Roadtrip naar de Noordkaap (3)

4 juni 2023 - Nordkapp, Noorwegen

Woensdag 31-5-2023

KM-stand: 31020 km

Dagafstand: 252 km

Vandaag gaat de rit naar Haparanda, zo'n 250 km verderop. Wij kennen deze plek als het noordelijkste punt van de Botnische Golf. Voor zeilers een soort iconisch eindpunt om te halen, alhoewel er maar weinig nederlandse schepen afmeren begreep ik. Vorig jaar volgden we zeilboot De Zeekraai op insta, een Scandinavische Folkboot van 7.68m.

Een moeder met 2 dochters die de tocht naar het noorden maakten in nagedachtenis van hun man/vader die zijn jongensdroom helaas niet meer kon waarmaken. Zij hebben het gefixed tot aan Haparanda, superprestatie! Ik las destijds toen ze daar aankwamen dat er druk gezocht werd naar een Nederlandse gastvlag. Dat Nederlanders hier niet elke dag neerstrijken was dus wel duidelijk.

Wij komen er nu over de weg langs en proberen zo toch een beetje het zeemansgevoel op te snuiven. Niet dezelfde prestatie als de zeekraai, maar toch een beetje meegenieten van hun ervaring daar.

De weg naar de haven doet wat desolaat aan, hoe leven en wonen mensen hier eigenlijk? Wissenkerke is op een hele fijne manier rustig, maar of deze plek nu voor mensen bedoeld is? Hmmm, ik zie mezelf hier niet rondlopen. Eenmaal aangekomen in Bothnia Haparandahamn (p4n#80446) parkeren we de camper op een mooie plek aan het water.

Het clubhuis van Bothnia Haparandahamn

Bothnia Haparandahamn

We lopen niet veel later naar het clubhuis en ja hoor.....daar hangen ze, de zeilersvlaggen. Alle zeilers die hier aankomen en daarmee de noordelijkste summit van deze mega plas water hebben weten te bereiken hangen hier hun club- of verenigingsvlag op. En zie daar, die van de Zeekraai hangt pontificaal vooraan. We hoeven niet eens te zoeken.

De clubvlaggen van zeilers die het noordelijkste puntje van de Botnische Golf bereikt hebben

Clubvlaggen zeilers

We vinden De Zeekraai in het logboek van het clubhuis

Saampies toch in Haparanda aangekomen

Ook de laatste aantekening in het logboek is van hen. Echt mooi om te zien. We hebben ze dan ook nog foto's gestuurd van onze aanwezigheid daar en dat we zo toch ook ergens gezamenlijk deze reis hebben meebeleefd. Het zal voor mij wel linken aan het verhaal dat zij hun man/vader ook vroegtijdig hebben moeten missen. Dat ze dan samen, zijn droom verwezenlijken is wel iets wat mij ook vorig jaar al raakte...en nu nog steeds. Echt heel bijzonder....

Donderdag 1-6-2023

KM-stand: 31390 km

Dagafstand: 370 km

Het wordt niet meer donker 's nachts dus verduistering komt van binnenuit de camper. We zijn dan ook al weer vroeg wakker, pakken nog een douche en gaan op pad.

Ook hier vinden we in het stadje Haparanda een Lidl en dat betekent verse broodjes! We zijn dan inmiddels ook de Finse grens gepasseerd en kunnen weer in euro's betalen. De wegen zijn hier super en het doet ons op de vele bomen na ook een beetje aan Nederland denken.

Grenspassage Zweden - Finland

Boven: Grenspassage Finland-Zweden

Rovaniemi wordt de volgende verplichte stop aangezien we op het moment toch echt toeristen zijn. Hier woont de kerstman én we passeren officieel de poolcirkel. Daar maken we dus even tijd voor. Er is werk van gemaakt om de poolcirkelgrens mooi vorm te geven. Een plaatje schieten is een must hier. En eerlijk is eerlijk...hoe vaak ga je hier nou komen in je leven?

Rovaniemi de poolcirkelgrens

Rovaniemi de poolcirkelgrens (2)

Coördinaten poolcirkel Rovaniemi

Scatties @The Arctic Circle

Scatties@Arctic Circle ❣️

Arctic Circle

Daarna stappen we een beetje onvoorbereid de hut van Santa Claus binnen en linksaf loop je dan door gangen met een hoop cadeaus en een Efteling muziekje. Zou ie dan echt hier wonen? Hij is toch nooit thuis... Een stukje verder treffen we in 1 keer een elf die vraagt of we Santa willen ontmoeten. Oh nee hè denk ik....waar zijn we in terecht gekomen? Voor we het weten lopen we in de Santa Trap en ja hoor daar zit ie dan de dikzak met zijn rode muts. We "moeten"...eh mogen naast hem komen zitten. De herinneringen aan sinterklaas van vroeger en dat ik die toen z'n baard aftrok kwamen gelijk weer naar boven. Maar...laat ik me maar gedragen dacht ik...is nie handig nu.

Santa Claus Home

Santa Claus Home (2)

De échte kerstman!

Er worden foto's genomen en een filmpje gemaakt die je natuurlijk geheel vrijblijvend mag kopen. Eenmaal bij de "verkoopelf" aan de kassa moeten we toch wel erg lachen en is de verleiding de pinpas te pakken onweerstaanbaar. We nemen het digitale pakket, zodat we er eindeloos van kunnen nagenieten. Daarna nog wat souvenirwinkels langs gegaan, maar gezien de financiële schade die we al hebben opgelopen kopen we daar (gelukkig 🙄) niets meer.

Onze weg gaat verder richting Inari waar het nu volgens de kerstman sneeuwt. Uhuh...we zullen zien. Maar inderdaad treffen we onderweg flinke regenbuien die wat sneeuw in zich hebben. Onderweg komen we ook regelmatig rendieren tegen en dan is het even gas terug nemen en oppassen. De camper wordt met gemak 1m korter als we er één op de motorkap krijgen.

Rendieren onderweg

Bij het naderen van onze overnachtingsplek zien we inderdaad dat de hoger gelegen delen nog besneeuwd zijn. We zetten de camper stil bij Kaunispääntie, Inari p4n#54721. Dit ligt op een heuveltop met 360° uitzicht. Supermooi, maar de harde noordwind maakt het ook koud bij een buitentemperatuurmeter van 3°C. We vinden een beschut plekje achter of voor het restaurant zo je wilt. Het is nu toch gesloten.

Plek voor de nacht Inari, Kaunispääntie

Het is nog winter in Saariselkä

Even snel een wandelrondje maken en dan proosten op deze mooie dag, op deze mooie plek en de bijzondere ontmoeting met de echte Santa 🎅😄

Vrijdag 2-6-2033

Km-stand: 31803 km

Dagafstand: 413 km

Vanochtend al vroeg achter het stuur weer de berg af en richting Lakslev (N). We passeren vandaag in ieder geval de Noorse grens en willen de inhoud van de toiletcasette en grijswatertank nog lozen. Via p4n vinden we hier een geschikte plek voor en we hebben ook de dieseltank en watertank alweer volgegooid bij een tankstation. De bandenspanning ook nog even gecheckt zodat we daar geen zorgen over hebben.

De reis gaat ondanks het rustige tempo van gemiddeld 60 à 70 km per uur voorspoedig. De route door Finland doet wat eentonig aan, maar waar de bomen afgewisseld worden met meren en grote heuvels wordt het steeds mooier.

Door Lapland

Het wordt steeds meer bergachtig

Onderweg naar de Noordkaap

Boven: onderweg door Finland

In Noorwegen weer sneeuw in zicht

Boven: weer zooitje rendieren on the road

Mooie uitzichten onderweg naar de Noordkaap

De wereld ondergaat pas echt een verandering als we Noorwegen binnen rijden. De heuvels worden langzaamaan weer bergen en hoe verder we komen hoe steiler de klimmen en afdalingen. Dit is al een voorproefje voor de Lofoten denken we. De weg naar de Noordkaap is mooi en leuk om te rijden met al die bochten. Als dan ook de tunnels komen lijkt dat even spannend, maar dat valt gelukkig mee.

Ruimte genoeg en ook de Nordkapptunnel is ondanks de lengte van bijna 7 km goed te doen. Je zoeft wel mega naar beneden om vervolgens halverwege weer flink te moeten klimmen. Zelfs fietsers gaan hier doorheen, dat vraagt wel enige alertheid.

De Noordkaap tunnel

Boven: Noordkaaptunnel

We rijden rustig, maar lekker door en besluiten vandaag naar de P-plek Knivskjelodden te gaan. Vanaf hier start de wandeling naar de échte (geografische) noordkaap en is het nog 6 km naar de toeristische versie met grote Globe voor de "been there, done that" pictures.

Knivskjelodden P-plek

Knivskjelodden infohuisje

De Matrix in de sneeuw bij Knivskjelodden

Boven: De P-plek Knivskjelodden startpunt wandeling naar de geografische Noordkaap.

Morgen lijkt het weer redelijk te zijn voor de wandeling van een kleine 18 km retour naar deze echte Noordkaap. De tijden en  wandelafstanden variëren nogal op internet, maar wij trekken er gewoon 8 uur voor uit. Alles wat sneller gaat is meegenomen. Het terrein ligt vol met stenen en kan moerassig aandoen dus wij zijn gewaarschuwd.

Zaterdag 3-6-2023

Alle spullen lagen al klaar om in de ochtend te vertrekken. Aangezien het hier de hele nacht licht blijft waren we allebei al vroeg wakker. We besloten dan maar gewoon te gaan lopen, slapen doen we daarna wel weer.

Klaarmaken wandeling in de vroege ochtend

3:30u Klaar maken voor de wandeling Knivskjelodden.

Om 3:30u gaan de eerste stappen richting Knivskjelodden, het punt dat noordelijker ligt dan de iedereen bekende Noordkaap. Juist omdat deze alleen via een wandeling van een kleine 9 km enkele reis te bereiken is nodigt deze voor de avonturiers onder ons uit om te bezoeken. Wij wagen het er dus ook op, het wordt niet voor niets de echte Noordkaap genoemd. Onze namen in dat logboek kunnen bijschrijven zou een mooie herinnering zijn.

Info internet:

"De ruim 300 meter hoge klif Noordkaap wordt gezien als het meest noordelijke punt van Europa, maar is dat eigenlijk niet. Het meest noordelijke punt ligt op de Russische eilandengroep Frans Jozefland, wat ook nog onderdeel is van Europa. Het is ook niet het meest noordelijke punt van het Europese vasteland, dat is namelijk de landtong Knivskjelodden. De landtong ligt op ongeveer 1,5 kilometer afstand van Noordkaap en kan worden bezocht met een lange wandeling".

Wandeling naar Knivskjelodden, de échte Noordkaap

Stenen leggen onderweg

Even deze steenmarter groter maken

De rode T geeft een klein beetje richting

Maar ja,....deze krijg je niet voor niets dus hup aan de wandel. Onderweg zijn steenhopen, oftewel steenmannetjes gemaakt, zodat de route enigszins te volgen is. Ook de rode T's op stenen wijzen ons de weg. Het mag gezegd worden dat de weersomstandigheden hier wel bepalen of je een geslaagde wandeling kunt maken. Bij mist, veel regen en wind wordt het een moeilijke opgave de weg te vinden in dit gebied. Wij hebben vandaag de mazzel dat het als het goed is droog blijft en de wind valt tot nu toe mee.

Nog genoeg sneeuw hierboven

Door de sneeuw ploeteren

Mooie uitzichten

Prachtig marmerachtig gesteente

Wat een omgeving

De andere Nordkapp in zicht tijdens de wandeling naar Knivskjelodden

Onderweg

De uitzichten zijn vanaf de eerste meters geweldig. Dit is ook wat Noorwegen uitstraalt, een imposante natuur waarbij je je klein duimpje waant. De route gaat grotendeels over steenachtig gebied en sommige plekken zijn erg drassig. Ook lopen we nog over enkele sneeuwvelden. Onze wandelstokken komen dus goed van pas en geven de nodige steun. Onderweg zien we al snel de bekende Noordkaap liggen rechts van ons. Eigenlijk wel gaaf dat je er tijdens deze wandeling zo mooi op afstand naar kunt kijken.

Knivskjelodden, we hebben het gehaald!

Het échte Noordkaap monument

Het echte Noordkaap monument (2)

Boven: het monument van het noordelijkste punt Europese continent.

De echte en de commerciële Noordkaap op de achtergrond

De 2 Noordkapen

Boven: Uitzicht op geografisch én op de achtergrond de bekende Noordkaap.

Een kleine 3 uur later bereiken we het lang verwachte punt, we hebben het gewoon gefixed...het noordelijkste punt van het Europese continent! We schrijven onze namen bij in het logboek. Deze ligt in een mooi kastje vol met stickers en andere prullaria die wandelaars hebben achter gelaten. De nodige foto's worden gemaakt en dan gaan we weer aan onze terugweg beginnen.

We hebben het gehaald in een kleine 3 uur

Het logboekkastje op de échte Noordkaap

Logboekkastje@Knivskjelodden

Hier gaan onze namen ook bij

Het is al met al best een pittige wandeling wat terrein betreft. We maken wat korte stops om de nodige energie op te doen, maar treuzelen niet. Ook op de terugweg blijft het genieten ondanks de langzaam toenemende vermoeidheid.

Zicht tijdens de terugweg

Scatties nog steeds blij

Weer terug over de sneeuwvelden

Prachtig als de zon door komt

In totaal zijn we dan 6 uur onderweg geweest als we schoenen schoonstampen naast de camper. Heerlijk om weer "thuis" te zijn. We eten nog even wat en pakken een korte douche in de camper om daarna lekker onder de dekens te kruipen terwijl de rest van de wereld wakker wordt.

Omstreeks 14:00u doe ik mijn ogen weer open en zie ik dat het flink wat drukker is geworden op de P-plaats. We besluiten vandaag dan toch ook nog de Noordkaap mee te pakken en rijden de laatste 6 km ernaartoe. Voor de P-plaats hoef je niets te betalen, voor de hallen betaal je NOK 320,-. We besluiten het eerste te doen aangezien we weinig meerwaarde verwachten van de hallen met restaurant, filmzaal en souvenirshop. Het ziet er ook heel leeg uit daar binnen terwijl de P-plaats vol staat met campers, auto's, motoren en bussen die af en aan rijden.

Natuurlijk ook nog naar deze Noordkaap!

Boven: Het toeristenplaatje van de Noordkaap Globe

Mooi uitzicht op het eindpunt wandeling vanochtend

Uitzicht vanaf de berg Nordkapp

Joepie! Op de Noordkaap!

Boven: zicht op de geografische Noordkaap bij Knivskjelodden. Daar liepen we vanochtend nog. En een joepie-foto van Groentje op de Noordkaap.

We maken onze foldershot bij de Globe en kijken met trots naar de geografisch Noordkaap aan onze westzijde. Daar liepen we in de vroege uren vanochtend. En eerlijk gezegd zijn we ook blij dat we deze wandeling hebben gemaakt. Het geeft echt een extra dimensie als je over dat terrein gelopen hebt. Daarnaast was het weerbeeld goed deze dag en dat is ook een beetje mazzel hebben. Dat zien we met name om middernacht als we buiten zijn op de Noordkaap en de mist snel zien opkomen. Op deze plek getuige zijn van de middernachtzon is heel bijzonder, het blijft hartstikke licht hier. Door de mist is het helaas niet super helder, maar de rode streep aan de horizon laat ons weten dat de zon er nog altijd is om 0:00u.

Misty Middernachtzon@Noordkaap

Misty Middernachtzon Noordkaap

Middernachtzon @ Noordkaap Globe

Fantastisch uitzicht 's nachts

Uitzicht van de berg Nordkapp

Standbeeld op Nordkapp

Het is een prachtige ervaring om hier rond te lopen alsof het dag is. Een handjevol mensen denkt daar ook zo over, maar de meeste campers zijn hermetisch afgesloten voor de buitenwereld. Het lijkt er druk, maar de sfeer is heel erg kalm en gemoedelijk...eigenlijk wel magisch te noemen. Nu nog eens terugkomen om het noorderlicht te aanschouwen, maar dat is weer voor een heel ander seizoen.

👉 dit stuk meebeleven? Check ook onze video: Van Haparanda naar de Noordkaap.

1. Nien:
    4 juni 2023
    Zooooooo!!!! Wat een prachtig stuk hebben jullie weer in the pocket❤️
  2. Dyanne & Martin:
    4 juni 2023
    Ha lieve Nien! Jazeker, dankbaar dat deze weer het pakketje vol herinneringen aan mag vullen. We komen weer zuidwaarts voor de after party in Zeeland eej 🍻
    Die gezelligheid hebben ze hier dan weer niet, maar die maken we de komende weken gewoon zelluf! 😋 Lots of miss u & c u soon knuffels van ons!😘
  3. Angela:
    5 juni 2023
    Hieperdepiep Noordkaaaap! Mooi gedaan! Wel extra vreemd zo met een hele dag licht om je heen... jullie hebben het in mijn beleving echt snel gefixt. Ook al een rendiersoepje op?
  4. Dyanne & Martin:
    5 juni 2023
    Ha zussie! Ja is echt heel vreemd en we proberen ook wel een beetje het normale dag/nachtritme aan te houden. Soms is het handig die lange dagen, zeker als je door wilt reizen. De komende etappes zullen we wel iets gaan vertragen hoor. M.n. Vesteralen en Lofoten vragen wel meer tijd om langer te verblijven en te wandelen. De rendiersoep hou ik in de gaten mochten we die tegenkomen, soort runderbouillon ofzo?
    Xxx van ons. Love you!
  5. Margreet:
    6 juni 2023
    Hey Dianne en Martin, wat leuk dat jullie nu met een roadtrip bezig zijn én dat ik daar weer van mee mag genieten! Vanuit een ander perpectief en net zo gaaf! Ik ben nieuwsgierig naar jullie vervolgverhalen!
    Heel veel plezier samen👋🏼😘
  6. Dyanne & Martin:
    7 juni 2023
    Hey Margreet, leuk dat je er ook weer bij bent! Hoe gaat het met jou dan? Jullie zijn ook wel van het camperen toch?
    Wij ondertussen op weg richting Tromsø, mooie natuur, echt aan te bevelen 👍
    En dan moeten Vesteralen en de Lofoten nog komen, zijn daar ook erg nieuwsgierig naar 🤗 lieve groet van ons!