Op weg naar Hirtshals en de Færœr eilanden
5 juni 2024 - Tórshavn, Faeröer
The beginning of the roadtrip to Iceland…
Alsof we nog maar net terug zijn van de Noordkaapreis staat nu alweer de roadtrip naar IJsland op het programma. De Adria Matrix is vorig jaar ingeruild voor een compacter exemplaar, de Adria Supreme 640. Tijdens onze vorige reis is door het gesprek met andere camperaars de nieuwsgierigheid voor IJsland ontstaan. Wij dachten IJsland met de camper, hoe dan? Nou ja, zo moeilijk is dat niet blijkbaar. Smyril Line is de enige ferrylijn die kant op en dat maakt het des te makkelijker. We hebben al wel vroeg geboekt aangezien het anders maar afwachten is of je mee kan in de gekozen vakantieperiode. Voor ons even wennen, want we zijn doorgaans “go with the flow people” en we zien wel waar we uitkomen. Op de reis erheen zullen we nog van boord gaan met de camper op de Faeröer voor een dag of 2, dan weer inschepen en door naar IJsland. Alle positieve verhalen van mensen die er al geweest zijn maken ons nieuwsgierig. Daarnaast geven de beelden via YouTube, de communities op Facebook en een mooie aflevering van Floortje Dessing dezelfde indrukken. Dus zin in?….. jazeker!…Nieuwsgierig? ….wat denk je zelf?
Woensdag 29-5-2024
De buscamper is ondanks de toch nog drukke werkweken van beiden ingeruimd met de nodige proviand en kleding. Beetje gek dat we in mei aan handschoenen, mutsen, dikke sokken en thermokleding moeten denken, maar dat is geen overbodige luxe in IJsland. De weersomstandigheden zijn daar doorgaans instabiel. Het is en blijft een eiland omsloten door de noordelijke Atlantische Oceaan en de Groenlandzee met alle invloeden van dien. Voor de zomer hoeven we er dus niet naar toe, maar wel voor schitterende natuur!
The Adria-wheels are rolling at 8:00 am. Nog even tanken en bosche bollen scoren bij de Jumbo in Nieuwerkerk… uuuh dit lijkt erg op 2023….met het verschil dat we nu wel gelijk doorrijden en niet na een half uur aan de koffie gaan! Het wordt een relaxte eerste dag naar Bad Bederkesa (D). Hier waren we al eerder op de terugweg vorig jaar en dat beviel zo goed dat we dit een mooie landingsplek vonden voor de eerste ritdag. Je betaalt hier €3,- p.p. voor een overnachting op een ruimte parkeerplaats. Voorzieningen betaal je met muntgeld, maar echt nodig hebben we dat nu niet. Voordeel is hier dat het een leuk, gemoedelijk plaatsje is met de nodige restaurantjes. Ja inderdaad, er wordt gewoon een schnitzel gescoord vanavond inclusief een halve liter weizenbier, njammie!
Donderdag 30-5-2024
Na bezoek aan de plaatselijke bakker om verzekerd te zijn van ons fikamomentje weer op pad naar de veerdienst bij Wischhafen. Hier steken we de Elbe over en vermijden zo de drukte rondom Hamburg. Het is wel een stuk binnendoor en daar moet je zin in hebben met al die dorpjes op de route.
Bij Rendsburg gaan we ergens weer de snelweg op en dan is het nog vele kilometers noordwaarts richting Hirtshals. We besluiten, mede door toch nog wat oponthoud door wegwerkzaamheden, om nabij Viborg te stoppen voor de nacht. We vinden een plaats bij een kleine jachthaven in het plaatsje Hjarbæk. Degenen die ons een beetje kennen weten dat we de kans om in de buurt van water en bootjes te staan niet aan onze neus voorbij laten gaan.
Het haventje ligt aan een uitloper van het Limfjord. Door dit fjord hopen we nog eens te varen als we de kop van Denemarken willen doorkruisen naar de Oostzee, maar dat is voor een andere reis.
Vrijdag 31-5-2024
We landen vroegtijdig in Hirtshals bij Thornby Strand Camping. Even wat comfort met douchen en een handwasje na de verplichte looptraining voor de kustmarathon dit jaar.
Vanaf hier hebben we ook alle tijd om naar de terminal van Smyril Line te rijden zo'n 15 min verderop. Onderweg al de boodschap gehad via mail dat we moeten aftanken ivm een staking op de Færœr. De 2 dagen dat we er zijn verwachten we voldoende brandstof te hebben. In IJsland zullen we zeker meer kilometers maken.
Zaterdag 1-6-2024
Na een rustige en zonnige opstart van de dag is het op tijd naar de check-in waar we zeker niet de eerste zijn. Tjonge, als dit allemaal naar de Faeröer gaat....
De afvaart is om 15:30u, ze laten er hier geen gras over groeien en starten al vroeg met inchecken. We kunnen praktisch gelijk voorsorteren en nu dan maar wachten op boardingtime. Ondertussen wordt het drukker en drukker...
Boarden gaat vrij vlot. Het is nog passen en meten voor de crew als blijkt dat de eigenaar van een tamelijk grote integrale bus er niet meer uit kan, althans niet via de deur die daar voor bedoeld is. Tja, wat zoek je ook op met zo'n gevaarte. Anderzijds gaan er ook gewoon vrachtwagens mee. Na weer wat schuiven is het euvel opgelost en kan deze man de reis gewoon aan dek verblijven.
Zondag 2-6-2024
Er staat een harde wind met uitschieters naar 8bft en dat geeft een wat ruwe zee als we onder de kust van Noorwegen uitkomen. Het blijft een hele ervaring om op zo'n plas water te dobberen. Respect voor de machtigheid van de natuur is hier wel op zijn plaats. MS Norröna vaart in de ochtend langs de noordkant van de Shetlands. Weer even "hompjes" land zien na 360° horizon blijft een mooi moment.
De rest van de dag is het lezen, relaxen, eten en slapen. Voor mij hoeft dat slow-life niet te lang te duren. Ik heb vanochtend de fitnessruimte al gevonden, heerlijk rustig daar, maar verder valt er niet veel te doen aan boord. Als we de Faeröer zien opdoemen in de mist en de contouren steeds duidelijker worden ben ik ook weer blij dat we er zijn.
Rond 22:30u rijden we in Tórshavn de Faeröer op. Dan is het toch even zoeken naar een plek voor de nacht. De eerste parkeerplaats op de app is een no go en de rij voor de camping in Tórshavn groeit gestaag. Wij zijn het snel eens dat we doorrijden. Een klein half uur verder zijn we via de bekende Eysturoyartunnel naar Runavik gereden. Aldaar vinden we een prachtplek aan de jachthaven voor de overnachting. De mooiste dingen in het leven zijn gratis! We proosten op een goede landing in deze bijzondere omgeving en kijken uit naar morgen.
Maandag 3-6-2024
De ontdekkingsreis op de Færœr begint nu echt. We rijden via zee- en rotstunnels door naar de noordoostelijke eilanden. Via Leirvik op Esturoy naar Klaksvik op Bordoy dwars door de rots heen, hop aan de andere kant naar Viðareiði op Vidoy. Tja, vraag me niet hoe je alles uitspreekt....
Boven: van tunnels maken ze hier een hele happening!
Daar waar we via landverbinding kunnen komen proberen we een goede indruk te krijgen van de Færœr. In deze hoek vinden we de wat hogere bergtoppen.
De bergen op zich hebben een karakteristieke vorm. Het lijkt of ze bestaan uit jaarlagen, een opeenstapeling van segmenten en meestal met een platte top. Verder is het overal groen, waar je ook kijkt. Het geeft met het consistent veranderende weer een mystiek beeld. Dan weer wolken, dan weer mist of juist de zon die flink doorbreekt.
Met de wind en dan met name met de vlagen moet je serieus rekening houden. Het lijkt soms wel of er een turboboost losbreekt en dan...hup in een keer is het ook weer voorbij. We landen na verschillende stops voor de dag bij een camperplaats in Gjógv. Hier is ook het mooie natuurhaventje te bewonderen dat vaak voorbijkomt in de folders.
Dinsdag 4-6-2024
Ondanks de continue veranderende weersomstandigheden is het toch een mooi uitzicht als we onze ogen weer open doen. Even goed dus een goede morgen in Gjogv.
Het regent en hagelt zo nu en dan flink. Als we gaan rijden zien we ook dat de bergtoppen besneeuwd zijn. Het lijkt alsof iemand er poedersuiker op heeft gestrooid.
We gaan via Funningsfjørour naar Eiði. Dit plaatsje ligt aan de andere kant van dit eiland. Eenmaal daar een heel mooi fjord, maar veel verder kunnen we niet met de camper om bij een grote rots in het water te komen. Het weer is momenteel te slecht om te lopen dus we rijden verder. Nu richting Saksun, bekend om de inham die met laagwater te bewandelen is. Ook zijn er historische hutjes te zien. Al met al een idyllisch plekje om tussen de buien door van te genieten. Schoonheid in zijn puurste vorm en eenvoud.
Vanaf hier gaan we de smalle, maar hele mooie weg weer terug en pakken we een wat ruimere baan richting het zuidwestelijk gelegen eiland Vágar. Ook hier weer een subsea-tunnel die dit eiland met Streymoy verbindt. Streymoy zou je kunnen beschouwen als het hoofdeiland aangezien Tórshavn hier ook op ligt. Wetende dat er zo'n 51000 mensen op de Færœr wonen. waarvan ongeveer 40% in Tórshavn. De luchthaven echter ligt op Vágar.
We rijden meteen door naar Miðvagur om de wandeling naar Trælanipan te doen. Wandelingen gaan vaak tegen vergoeding op de Færœr. De paden lopen doorgaans over priveterrein en om dit te onderhouden en de toeristen enigszins in goede banen te leiden voor behoud van natuur wordt er een bijdrage gevraagd. Deze hike kost 200,- DDK p.p. Totaal dus zo'n €54,- en dat is zeker aan de prijs. Maar ach, enige bijdrage aan dit mooie landschap is geen punt. Wel wordt het een kostbare hobby als je van plan bent veel wandelingen te maken hier.
De trail is een beetje modderig hier en daar, maar verder makkelijk te doen met wat korte klimmetjes op het eindpunt. Hier lijkt vanaf een zeker perspectief het bovenliggende meer aan zee te sluiten. Zeker vanuit een vogelview zou je dit goed kunnen zien. Dit beeld wordt dan ook vaak gebruikt als lokkertje op sites. Wij kunnen er maximaal zo een hoek van maken dat we net niet van de klif af kukelen. So be it, ook mooi!
Verderop is nog een mooie rotsformatie te zien aan de kust waar tevens de bøsdalafossur naar beneden klettert. Ook hier zou een superman vliegpilletje leuk geweest zijn. Prachtige kust dus om vanaf het water of de lucht te bekijken. Maar ook met deze uitzichten hoor je ons zeker niet klagen.
Na zo'n 2,5 uur wandelen heen en terug met de nodige regen én zonnestralen zijn we terug bij de camper. We besluiten hier lekker te blijven staan vannacht. Morgen nog een korte tour op dit eiland en dan weer naar Tórshavn om in te schepen voor IJsland.
Woensdag 5-6-2024
Na een nacht met wind, regen en een redelijke nachtrust op deze open plek bezoeken we het uiterste puntje van het eiland Vágar. Hier is bij Gásadalur de toeristen waterval Múlafossur te bewonderen. Mede omdat deze waterval zich recht in zee stort geeft het mooie plaatjes. Eenmaal daar lijkt het net even droog te zijn en er zijn verder nog geen andere mensen te zien op een chinees koppeltje na. De plaatjes zijn nu makkelijk te schieten met dit zicht.
Eenmaal teruglopende, zien we dat er net een bus gelost wordt. Pfoeh, dat is mazzel hebben. Vroeg op pad heeft dus echt zo zijn voordelen. Met zo'n club voor je neus wordt het minder leuk. De route is verder prachtig, er is vrijwel direct zicht op mooie scherpe piekeilanden. Ook zien we in de verte Mykines liggen. Dit eiland is alleen per boot of helicopter te bereiken.
Terugrijdend over dezelfde weg gaan we nog richting Vestmanna. Dit ligt alweer op het eiland Streymoy waar ook Tórshavn te vinden is. Onze ferry vertrekt om 18:00u naar IJsland, dus beetje op tijd in de buurt zijn kan geen kwaad.
Vestmanna is met name bekend voor de boottochten langs de zeekliffen. Voor ons nu geen optie, naast het slechte weer hebben we dit ook niet in de planning meegenomen voor de tweeënhalve dag op de Færœr. De plek zelf valt wat tegen, maar koffie gaat er overal in. Na de koffiestop bij de haven rijden we dezelfde weg weer terug met bestemming Tórshavn.
Hier vinden we een parkeerplaats bij de haven en met ons ook andere camperaars die de ferry op moeten. Tórshavn zelf voelt wel gemoedelijk aan, zeker als de zon even doorbreekt. Verder is het niet al te groot en zien we toch ook veel rommel op de weg liggen. Of dit met de stakende arbeiders te maken heeft weten we niet, maar het valt wel op t.o.v. de plaatsen die we bezocht hebben. Na een korte wandeling weer even voorbereiden voor de overtocht. Morgen 8:30u zetten we voet op IJsland!
Deze reis meebeleven op video? Check 👉hier onze video naar Hirtshals en de Faeröer.
Dankjewel en we zijn nog wel even onderweg 😁
Stakingen zijn nog niet voorbij. Bevoorrading van winkels, pompstations e.d. ligt stil. Openbaar vervoer gaat minimaal tot niet. Merken we nu niet veel van met eigen vervoer en proviand, maar voor de mensen hier is het wel een vervelende situatie natuurlijk. Hopelijk voor hen dat het niet te lang duurt.
Dank voor je reactie en veel (mee)reisplezier op reislogger!
alles goed 👍
Inderdaad gek gezicht hè al die voetstappen. Zit 'm vooral in het feit dat je hier vaak dezelfde weg weer terug moet rijden. Geeft leuk weefeffect op de kaart.
Tot de volgende en dikke knuffels vanaf hier, zijn nu net weer vertrokken en gaan de grote plas op 😘😘😘
Jullie ook nog veel plezier met het vervolg van jullie reis!
Arie en Anneke.
Het is inderdaad een schitterend land en ook echt een hele andere ervaring in het hoge noorden. Leuk dat jullie er ook zijn geweest.
Luna kan haar hart ophalen hier, mooie paarden en fantastische omgeving om te rijden ook. Maar hé, jullie zijn niet voor niets op zoek naar een camper...kunnen jullie zelf een kijkje gaan nemen 😁😁👍😘