Roadtrip naar de Noordkaap (2)

30 mei 2023 - Skelleftehamn, Zweden

Dinsdag 23-5-2023

KM-stand: 28480 km

Dagafstand: 82 mijl en 77 km

Omstreeks 14:30u rijden we na de tocht over de oostzee de Tinker Bell af en raken we zweedse bodem in Trelleborg. We rijden een uurtje verderop naar Landskrona om wederom via de park4night-app een plekje te vinden. Dit keer op een ruime, mooie P-plaats in het groen naast het Landskrona Slott en een strandje op een paar meter lopen. Superplekkie! #80565

Dat het nu regent maakt ons niet uit, wij zitten droog en dat maakt proosten weer heel wat makkelijker. Als we nu nog een tent hadden moeten opzetten...sjonge jonge...dan is dit echt luilekkerland hoor!

Morgen willen we weer wat meer kilometers pakken naar het noorden.

Woensdag 24-5-2023

KM-stand: 29892 km

Dagafstand: 412 km

Vanochtend eerst maar weer eens een goede wandeling voordat we er weer een hoop calorieën ingooien. We lopen richting het haventje van Landskrona....natuurlijk even bootjes kijken. Onderweg zien we het eiland Ven liggen. Hier waren we met de Dehler in 2015! We halen herinneringen op en beseffen dat we al veel mooie momenten hebben meegemaakt samen. Wat is dat een tijd geleden...en ergens ook weer niet. Ondertussen zijn we 8 jaar verder en aanschouwen we dat stukje land in het midden van de Øresund vanaf zweedse bodem.

Ochtendwandeling Landskrona (2)

Ochtendwandeling Landskrona

Ochtendwandeling Landskrona (3)

Na de wandeling gaan we weer op pad naar een nieuwe standplaats richting Nörkoping. Onderweg is het goed ontspannen op deze mooie P-plaatsen. Dat is goed geregeld hier in Zweden. Ook zijn er loosplekken voor de campertoilet, gelijk ook even gedaan. Je kunt er maar vanaf zijn van die shit hè!

We maken uiteraard tijd voor een heuse zweedse fika inclusief de mokken die we aan boord van de ferry gescoord hebben. Martin is op jacht gegaan naar kaneelbroodjes....en missie volbracht!

P-stop onderweg voor fika

Zweedse Fika

P onderweg

We pakken nog even door en 4 uur later rijden we een standplaats bij Simonstorp op. Hier betalen we €25,- incl. stroom en een lekkere douche. Verder staat er een soort vakantiehuisje tot onze beschikking waar je kunt koken, chillen, TV kijken whatever. De inrichting is wat gedateerd maar who cares, het idee van gastvrijheid is top. Nadeel is geen tappunt voor water dus dat moet nog even wachten of het wordt ochtendgymnastiek met gieters sjouwen. Ook grijs water kunnen we niet lozen, dat moet dan maar even ergens anders.

Uitzicht standplaats

Geland in Simonstorp

Deze is voor campers....dus

Relaxen gaat makkelijk hier

Donderdag 25-5-2023

KM-stand: 30172 km

Dagafstand: 280 km

Vandaag na een heerlijke douche rustig opgestart. Martin had de taak op zich genomen om de watertank met de gieter af te vullen. Ik binnen de boel ff aan kant gemaakt en koffie gezet, zodat we deze voor vertrek zelf ook nog lekker naar binnen konden gieteren....

We rijden de route grotendeels over de 55. Deze weg gaat via de Malaren, de eilandenarchipel bij Stockholm richting Uppsala. We zijn hier met de boot niet meer geweest dus toch een beetje benieuwd naar de omgeving. Nou ja, het zal wel aan de manier van reizen liggen, maar vanaf de weg bekeken hoeven we hier niet persé heen. Het is vooral veel bos en water, echt Zweeds dus. Wij zijn wat meer op de ruigere gebieden gericht. De westkust van Zweden heeft dit dan wel weer wat meer, maar dat is voor op de terugweg.

We besluiten bij Gävle te stoppen voor de nacht en vinden een mooie P-spot naast een kerkje. P4N #343227. We staan er helemaal solo en 4 free!

P spot in Gävle

P spot in Gävle

Kirka in Gävle

De dagafstanden worden ook minder lang naarmate we meer binnendoor rijden. De snelheid is dan max. 80 km per uur en soms ook wel minder als de wegen wat smaller worden. We verwachten dat dit in Noorwegen nog rustiger zal gaan.

Morgen willen we echt onze eerste plek aan de Botnische Golf scoren. Lekker aan het water!

Vrijdag 26-5-2023

KM-stand: 30304 km

Dagafstand: 131 km

Na een relaxte rit over de E4 noordwaarts met een mooie tussenstop op P-plaats Tönnebro landen we in Hudriksvall.

P-stop in Tönnebro

De nieuw aangelegde camperspot is supermooi gelegen aan het water. Een plek die we zonder de app zeker niet gevonden zouden hebben. De weg er naar toe slingert steeds verder het land in en geen idee waar je uit gaat komen. Maar ja, het is dat Google zegt dat we daar moeten zijn, dus gestaag doorrijden maar. Ik merk dat ik ondertussen ook de mogelijkheden om te keren in de gaten houd. Met de Matrix hebben we daar net even wat meer plek voor nodig. In dat opzicht is het wel anders rijden, inclusief de windvang die zo'n camper onderweg heeft. Je zou soms denken dat we te veel gezopen hebben, dat lijntje lukt soms niet tijdens windvlagen.

Hudriksvall camperspot

Hudriksvall camperspot

Eenmaal geland zijn we in ieder geval blij met deze plek, alles is goed geregeld wat betreft faciliteiten. En dat voor SEK 200,- of €18,- is een vriendelijke prijs te noemen. Heerlijk om weer even uit de stoffige bossen aan het ruime water te staan. Lekker de wind op de kop, feels like home!

Camperspot Hudriksvall

Aan het water is het ook weer gelijk genieten van de ondergaande zon, maar nu met campers ipv boten.

Hudriksvall sunset

Campers by sunset

En natuurlijk wordt het ook weer morgen....gelukkig! De wind is gaan liggen en alles ligt nog in diepe slaap. Wij sluipen alvast naar de douche voordat de rest dat idee ook krijgt en genieten van een bak thee met mooi uitzicht.

Good morning Hudriksvall

Camperplek vanaf het water

Zaterdag 27-5-2023

KM-stand: 30497 km

Dagafstand: 193 km

Na een rit van 2,5 uur waarbij we het landschap zien veranderen in een wat meer bergachtige omgeving stoppen we in Docksta. We zitten hier in het gebied van de Höga Kusten.

We are in... Docksta!

Gedurende de laatste ijstijd lag dit land onder een ijskap. Na het verdwijnen van het ijs zo'n 10500 jaar geleden lag het grootste gedeelte van de Höga Kusten in zee. Van de Skuleberget was bijvoorbeeld alleen de top boven water te zien. Na het ijs begon het land omhoog te komen. De Skuleberget ooit een eiland van 9 meter hoog is nu een 295m hoge berg. Het blijft toch echt bijzonder om te lezen hoe deze landschappen door de tijd heen zijn ontstaan.

Docksta Camperspot

De camperspot #264775 waar we nu staan is betaald en doet ook nog erg nieuw aan. We zijn er met nog 1 andere camper, maar hier kunnen er een hoop staan als het moet. We betalen SEK 320,- en dat is wel wat duurder, maar de faciliteiten en het uitzicht zijn dan ook geweldig!

Vanaf deze plek kunnen we morgen de Skuleberget beklimmen en nog meer mooie uitzichten scoren. De klim duurt inclusief afdalen zo'n drie uur dus gewoon lekker op tijd uit de veren.

Ook gaaf om te doen is de hele Höga Kusten Trail lopen. Dit gaat over 130 km in zo'n 13 etappes. In een week zou je dit moeten kunnen volbrengen. Maar....wij gaan dat nu niet doen, 1 berg is genoeg als afwisseling onderweg naar de Noordkaap.

Zondag 28-5-2023

Vanochtend rond 8:30u aan de klimwandeling begonnen. Het is weer even wennen om de spieren aan het werk te zetten. De afgelopen dagen veel gereden en dus gezeten. Hoog tijd voor wat activiteit! Het is een rotsachtige route door enigszins bebost gebied. De route wordt gemarkeerd met hier en daar een blauwe stip. Onderweg zijn de uitzichten de beloning van het klimmen zeker waard. Eenmaal boven kun je heerlijk rusten en van dit uitzicht genieten.

Scatties op de Höga Kusten Trail

Scatties @ The High Coast Trail

Startpunt klimwandeling Skuleberget

Uitzicht vanaf Skuleberget

Uitzicht Skuleberget

Uitzicht Skuleberget

Mooie uitzichten onderweg

Ze hebben het weer gered, top Skuleberget

...daar bovenop die berg!

In de middag zoeken we 11 km verderop bij het Skuleskogens Nationalpark een P-plekje #87753. Het is hier drukker met campers dan verwacht, maarja tis gratis parkeren dus wat wil je. Morgen gaan we vanaf hier een wandeling maken naar Slattdalskreven. Een of andere 40m hoge kloof, trekpleister van dit gebied lezen we.

Maandag 29-5-2023

Vandaag zoals beloofd weer in de wandelschoenen. De route is prima aangegeven met oranje stippen op de bomen hier en daar. In het begin liggen er houten loopplateaus waardoor we denken ons er makkelijk vanaf te maken vandaag. Maar, je voelt 'm al aankomen...niets is minder waar. Een stukje verder wordt het toch klauteren tussen stenen, grote keien en mega boomwortels.

Skuleskogen Nationalpark Entry

Op weg naar de kloof Slattdalskreven

We zijn zo'n uur onderweg voordat we na 3,5 km de kloof bereiken, Slattdalskreven. Echt wel bijzonder om daar tussendoor te lopen, wat zijn wij mensen dan nietig zeg.

Slattdalskreven

Scatties bij de 40m diepe Slattdalskreven

Uitzicht vanaf plateau

De mini kjeragbolten uit Noorwegen in Zweden mini kjeragbolten

Onderweg kwamen we ook nog een mini Kjeragbolten tegen. De echte versie in Noorwegen hebben we jaren geleden gepoogd te bereiken. Helaas stond er toen zoveel wind dat het niet veilig genoeg voelde. Die hebben we dus te goed, maar deze madurodamversie is ook wel leuk!

IMG-20230529-WA0001

Genieten van de stilte

Wokkelboomstam

Weer een mooi uitzicht tijdens de terugweg

Camperspot Skuleskogen zuidingang

We nemen de rondtour langs de kust terug, lekker relaxed dachten we. Ook hier verkijken we ons maar weer eens op de afstand. Een steile afdaling over reuze rotsblokken en daarna nog een heel eind door het bos maakt dat de wandeling op mijn Garmin Fenix uiteindelijk de 13 km aan tikt. De rest van de middag wordt het dus lekker relaxen en de reis voor morgen weer plannen.

Dinsdag 30-5-2023

KM-stand: 31768 km

Dagafstand: 271 km

Onderweg in Örnskoldsvik boodschappen gedaan en getankt om onze weg te vervolgen naar het noorden. Het lijkt steeds rustiger te worden onderweg en ook de snelheid op de snelweg E4 gaat van max. 110 naar max. 80 km p/u. Het lijkt of we langzaamaan een andere wereld inrijden.

Standplaats aan de haven Skelleftehamn

In Skelleftehamn vinden we aan de jachthaven een mooie plek voor SEK 180,-. Daarvoor heb je een heel clubhuis tot je beschikking inclusief vele faciliteiten. Voor was en droger wordt nog een euro gevraagd, dat is echt niks. Supertof geregeld hier, je standplekgeld gaat met een envelop in een box. We like self supported places!

Meteen alle stinky spullen even in de wasmachine, want we hebben geen idee wanneer we dit weer tegen gaan komen. Het is in ieder geval niet vanzelfsprekend dat op alle betaalde plaatsen dergelijke faciliteiten zijn.

Morgen zal de route verder noordwaarts gaan naar Haparanda, voor zeilers het iconische, noordelijkste plekje van de Botnische Golf. Daarover de volgende blog meer.

👉 dit stuk meebeleven? Check ook onze video: Van Trelleborg richting Haparanda.

1. Nien:
    30 mei 2023
    Wat een prachtige plekken heeft Zweden zeg! Toch een beetje water … drogen voeten… nu nog een beetje schommelen maar dat kan Martin wel doen toch? 😘
  2. Dyanne & Martin:
    31 mei 2023
    Haha, komt zeker goed...genoeg wind hierboven dus dat schommelen is geregeld 🤪 Gezellig dat je ook weer lekker meereist🥳🍻 en proosten gast toch over alle grenzen heen, dus cheers!
  3. Wilma Dingemanse:
    30 mei 2023
    Hoi Dyanne & Martin, Dankjewel dat ik weer mag meelezen van jullie reisverslagen.
    Jullie beschrijven het zo mooi, het lijkt alsof je als lezer erbij aanwezig bent.
    Geniet van alles wat jullie tegenkomen.
    Rij voorzichtig.
  4. Dyanne & Martin:
    31 mei 2023
    Hey Wilma, dankjewel en heel leuk je te horen! Ook dat de Sportlaan goed vertegenwoordigd is in de medereizigers uit ons mooie Zeeland 👍😄
  5. Angela:
    31 mei 2023
    Geweldig leuk weer om jullie verhalen en belevenissen te lezen...i like! Schitterende omgeving en stiekem nog best wat campers onderweg. Jullie hebben er al een flink stuk opzitten...rii voorzichtig en geniet!! Xxx zussie
  6. Dyanne & Martin:
    31 mei 2023
    Haaaa lief zussie, we blijven zeker genieten en rijden heel rustig en voorzichtig naar het noorden. Fijn dat je er altijd bent...love you!❣️😘
  7. Margreeth Peeters:
    4 juni 2023
    Kijk. Niek kijkt naar indiana Jones en ik lees alle verhalen, kijk alle foto's en geniet van de video's. Heerlijk om weer met jullie mee te reizen vanaf de bank. Wat een geweldige natuur daar in t noorden. Vooral dat bijschrijven van jullie namen in het boekje, heel bijzonder. Kortom thanx lieve lieve mensen. We genieten weer mee. Xxx
    Goeie reis.
  8. Dyanne & Martin:
    4 juni 2023
    Hooooooiii Margreeth & Niek, wat leuk dat jullie er weer bij zijn on the road! Alles goed met jullie? Wij hier ook beetje Indiana Jones, maar dan meer comfi en in Scandinavische stijl 😉😄...
    Tot ziens/horens onderweg en lieve groeten van ons😘❣️