasjes

We landen nu lekker met een borrel in onze zojuist gescoorde rendierglazen en kijken morgen nog wel even of we de berg op gaan voor een ochtendwandeling. Dan is het hopelijk ook wat droger weer en kunnen we nog meer van het mooie uitzicht genieten!

Vrijdag 9-6-2023

Km-stand: 32783 km

Dagafstand: 158 km

Vanochtend zijn we eerst de naastgelegen berg opgeklommen. De wandeling oogt makkelijk en is maar 3 km in totaal, maar halverwege is het met touwen een stukje flink steil omhoog. De hoogtevrees krijgt de overhand bij Martin en daar is niets tegen opgewassen. Samen stukje terug, alles check en ok. Ik loop dan nog naar boven voor de plaatjes en na dat gekke steile stuk is het gelukkig weer prima te doen. Maarja, dat weet je nooit van te voren en die gekke dieptezichten hier in Noorwegen kunnen je letterlijk even de adem benemen. Dus dit soort signalen serieus nemen is altijd de eerste stap. Kan mij net zo goed overkomen, het is als zeeziekte. Eerst merk je er niets van en plotseling word je er door overvallen.

De uitzichten zijn desondanks prachtig, bij de afdaling komen we weer samen en genieten dan heerlijk na met een goede bak koffie.

Uitzichten korte bergwandeling Hillesøya

Uitzicht wandeling

We vertrekken vrij laat voor ons doen weer van deze plek, maar dat is ook een voordeel van veel tijd hebben. Onderweg  doen we nog wat boodschappen eenwe zorgen dat de camper weer voorzien is van de nodige vloeistoffen. We hebben via p4n een plekje vlakbij uitgezocht aangezien we net over een verschrikkelijke binnendoor weg een soort slalom gereden hebben. We willen de Matrix de nodige putten besparen op deze route en gaan met een gemiddelde snelheid van 20 km/uur vooruit. Pffff....als we dan weer een normale weg op gaan is dat een hele opluchting. Als we op de bewuste spot aankomen hoeven we elkaar maar aan te kijken....dit gaan we niet doen. Een of andere kleiplek met kuilen en in zo'n prachtige omgeving, echt geen goede keuze. Wederom een p4n spot waar ik echt heééél errug anders over denk 🫣

De eerstvolgende spot is Camping Krogstadtunet. We hebben behoefte aan relax en dus dan maar een betaalde plek. Eenmaal daar worden we gastvrij ontvangen door gastvrouw Ingrid en staan er voor NOK 300,- met stroom en incl. voorzieningen. Voor wassen betaal ik nog wat bij, maar dat is echt minimaal. De zon schijnt ook heerlijk en we zitten voor het eerst buiten naast onze camper. Weer genoeg om voor te proosten! Heerlijk om je zover van huis toch thuis te kunnen voelen.

Onderweg naar Senja

Boven: uitzicht onderweg richting Senja

Camping Krogstadtunet

Standplaats Camping Krogstadtunet

Uitzicht met het zonnetje erbij

Boven: Camping Krogstadtunet in het zonnetje en voor het eerst is het een beetje zomer hier.

Warm welkom, ook bij afwezigheid gastvrouw

Boven: ook als de gastvrouw afwezig zou zijn toch een gastvrije ontvangst

Zaterdag 10-6-2023

De zon staat al vroeg weer in een blauwe hemel te shinen. We besluiten vandaag even pas op de plaats te maken en blijven nog een dagje hier. Nog een wasje erin en in de middag een korte wandeling op de nabijgelegen berg. Dat werd meer zweten dan verwacht, redelijk steil omhoog en ook nog een flink pak sneeuw verderop.

Uitzicht op camping Krogstadtunet

Die twee weer aan de wandel

In de sneeuw...

Wintersport in Noorwegen

Het leek wel wintersport hier. De sneeuw doet goed dienst als afkoeling in de zon. Eenmaal terug lekker buiten de camper gekookt en hapje gegeten.

Morgen willen we naar Senja en meer specifiek naar Fjordgard. Vanaf daar zouden we de wandeling Hesten kunnen doen en de piek Segla bewonderen. Laat het nu flink gaan waaien de komende dagen....en dan een serieuze wind tot 9 bft! Voor de camper oppassen voor windvang, maar ook een wandeling in dat gebied vraagt mazzel met het weer. Misschien zit er maandagochtend heel vroeg nog een gaatje, maar dat wordt afwachten. Tja, vandaag was dus the perfect day voor deze hike. Wel balen dus, maar niks aan te doen. We hopen maar dat het meevalt, de komende dagen blijft het flink waaien op Senja dus maar even zien wat er mogelijk is qua hikes.

Zondag 11-6-2023

Km-stand: 32858 km

Dagafstand: 75 km

Rond 10:00u op pad naar Senja, de brug bij Finnsnes nog over voordat het serieus gaat waaien. De route is kort, maar prachtig. We rijden op de 86 en volgen later op Senja de 861. We nemen de afslag naar Fjordgard om daar de Seglatop te kunnen bewonderen. We worden nog verrast door een hele smalle, donkere en best lange tunnel die in de rotsen uitgehakt is. Het is hier samenwerken met tegenliggers op de kleine uitwijkplaatsen. Dat gaat allemaal heel rustig, maar voor ons hollandse platvoeters toch een hele bijzondere ervaring. Martin stuurt de Matrix er geconcentreerd doorheen en ik navigeer ondertussen verder. Daarnaast kijk ik niet te veel naar de wand rechts van mij, het lijkt allemaal maar net te passen. Zo'n hoge vierkante bak met luifel is dan toch net weer ff wat anders dan een personenauto.

Door de smalle, donkere tunnel (2 km) naar Fjordgard

Boven: spooktunnel naar Fjordgard

Omgeving Fjordgard

Boven: omgeving Fjordgard vanaf onze parkeerplaats.

Maargoed, het is de omgeving dubbel en dwars waard! De Segla zelf kun je beklimmen, maar de aanbevelingen om deze bijzondere piek mooi in beeld te krijgen is om juist de tegenoverliggende bergtop Hesten te beklimmen.

De parkeerplaatsen zijn hier allemaal betaald en aangezien er een bak wind met regen aan zit te komen kiezen we voor de veiligste optie. Een grote, redelijk nieuwe parkeerplaats aan de voet van de berg en het dorpje. Het weergat voor de wandeling valt....natuurlijk weer vannacht om 3:00u ofzo! Maarja, daarna is onze kans ook verkeken, dan is er weer veel wind op komst. Volgende keer verslag hoe deze mountaintrip, de verdere reis op Senja en het vervolg verloopt.

👉 dit stuk meebeleven? Check ook onze video: Van Noordkaap richting Senja.

1. Nien:
    11 juni 2023
    Wat een prachtige kiekjes hebben jullie gemaakt! En mooi en fijn dat ik weer even mocht mee reizen! Kus
  2. Dyanne & Martin:
    13 juni 2023
    Ha Nien, gezellig dat je er zo toch een beetje bij bent 😉👍
    We zijn op weg naar Vesteralen en Lofoten. Alles op het gemakje. Senja was ook heel mooi. Wij gaan rustig aan een beetje zomer opzoeken, dat is in NL geen probleem horen we!🥵😄
  3. Olga en At:
    25 juni 2023
    Echt leuk jullie belevenissen te lezen. En jullie boffen ook met het prachtige weer. Prachtige foto's!
  4. Olga en At:
    25 juni 2023
  5. Dyanne & Martin:
    26 juni 2023
    Hey lieve mensen, leuk van jullie te horen! Het is een prachtige reis en met het zonnetje erbij wordt het allemaal nog kleurrijker. Zeker weer mooie herinneringen in the pocket! Genoeg bij te kletsen als we weer terug zijn. Groetjes van ons 😘