Landen in onze Zeeuwse thuishaven

20 augustus 2022 - Colijnsplaat, Nederland

Donderdag 18-8-2022

We vertrekken om 6:00u uit Schellingwoude en schutten vlot door de Oranjesluizen. Het is nog erg rustig op het binnen IJ en een genot om zo door en langs Amsterdam te varen. We hebben de stad even voor onszelf lijkt het wel.

Om 6:00u door de Oranjesluizen

Amsterdam in serene rust

De watertaxi's op het IJ komen in beweging

We verlaten Amsterdam

Boven: door de Oranjesluizen en een rustig ontwakend Amsterdam

Het Noordzeekanaal richting IJmuiden is 21 km lang. We doen er 2,5 uur over om bij de sluizen in IJmuiden te komen en kunnen ook hier gelijk mee in de Zuidersluis met de schutting naar buiten.

Ook hier treffen we "big guys"

Zuidersluis IJmuiden

Boven: onderweg op het Noordzeekanaal ook hier weer "big guys" en daaronder Zuidersluis IJmuiden

Eenmaal buiten in de voorhaven van IJmuiden hijsen we de zeilen en stuiven we met een mooie noordwind de Noordzee op. Buiten de monding moeten we natuurlijk meer zuid gaan koersen en dat betekent helaas weer wind achterin. We houden de wind er zo goed mogelijk in en lopen daarom iets uit de kust. Niet veel later is het echt gedaan met de wind en starten we de motor.

Mooie wolkenluchten op zee

En er kan weer gezeild worden naar Stellendam

Boven: mooie wolkenluchten op zee en daaronder blij dat we weer kunnen zeilen ter hoogte van Hoek van Holland

Drie uur later steekt er toch weer een mooie NW op en gaan de zeilen er weer op. We passeren met ruim 7,5 knoop op het log de Maasmond. Toch lekker om dit laatste deel naar Stellendam nog zeilend te kunnen doen. We krijgen in het Slijkgat ook de stroom mee naar binnen, de planning  loopt op schema.

Een bezoeker onderweg... Even uitrusten...

Onderweg krijgen we nog bezoek van een vogeltje. Na een tijdje rusten en ronddartelen aan boord gaat ie er weer vandoor. Ik ben niet zo'n vogelaar, maar even zoeken op internet leverde de tjiftjaf op. Wie het weet mag het zeggen... 😄 op internet vond ik onderstaande dus zal wel tjaffie op doorreis geweest zijn.

Tjiftjaf trekt grotendeels weg van begin augustus tot medio oktober naar het zuiden om in Spanje en Portugal of Noord-Afrika, vooral Marokko, te overwinteren.

Bij de Goereese sluis gaat de deur net voor onze neus dicht en wachten we op de volgende schutting waardoor we alsnog redelijk laat, rond 20:00u aan een mooring op het Haringvliet vastliggen.

De Goereese sluisdeuren zeezijde sluiten

Wachten op de opening naar binnen

Boven: we laten het zeegat weer achter ons en schutten het Haringvliet op

Onderweg alvast een pan pastasaus gemaakt, dus eerst maar eens eten. Daarna nog nagenieten met een wijntje voordat we onder de wol kruipen. We proosten ook nu weer op een hele mooie dag.

Bungelen aan een mooring op het Haringvliet

Boven: aan een mooring op het Haringvliet blikken we met de avondzon als gezelschap terug op onze reis

We hebben de zee (voorlopig) weer achter ons gelaten. Deze weg binnendoor kennen we goed en voelt eigenlijk al als thuis. Echter is het nog geen Zeeland en kijken we uit naar het zilte zeeuwse vaarwater.

Vrijdag 19-8-2022

Om 7:00u varen we op de zeilen los van de mooring richting de Haringvlietbrug. Het is een mistige morgen, maar zeker niet minder mooi.

Om 7:00u op weg naar de Haringvlietbrug

Sunrise in a misty morning @ Haringvliet

Boven: de scatties weer vroeg op pad in een mistige ochtend met mooie zonsopgang richting de Haringvlietbrug

De Haringvlietbrug opent nu ivm restauratie maar 3 keer per dag, wij pakken die van 11:00u. Volgend jaar gaat de klep er uit en dan kan de brug ivm werkzaamheden voorlopig niet meer gepasseerd worden door schepen die hoger zijn dan 13m. De impact voor forenzen naar Rotterdam en visa versa zal nog groter zijn vermoed ik.

Even aan een paal hangen wachtend op de brugopening van 11:00u

20220819_110331

Boven: even hangen aan een paal wachtend bij de Haringvlietbrug op de opening van 11:00u

Door de brug nog over de Volkerak naar de Krammersluizen en dan enteren we eindelijk het echte zeeuwse zout.

Schutten Krammersluis richting Oosterschelde

Boven: Krammersluis richting Oosterschelde

We varen de rest op de motor nog met stroom mee. Helaas geen zon en zeilwind, maar de stal roept. De Zeelandbrug komt steeds dichterbij, we zijn er bijna!

Zeelandbrug in zicht

Door de Zeelandbrug naar Colijnsplaat

De haveningang Colijnsplaat

We zijn binnen!

Na de brugopening van 16:25u zet de Staunch koers naar de haveningang van Colijnsplaat. Wat is het bijzonder om hier na 3 maanden weer binnen te varen. Een dankbare en tegelijkertijd ontroerende ervaring voor ons. We did it!

Weer veilig thuis

De Staunch na 3 maanden op haar eigen stekkie

Boven: Wij en de Staunch weer geland in de thuishaven.

We zijn vele malen rijker teruggekomen. Zoveel mooie ervaringen waar we nog lang van zullen nagenieten. Ervaringen die we mogen toevoegen aan onze gezamenlijke herinneringen. Het zal voor altijd anders zijn....💖🙌

Stretched by a new experience

Bedankt lieve volgers voor jullie mooie en leuke reacties. Een volgend avontuur zal niet lang op zich laten wachten wat ons betreft. Tot een volgende keer!

👉 dit stuk meevaren? check ook onze video: Landen in onze thuishaven

1. Sarienke:
    20 augustus 2022
    Geweldig lieverds! Fijn weer behouden thuis! Tot snel:)
  2. Dyanne & Martin:
    Zeker! Veilig thuis is ook weer fijn 🙌
    Cu soon, liefs van ons ❣️
  3. Nien:
    20 augustus 2022
    YEAHHHH You did it!!! WoW en wat mooi!!! Succes met het landen … verwerken en nagenieten!
    Ennnuuhh tot snel❤️
  4. Dyanne & Martin:
    20 augustus 2022
    Thx Nien, weer landen.... een proces op zich, maar uiteindelijk ook onderdeel van de reis....hoef jou niks te vertellen hè 😉😘👍 cu soon 💋❣️
  5. Cees:
    20 augustus 2022
    Zo en nu snel aan het werk 🤣
  6. Dyanne & Martin:
    20 augustus 2022
    Haha, nou er zitten 2 woorden in die we niet zo goed begrijpen...snel en werk...wa is da?😁😁