Roadtrip naar de Noordkaap (1)

23 mei 2023 - Trelleborg, Zweden

Donderdag 18-5-2023

Nog 2 nachtjes slapen en dan rijden we de oprit af in onze Adria Matrix. De metgezel waarvan we bij het ontstaan van dit plan nog geen weet hadden. De reis gaat deze keer over land, richting de Noordkaap. Een plek die een bepaalde magie uitstraalt op ons waar we toch 1 keer in ons leven samen willen staan. En ja….natuurlijk de reis op zich is het doel, we gaan van elk stukje weer enorm genieten.
Met een camper op pad in plaats van met auto en tent is toch wel een luxe. Een idee werd een plan en de uitvoering volgde rap er na. De Matrix gevonden in Limburg en ze was al een beetje aan het wennen aan de temperatuur voor onze reis denk ik. De dag dat we de camper op gingen halen had het flink gesneeuwd.

De Matrix opgehaald in de sneeuw

We hebben beiden nog nooit met een camper gereisd en zijn benieuwd hoe het ons gaat bevallen. Als echte waterratten zal het even wennen zijn dat we de boot 2 maanden in de touwen laten dobberen in de haven. We hebben echter wel beloofd aan de Staunch dit ruimschoots goed te maken wanneer we weer terug zijn. Zeilen doen we nu eenmaal veel te graag dus zolang dat in goede gezondheid kan heeft dat zeker onze prio.

Bright & Shiny klaar voor vertrek

De laatste voorbereidingen zijn getroffen voor de deur, de camper nog even flink goed in de wax gezet en vrijdag de laatste spullen aan boord. Hoe zwaar we zijn? Geen idee en ik wil het niet weten ook, we moeten in ieder geval onder die 3500kg blijven. Gewoon doordrinken dus….

Zaterdag 20-5-2023

KM-stand: 28664
Dagafstand: 324 km

Vanochtend rond 8:00u rijden we onze oprit in Wissenkerke af. De buurtjes zitten op de camping in Vlissingen en wensen ons met het grote tijdverschil in die uithoek van Zeeland nog een goede reis via de app. We rijden nog even langs de Jumbo in Nieuwerkerk omdat we persé bosche bollen bij de koffie willen hebben. Het worden bolussen met room aangezien onze favoriete lekkernij helaas niet verkrijgbaar was. Tja, het blijft Zeeland hè. Een paar kilometer verderop maken we onze eerste stop aan de Oosterschelde bij Bruinisse. Take it easy is een understatement 32 km van huis verwijderd. We nemen het ervan, ook dit is een mooie plek voor een bak koffie.

Stopje aan de Oosterschelde bij Bru

Mooi uitzicht aan de Oosterschelde

Uitzicht aan de Oosterschelde, niks mis mee!

Dan gaat het echte werk toch beginnen, onderweg zal ik eens de Garmin 795 navi instellen. Huh, geen kaartgegevens? En we hebben nog wel de laatste update gedaan voordat we weggingen, tssss. We kunnen nu alleen in Afrika rijden, da’s wel een beetje buiten de route die we gepland hadden zeg maar. Martin weet het adres van Waypoint in Notter en daar komen we voorbij op onze route richting Rostock.

2 uur later lopen we daar binnen en geven de navi af aan een van de “technische lui”, naar wie we werden doorverwezen bij de balie. Die beste man zorgt ervoor dat Europa weer berijdbaar wordt voor ons en geeft het advies vooral niet te updaten bij Garmin, dat gaat namelijk nog al eens fout. Nice service Garmin…
We besluiten nog een eindje verder te rijden, zodat we in Duitsland onze eerste stopover voor de nacht maken. Via Park4night komen we aan op een P-plaats in het plaatsje Tecklenburg, Ledde aan de Ledder Dorfstraße (#333225). De #nummers zijn ID’s van de plaatsen die je op deze manier in de app kunt terugvinden. Altijd handig voor later.

Proost op onze eerste landing

Proosten op onze eerste landing

Happy wij

Blije wij, debuut camperaars

Mooi plekje op de P-plaats in Ledde

De Matrix op een mooi plekje in Ledde

Zondag 21-5-2023

KM-stand: 28988
Dagafstand: 310 km

Nog verre van fit de dag opgestart, dit virusje is nog niet weg. Martin is naast wat hoesten weer aan de beterende hand en pakt ook vandaag de rol van chauffeur weer op zich. Mijn concentratievermogen is nog te laag voor de bestuurderskant, dus ik neem de navigatie en het vinden van landingsplekken weer op me. Rijden vind ik ook heerlijk, maar dat komt vanzelf goed met nog vele kilometers voor de boeg….eh bumper. Moet er toch nog een beetje aan wennen hoor. We zeggen hier net zo goed “aan boord” en ik moest wel lachen om het woord nabootsen. Want een beetje gedragen we ons nog steeds als zeilers op het droge, we doen alles met touwtjes, ook de beveiliging van de deuren. Net zo effectief en vele malen efficiënter voor de portemonnee. Dus tja, letterlijk na-bootsen dus, inclusief de halve steekjes ;-)

De plek in Ledde is prima bevallen als stopover op doorreis. Het is er niet drukker geworden dan we het aantroffen. Rond 8:00u rijden we weer verder, nu richting Lübeck. Bij Hamburg is het nog even wat files omzeilen, dat lukt aardig. We tanken in Schönberg bij een HEM tankstation en gaan dan het dorpje in voor de volgende standplaats via Park4Night #250800. Een grote gravel P-plek waar we meer dan genoeg ruimte en aangrenzend een bospark hebben. Helemaal prima wat ons betreft….en wederom hartstikke gratis.

Tja, proost maar weer hè!

maar weer eens proosten op een fijne plek

On a lazy afternoon in Schönberg Lazy afternoon in Schönberg

Maandag 22-5-2023

KM-stand: 29298 km
Dagafstand: 105 km

Ik ben al vroeg wakker en naast mij ligt er nog één heerlijk in dromenland. Aangezien het hoesten weer de kop opsteekt, besluit ik maar vast een vroeg rondje buiten te gaan doen. Achter de P-plaats loop ik direct een klein parkje in en iets verderop over de weg ligt een mini natuurgebiedje. Ik ga de uitdaging van de grootste ronde à 2,3km aan. Heerlijk om hier zo vroeg in de ochtend te lopen.

Vroege ochtendwandeling in het natuurgebiedje bij Schönberg

Een stukje verderop staat een grote witte zwaan die al rap begint te dreigen met z´n geblaas. Er zal wel ergens een nest zijn dus ik passeer op afstand en hij of zij laat me verder met rust. Plotseling zie ik in het beekje iets drijven…..het blijkt een heuse bever te zijn. Deze had ik zo dichtbij en zo rustig nog nooit gezien, so enjoy the moment!

Beverspot

De bever ligt rustig te dobberen

Witte zwanen op beverjacht

Totdat de zwanen het genoeg vinden

Eenmaal terug bij de camper is ook Martin rechtop gaan staan en wat aan het rondwandelen. Het wordt ondertussen steeds drukker met auto’s op deze plek. Waarschijnlijk een parkeerplaats voor de werkende mensen in de buurt of carpoolplek. We weten het niet precies, maar we merken dat we nu toch wel weer op pad willen. Zo rustig als het was, zo druk is het nu. Dus 8:15u rijdt de Matrix weer het asfalt op richting Rostock. We lozen onderweg nog even het toilet bij een WC plaats aan de snelweg en de grijze watertank kan mooi geleegd worden op het riool daar. Dan gaan we in ieder geval “leeg” de ferry op.

Onderweg naar Rostock

Naar Rostock is echt maar een klein stukje, een klein uurtje later zijn we al weer op de P-plaats Rostock Zur Warnow #49853. Er is nu nog genoeg plek, echter zien we gaandeweg de dag steeds meer campers landen, toch drukker dan we gedacht hadden hier in mei.

P-plaats Rostock Zur Warnow

Verder is het vandaag behoorlijk warm, geen echte schaduwplekken. Dat wordt chillen en siësta houden, is ook precies wat we kunnen gebruiken na de afgelopen dagen snotteren en hoesten.

Siësta @ Rostock

Morgen is het tenslotte ook weer vroeg uit de veren voor de afvaart naar Trelleborg rond 7:30u. We zullen dan zeker 2 uur eerder op de terminal zijn, maar dat komt goed met nog geen 10 min. rijden hiervandaan. Niet voor niets dat deze P spot zo geliefd is. Je staat aan het water en het is er rustig.

Dinsdag 23-5-2023

KM-stand: 29403

Vanmorgen rond 5:30u van de P-plaats naar de terminal gereden. Inchecken ging vlot, we hadden dit online al geregeld. Dat scheelt tijd. Ook het boarden gaat prima, gelijk op onze plek dus weinig spannend. Is toch altijd weer even afwachten zo'n eerste ervaring met de camper.

Inchecken bij TT line Rostock

De camperrij wordt groter

Eenmaal aan boord van TT Line Tinker Bell is het 6 uur relaxen, hangen, lezen, in slaap vallen, zweedse fika etc. Op naar Trelleborg!

TTLine Tinker Bell TTline Tinker Bell

Tinker Bell herself Tinker Bell herself

Enjoying the view

Eland scatties Eland scatties!

👉 dit stuk meebeleven? check ook onze video: Van Zeeland naar Trelleborg (S)

1. Wim en Rineke van Oeveren:
    23 mei 2023
    Hoi Martin en Dianne, wat leuk deze reis en het verhaal. Wij wensen jullie fijne tijd en een goede reis. Wij houden de verhalen in de gaten. Veel plezier groetjes Wim en Rineke
  2. Dyanne & Martin:
    30 mei 2023
    Hoooooiii lieve mensen, leuk dat jullie weer met ons meereizen! Dit keer over land! Haha wel even wennen hoor, maar zeker niet minder leuk.
  3. Benjamin:
    24 mei 2023
    Hoi Martin en Dyanne,

Weer super leuk om jullie op deze manier te volgen. Heel veel plezier en geluk samen
  4. Dyanne & Martin:
    30 mei 2023
    Hey Benjamin, superleuk dat je er weer bij bent. Jij bent ook wel goed bezig geweest met fietsen en reizen, ook tof om te volgen! Al een nieuwe trip in gedachten?
  5. Bert van den Berg:
    24 mei 2023
    Hoi Martin mooie reis gewenst lijkt mij spannend zo'n eerste keer met een camper op weg.
  6. Dyanne & Martin:
    30 mei 2023
    Hoi Bert, leuk van je te horen! Inderdaad wel spannend zo'n eerste keer met de camper. Is toch echt wat anders dan zeilen hè! Maar komt vast goed, ook hier komen touwtjes en halve steekjes van pas 😀
  7. Nien:
    30 mei 2023
    Ja jaaaaa ik ben ook weer even aan boord geweest! Nu weer door naar Verhaal 2🥳 tot zo