Op het eiland Rügen (D)

2 augustus 2022 - Hiddensee, Duitsland

Dinsdag 26-7-2022

Gisteren hebben we, na het uitrusten van de nachtelijke zeiltocht naar Rügen, een kleine verkenningstocht in Sassnitz gedaan. De hitte was echt gigantisch, dus veel energie zat er niet meer in. De verwachte onweersbuien kwamen 's avonds dan ook onherroepelijk. Nadat die voorbij waren dook de temperatuur meer dan 10°C naar beneden, heerlijk!

Vandaag dus mooi wandelweer en we gaan in onze Meindl-stappers de kliffen, die we zagen vanaf zee, bestijgen.

De wandelschoenen gaan aan... de stevige stappers aan...

Via Alltrailsapp een mooie wandelroute gevonden, rugzak op, wat te happen mee en hatsiekedee. Vanaf de haven is het Nationalpark Jasmund snel te bereiken en voor we het weten zijn we onder de kliffen aanbeland.

Onderaan de kliffen is het ook prachtig

Boven: Mooie omgeving en Jerommeke-borst vooruit, winning picture.. al zeg ik het zelf 😉

Een stukje verder via een steile klim de hoogte in en dan blijft het zoals we verwachten een wandeling met klimmen en dalen. Dit gaat ons alweer beter af dan het hijgavontuur in Bornholm. Misschien toch een beetje conditie opgebouwd ondertussen? Whisfull thinking is ook een kwaliteit hè!

Het is een supermooi gebied en een toffe wandelroute met geweldige uitzichtpunten. Onder weer een kleine verzameling uit de vele foto's die we hebben genomen.

Even mooi shotpositie zoeken

Boven: even door de knieën voor een mooi plaatje en...

Een doorkijkje ....doorkijkje geknipt...

Onder: hoe verder we lopen des te mooier worden de uitzichten op de krijtrotsen

Omgeven door groen en water

Nu zijn de kliffen steeds beter te zien...

Weer een gaatje met uitzicht

Hetzelfde uitzicht vanuit andere hoek

Bijzondere bomen bovenop de kliffen...

Boven: het 700 jaar oude bos op de krijtrotsen bestaat uit hoge beukenbomen, die zorgen voor een hele mooie, mystieke sfeer

De terugweg gaat redelijk vlak en relaxed terug door het bos wat meer van de kust vandaan. We tikken een kleine 22 km af op de teller. Het koude biertje is weer verdiend.....de "tssssst" van het blikje klinkt heerlijk in de kuip... proost!

Mooi wandeltochtje van 22 km bij Sassnitz

Boven: Garmin overzicht gelopen route

Woensdag 27-7-2022

Het bezoekerscentrum van het Nationaal park Jasmund is vandaag ons streven. We zijn er gisteren al langs gelopen, alleen is het tijdens het ritme van het wandelen minder prettig een lange onderbreking te doen. Het centrum biedt een interactieve tentoonstelling met bioscoop waarbij o.a. het ontstaan van dit gebied en de krijtrotsen weergegeven wordt. Tevens is er toegang tot de toeristische trekpleister de Königsstuhl, een prominente krijtrots van zo'n 118m hoog.

Luchtfoto krijtrots Königsstuhl

Boven: luchtfoto krijtrots Königsstuhl omgeven door het beukenwoud

Het verhaal gaat dat de vroegere bewoners van Rügen hier hun koning kozen. Degene die langs deze krijtrots omhoog kon komen en het plateau bereikte, werd de nieuwe koning. Logisch een zeer risicovolle onderneming, maar eenmaal boven was je wel koning, dus hé, why not give it a try....Ik neem even aan dat bij meerdere sterke deelnemers de eerste dan de eer kreeg. Wat er met die anderen gebeurde......🤔🤷‍♀️

Zicht op de linkerflank Königsstuhl

Zeezicht bij de Königsstuhl

Rechterflank Königsstuhl

Boven: foto's flankzijden Königsstuhl.

Het aanzicht vanaf het water is uiteraard het mooist, echter komen we er nu niet langs met de boot. Op het plateau van de rots zie je nu eenmaal niet echt de omvang ervan. Eigenlijk worden de toeristen best een beetje in de maling genomen...sta je daar boven..., en dan? Zie je nog geen f*** van de krijtrots zelf.

Er wordt inmiddels wel een nieuw  zweefplatform gebouwd boven de Königsstuhl. Het natuurlijke rotsplateau waar wij nu op staan zal binnen enige jaren door afbrokkelen van de rots niet meer toegankelijk zijn ivm de risico's. Met de bouw van een zweefplatform kan men deze natuurpracht blijven bewonderen. Tot september dit jaar kan je nog op het rotsplateau komen, daarna wordt het voorgoed gesloten. Alles op en naar het rotsplateau wat door mensenhanden is gemaakt zal afgebroken worden, zodat de Königsstuhl niet meer belast wordt door bezoekers.

Onder: een animatiefotio van hoe het zweefplatform eruit gaat zien. Het zou voorjaar 2023 klaar moeten zijn.

Het toekomstige zweefplatform bij de Königsstuhl

In het bezoekerscentrum zelf zien we het verhaal van de ijstijd tot zo'n 20.000 jaar geleden. Pas 10.000 jaar geleden is het ijs gaan smelten in het gebied van de Oostzee en kreeg ook het Europese land zijn vorm. Een vorm die in al die jaren erna tot op heden nog altijd aan verandering onderhevig is. De krijtrotsen leveren elk jaar zo'n 30 cm in, waardoor dit gebied er over enkele decennia ongetwijfeld weer heel anders uit zal zien.

Donderdag 28-7-2022

​​​​​​Eerst nog even wat extra flessen van de lekkere bordeaux scoren, die tijdens ons kuipdiner goed was bevallen. Na ons was het schap ook gelijk leeg in de plaatselijke supermarkt 😄.

Dit is toch weer 1 van de voordelen van Duitsland, de drank is betaalbaar. In Zweden en Noorwegen zit er behoorlijk wat belasting op drank met een promillage hoger dan 3,5% en daarbij mag dit alleen in speciale drankzaken verkocht worden. In Zweden de systembolaget genoemd. Op dat vlak is huiswaarts keren dus een zegen.

Na het scoren van de buit gaan we verder zuidwaarts in Rügen. We hebben Lauterbach als nieuwe bestemming bedacht, zodat we van daaruit ook weer de omgeving kunnen verkennen. In de maanden juni, juli, augustus kun je een maandticket kopen voor het OV voor €9,- als compensatie voor de hoge brandstofprijzen. Dat noem ik nou eens een mooi initiatief. Hallo Den Haag, wordt eens wakker, kan dat bij ons ook niet? Is echt superrelaxed. Tevens nodig je autoreizigers uit eens wat vaker de bus of trein te pakken, wie weet laten mensen dan hun auto staan als het goed bevalt. Ik zie alleen maar win-win.

Nou ja, we waren dus op weg naar Lauterbach. De eerste mijlen lekker zeilen en als de wind dan echt gaat liggen op de motor verder. Het gebied is verder prachtig, tijd genoeg om alle zeilen op te ruimen en rustig om ons heen te kijken.

Vrijdag 29-7-2022

In dit gedeelte van Rügen rijdt een nostalgische stoomtrein richting Gohren, genaamd Rasender Roland. Ook hier kunnen we met het €9,- ticket instappen en de fietsen meenemen. De trein is compleet met fluit, stoom....én rook van de kolenverbranding ....ugh ugh ugh. Fijnstof, stikstof whatever hier hoor je er niemand over.

Locomotief Rasender Roland

Scattie in de nostalgische wagon

Binnenkant wagon

Station Putbus

Boven: Locomotief en 1 van de wagons stoomtrein Rasender Roland op station Putbus

Onder: Roken verboden, geldt niet voor de stoomtrein 😶‍🌫️

Niet roken....geldt niet voor de trein zelf

Ugh Ugh Ugh.....😶‍🌫️

Daarbij krijg je ook nog een echte Oost-Duitse conducteur. Hij maakt er een showtje van en laat de toch al gebiedende Duitse taal in volle glorie door de coupé klinken, fahrschein bitte! Hij heeft er lol in net als de passagiers. Hmmm....Rasender Rudolf....de conducteur raast meer dan de stoomtrein zelf, die rijdt niet harder dan 30 km/u.

We stappen in Gohren uit en fietsen een stuk langs de kust. Het is hier een soort klein Scheveningen, badplaatsen die veel strandgasten trekken. Voor de Duitsers is strand iets bijzonders en ze zijn dan ook erg trots op deze beachstrook. Tja, wij zijn natuurlijk erg verwend met de stranden in ons mooie Zeeland.

Na een heerlijk cappuccino met een groot stuk verse cheesecake waar ik een week op kan leven zijn we richting Seedorf gefietst. Ergens nog met een bootje over, gaaf huis gezien en zo weer terug naar onze haven in Lauterbach. Op naar het koude biertje!

Met een bootje over tijdens de fietstip naar Seedorf ff naar de overkant...

Hier gaan we wonen...

Mooi huis gezien

Boven: hier gaan we wonen...😋

Zaterdag 30-7-2022

De touwtjes gaan weer los op weg naar Stralsund, zo'n 22 mijl verderop. We zeilen heerlijk met de oostenwind ruim in de zeilen en gaan net voor de Ziefelgrabenbrücke in een haven op het eilandje Dänholm liggen. Hier liggen we meer in het groen dan in de stadmarina van Stralsund zelf. De stad is van hieruit ook heel makkelijk te benaderen, zeker met de fiets.

Haveningang oostzijde Stralsund

Boven: haveninhang Danholm oostzijde bij Stralsund

Aangezien we vroeg geland zijn fietsen we gelijk even de stad in. Stralsund is een van de Duitse Hanzesteden die je echt gezien zou moeten hebben. Het Hanzeverleden is aan de gebouwen goed te zien. Renovatie heeft veelal plaatsgevonden, echter zie je ook nog volop werk in uitvoering.

Mooie gebouwen op een stadsplein

Binnenzijde van stadspoort

Boven: stadsplein en stadpoort Stralsund

Voor ons doet de stad wat rommelig aan en ook het vele volk en drukke verkeer past niet zo goed in onze huidige gemoedstoestand. De stad zou denk ik beter tot zijn recht komen als de kern autovrij zou zijn. De straten en gebouwen zijn op bepaalde plaatsen echt wel mooi.

We komen de afgelopen periode uit natuurlijke, rustige gebiedem dus deze plek voelt nu als een soort energieslurper. Ongetwijfeld kunnen andere mensen hier nog uren vol interesse rondlopen....voor ons was dit voldoende om te besluiten morgen niet te blijven liggen, maar door te varen naar Hiddensee. Stralsund is afgevinkt, been there, done that ✅️

Zondag 31-7-2022

Om 8:20u pakken we de brugopening bij Stralsund en zetten koers naar eiland Hiddensee.

Wachten brugopening Stralesund

Boven: wachten voor de brugopening op de Stralesund

Nu moet de vaargeul goed worden aangehouden aangezien het doorgaans ondiep water betreft. De kustwacht komt plotseling met een rotgang voor de boeg langs suizen en er staat een verhitte polizeiman te schreeuwen. Oh oh, hier kun je beter geen conflict krijgen met dit soort dienders....maar wat hebben we fout gedaan? Dat komen ze natuurlijk vertellen.... wij hadden hen voorrang moeten verlenen, omdat hij in het hoofdvaarwater zit. Euh.....die koers hadden ze een tijd terug nog niet en we zagen hier het onderscheid met onze vaargeul noordwaarts ook niet echt. Maar ze zullen het wel weten, we verontschuldigen ons dan maar en gelukkig zijn het geen boeteschrijvers vandaag. De autoriteiten staan er hier nogal om bekend behoorlijk stug te zijn en als ze je kunnen vangen doen ze dat ook. Wij hadden het gevoel dat ze deze situatie opzochten bij de enige Nederlandse vlag op het bodengewasser, loss lassen und weiter gehen dan maar...

Echt gastvrij voelt het in dit deel van Duitsland niet echt, we zien ook weinig buitenlandse vlaggen. Onze aankomst op het eiland Hiddensee in de haven van Kloster maakt weer een hoop goed. De havenmeester wijst ons een mooie ligplaats. De sfeer is hier gemoedelijk, eilandenergie doet ons blijkbaar goed.

Afbeelding eiland Hiddensee

Haven Kloster op Hiddensee

Boven: kaartafbeelding Hiddensee en de haven met het bekende vakwerkhotel op de achtergrond

Het eiland heeft de karakteristieke vorm van een zeepaardje. Kloster is een geliefde haven voor bootjes en het is dan ook snel vol hier. Ondanks dat doet het niet druk aan, we voelen ons meteen thuis. Na een siësta door het warme weer, maken we 's avonds nog even een wandeling naar de vuurtoren Dornbusch, scoren we een Paulaner Hefe weissen bij Zum Klausner in het duinenbos en wandelen met veel "karate kid moves" tegen de muggen weer terug.

Avondwandeling nationalpark Dornbusch

Uitzicht op zee

De vuurtorenwachter himself

Leuchtturn Dornbusch

Boven: wandeling naar leuchtturm  Dornbusch

Eenmaal terug in de haven zie ik een plaatje dat me gelijk doet denken aan "Lady en de Vagebond". Deze drie trouwe viervoeters lagen keurig en onverstoorbaar te wachten op hun baasje. Die moest ik gewoon vastleggen, so cute!

Lady en de Vagebond backside

Lady en de Vagebond frontside

Boven: Lady en de Vagebond figuranten

Maandag 1-8-2022

Hiddensee is op de fiets zo bekeken als je een beetje doortrapt. Het doet ons op bepaalde plekken denken aan onze eigen duinen en strand, maar dan in miniformaat. Kloster is verreweg de mooiste haven op het eiland, zoals veel zeilers onderweg al hadden aangegeven. Het ligt tegen de hoge heuvel op de kop van het eiland en dat geeft het een hele mooie uitstraling.

In de middag maken we de planning voor de volgende zeiltrip. De wind daagt ons weer uit om dinsdag in de nacht te gaan varen als we dik 70 mijl naar Fehmarn willen overbruggen. We besluiten desondanks woensdag in de vroege ochtend te gaan vertrekken met een dagtriproute van 50 mijl naar Gedser (DK). Zo delen we het stuk een beetje op en dat voelt wat relaxter.

Dinsdag 2-8-2022

Onze laatste dag op Hiddensee maken we nog een wandeling op de kop van het eiland. We zien zo nog de kliffen aan de noordzijde die hier meer op klei dan op krijtsteen lijken. Het is ook geler van kleur. Aan de kust zien we de kliffen echt overhangen en op sommige plekken zijn er ook hele stukken naar beneden gekomen. Overal wordt ook gewaarschuwd voor afbreekgevaar. Zo gaan we na enige tijd toch maar terug om het pad bovenlangs te pakken met de gedachte dat dit wat veiliger is. Ook hier zal de kuststrook langzaam afbrokkelen door de heersende natuurelementen. Anderzijds vormt zandafzetting aan de andere kant van het eiland weer voor nieuw landoppervlakte. Bijzonder proces blijft dat toch...

Noordzijde kust Hiddensee

Mooie stenen zoeken

Ook hier zijn de kliffen zichtbaar

Aan de wandel aan de noordkust Hiddensee

Boven: ook hier steile kliffen aan de noordkust

Samenvattend zouden wij vooral het noordelijk deel van Rügen aanbevelen. De krijtrotsen noordoostelijk vanaf kaap Arkona zijn prachtig en ook het eiland Hiddensee is echt leuk om te beleven. Verder doet het zuidelijke deel en de binnenwateren ons aan de biesbos in het groot denken. Leuk dat we erdoorheen zijn gevaren, maar we zijn ook blij het ruime sop dadelijk weer op te gaan.

👉 dit stuk meebeleven? check ook onze video: Rügen (D)

1. Angela:
    2 augustus 2022
    Mooie verhalen en foto's weer! Genieten doen jullie zonder enige moeite...veel plezier weer in het Deense landschap. En wel ff ergens een smørrebrot (ofzoiets) scoren;)
  2. Dyanne & Martin:
    2 augustus 2022
    Ha zussie, ja dat is wel iets typisch Deens hè dat smørriebørrie. Zal zien of dat nog gaat lukken en anders maken we er zelf eentje 😄👍 Tot snel, zet het bier maar vast lekker koud! Bitterballen kennen ze hier dan weer niet...🍻😋