Terugreis naar Nederland

17 augustus 2022 - Schellingwoude, Nederland

Woensdag 10-8-2022

Als het afgaande tij gaat lopen en de Elbe weer naar buiten spoelt gaan met ons nog vele anderen de reis naar Nederland weer maken. Op AIS is het net een karavaan op het water, blijft geinig om te zien.

De wind staat NO, niet direct ideaal zo achterin weten we nog van eerdere trips, maar altijd nog beter dan harde aanlandige westwinden. Eenmaal de Elbemonding uit na zo'n 2,5 uur op de motor kunnen we goed zeilen met vol tuig. Wel lekker om in slaap te wiegen als we tijdens de wachten om en om een paar uur in de slaapzak op de bank kruipen.

Zonsondergang op de Noordzee

De maan schijnt ons bij in de donkere nacht

Boven: de zon zakt naar de andere kant van de aarde en de maan zorgt niet veel later voor een mooie lichtbundel op zee

De maan is super helder en is ons licht in de duisternis op zee. In de nacht moeten we nog wel een spiboom zetten voor de genua aangezien deze anders makkelijk naar binnenvalt en dat is verlies van snelheid. De achterlijke wind is niet veel sterker dan 3 tot 4 bft en met golfslag rolt de boot ook nog aardig.

Dat de nachten nu ook echt langer worden is goed te merken. Pas tegen 5:00u begint de ochtendschemering. Het laatste stuk boven Schiermonnikoog krijgen we buiten al de stroom tegen, maar in het Westgat blijft het nog tot 10:00u naar binnen spoelen. De motor gaat bij om dit laatste deel van het opgaande tij naar Lauwersoog te benutten en rond 9:30u schutten we door de Robbengatsluizen het Lauwersmeer op. We zijn binnen, weer in Nederland!

Het is in onze beleving ook gelijk druk en in een volle haven liggen met 32°C....geen zin an....het anker gaat er dus onder op het Lauwersmeer. Eerst maar eens een bak koffie en even lekker pitten. 's Middags bekijken we de verdere planning en we varen morgen wel op het gemakje verder naar Dokkum. Dat zag er op de heenweg  al uitnodigend uit en nu hebben we gelegenheid om daar te stoppen.

Over het Lauwersmeer naar Dokkum

Boven: de koeien aan het douchen in de ochtend op het Dokkumer Diep

Willem Lorèsluis Dokkumer Nieuwe Zijlen

Boven: Willem Lorèsluis bij Dokkumer Nieuwe Zijlen

We meren in Dokkum af aan de noordzijde van Dokkumer Ee voor de Woudpoortbrug midden in de stad. Er heerst een kalme sfeer en het stadje is echt mooi en leuk om te verblijven. Door de hitte maken we maar een hele korte wandeling en slaan proviand in bij de Jumbo inclusief de "bossche" bollen. De rest van de dag is weer tranquilo hangen in de schaduw.

Wederom komen we hier Elfstedentocht reminders tegen. Deze plaatsen zullen wel voor altijd een herinnering blijven oproepen aan paps (zie blog van de heenweg door Friesland).

Zicht op de mooie bruggen in Dokkum

Brugzicht in Dokkum

Boven: mooi zicht op de bruggen in Dokkum

Keerpunt Elfstedentocht Dokkum

De houten schaats geeft de richting aan bij het keerpunt

Boven: bij het keerpunt van de Elfstedentocht en de houten schaats die de schaatsrichting aangeeft

Alles in kleuren en geuren kleurenpracht volop

Even aan die zeilkilo's werken...

Zelf koken... to hot, we werken een onbetwistbare, calorierijke maaltijd naar binnen bij de plaatselijke snackbar en gaan daarna op zoek naar een verkoelende douche. Vanaf 22:00u is het weer heerlijk toeven buiten.

Zaterdag 13-8-2022

Na een wandeling in een nog aangename ochtendtemperatuur, pakken we om 9:00u de opening van de Woudpoortbrug. Het was erg leuk in Dokkum, we varen verder richting Harlingen.

Mooie route richting Leeuwarden ​​​​op weg naar Harlingen

Door Leeuwarden naar Franeker door Leeuwarden

Ook vandaag zijn de temperaturen weer tropisch en aangezien we het tij in Harlingen toch niet halen stoppen we in Franeker bij de verenigingshaven. Super relaxed hier, heerlijk om de rest van de dag in de schaduw te kunnen zitten op standje Curaçao.

Zondag 14-8-2022

Vannacht rond 3:00u word ik wakker van een aanhoudend knetterend geluid. Het lijkt op een kampvuur, maar huh waar is dat dan? De haven ligt middenin een woonwijk. Als ik dan ook brandlucht ruik klim ik toch maar uit bed. Eenmaal buiten zie ik niet ver van de haven alles in lichterlaaie staan. Er blijkt een megabrand uitgebroken te zijn bij een bedrijf aan de overkant van het van Harinxmakanaal. Hier zit een producent in verpakkingsmateriaal horen we later. De brand is waarschijnlijk net begonnen, want de brandweer horen we enkele minuten later aanrijden. Inmiddels vliegen er ook brandende delen verpakkingsmateriaal door de lucht recht over de haven. Een deel hiervan valt neer op de schepen die in de windbaan liggen, waaronder de Staunch. Nu pas dringt het besef door dat we hier niet echt veilig zijn. Verder hebben we ook geen idee wat voor gassen er vrijkomen. Met de boot wegvaren kan niet zomaar aangezien die weg juist richting de brand en de rookontwikkeling gaat.  Iedereen in de haven aan boord aanwezig, wordt gewekt. Sommigen lagen nog diep in dromenland.

We sluiten de boot af en lopen samen het haventerrein af meer bovenwinds om uit de rook en rare geur te komen. De brandweer rijdt al door de woonwijk om metingen te doen en op afstand zien we dat de brand gaandeweg onder controle komt. Tegen 5:00u weer terug aan boord, voor nu geen brandschade gezien, morgen nog eens inspecteren en schoonmaken. De brandlucht blijft nog sterk aanwezig, het nablussen is nog in volle gang.

Na toch nog een paar uurtjes slapen aan de slag met schoonmaken.

De boot onder de roetresten van de brand

Het dek ligt bezaaid met roetresten van het overgewaaide materiaal.

De schade valt op alle boten gelukkig mee, zo ver we weten was het vooral schoonmaken bij de meesten. Ook bij het bedrijf lijkt er alleen materiële schade te zijn, echter oorzaak nog onbekend. Een dag eerder is bij hetzelfde bedrijf een stapel pallets in de fik gegaan. Luisterend naar de verhalen hebben de onwonenden zo hun twijfels of de brand vanzelf ontstaan is.

Na alle commotie nog even een bak koffie en dan gaan we los richting de Tjerk Hiddessluizen in Harlingen, het IJsselmeer op. We zeilen na de sluis in Harlingen nog een stukje op de genua door vaargeul de Boontjes naar Kornwerderzand. Tij mee dus gaat prima. Bij Kornwerderzand verzamelen zich steeds meer bootjes in de voorhaven voor de Lorentzsluis en het wordt ook echt volle bak in de hitte van de sluiskom.

Een volle sluis in Kornwerderzand

Boven: volle bak in de Lorentzsluis te Kornwerderzand

Als iedereen gaar gebakken is, gaan de deuren eindelijk open. We besluiten gelijk bakboord uit voor anker te gaan. Er liggen al veel schepen maar er is plek zat. Zodra het sein anker vast gedeeld is, springen we het water in en ik hoorde toch echt een soort...tsssssssss.... zoals je een hete pan onder koud water afspoelt ofzo.

Maar dit is toch wel de meest ultieme plek om de hitte de baas te blijven, op of nabij het water. Het geeft ook meer ruimte en privacy i.p.v. in een haven liggen dus alles kan lekker in outfit Adam en Eva 😄 yoohooeeeee!

Adam & Eva stijl is heerlijk bij 30°C!

Boven: Euh...wij hadden nie van die bloadjes bij eej

Na de afkoeling wijntje op het voordek🍷

Boven: 's avonds ff wijnen op het voordek als de zon zich koest houdt

Ook hier mooie luchten na sunset

De nacht valt aan de afsluitdijk

Boven: ook hier prachtige luchten bij sunset en de avond die valt bij de Afsluitdijk, Kornwerderzand.

Hoe druk het hier ook was met ankeraars, 's avonds liggen we nog maar met een paar boten die de nacht buiten blijven. Wat een een mooie serene beelden levert dat op. Wij sluiten deze dag weer tevreden en voldaan af.

Maandag 15-8-2022

We varen naar de gemeentehaven van Makkum en liggen op een mooie plek aan de lange pier. Het is hier naar omstandigheden erg rustig met boten. Liggeld is tevens vriendelijk en ook hier kunnen we weer genieten van het gemoedelijke plaatsje. Makkum staat bekend om de jachtbouw en alles wat erbij hoort. 's Avonds meren er steeds meer schepen van de bruine vloot af, gezellig sfeertje.

Wij genieten ook hier van het leuke kleine centrum, foerageren bij de plaatselijke Jumbo en ik loop nog even bij de kapper binnen. Tijd om er weer wat model in te brengen na al die maanden op het water.

Ook zijn we continue aan het kijken naar de wind. Kunnen we buitenom of nemen we de staandemastroute via Haarlem. Voor Amsterdam moet je tegenwoordig een vignet kopen voor de binnenwateren, ook als je alleen maar het stukje SMR (staandemastroute) doet. Daarbij wordt het vignet na online aanvragen naar je huisadres opgestuurd...🙄..dûh. Spontaan bedenken dat je door Amsterdam binnendoor wilt varen is er dus ook niet meer bij. Verre van klantvriendelijk voor de watersporter en ook erg jammer. Zo 's nachts in konvooi door Amsterdam varen is best leuk om eens mee te maken. Via Haarlem kan dan nog wel op de bonnefooi en we houden dat als optie. De voorkeur gaat echter uit naar zeilend buitenom richting Stellendam of de Roompotsluis.

Dinsdag 16-8-2022

Van Makkum naar Enkhuizen zeilen we met vol tuig heerlijk op een stabiele westwind. We zijn rond 13:00u vertrokken, zodat de wind in ons voordeel kan werken.

Mooie zeilwind op het IJsselmeer richting Enkhuizen

Genieten van een mooie zeiltocht over het IJsselmeer

Boven: genieten van een mooie zeiltocht over het IJsselmeer naar Enkhuizen

De wind blijft onverwacht lang goed staan, zo'n 3bft west en ook na de sluis in Enkhuizen kunnen we op het Markermeer nog goed snelheid en koers houden. Door naar Schellingwoude lukt makkelijk en we aanschouwen ondanks de wat mistige aanblik wederom een prachtige afsluiting van de dageraad.

's Avonds bij vuurtoren het Paard van Marken

Met zonsondergang op de Buiten IJ

Richting Schellingwoude

Relaxt de avond in...

Boven: het blijft ook in Nederland genieten van de sunset op het water

Door de Schellingwouderbrug door de Schellingwouderbrug

We kunnen om 21:20u mee met de opening van de Schellingwouderbrug en leggen de Staunch daarna gelijk stuurboord uit, vast in de verenigingshaven van Schellingwoude net voor de Oranjesluizen. Hier laten we de buien en het onweer dat voor morgen voorspelt is over ons heen komen.

Deze haven is ook weer zo tof geregeld, helemaal selfsupporting. Er hangt een lijstje van de leden met wie tot wanneer weg zijn en welke boxen er dus vrij zijn voor ons als passant. Daarbij kun je betalen via bankoverboeking à €1,25 de meter inclusief alle voorzieningen. Mooi voorbeeld over het besparen van overheadkosten. Kan men in de zorg nog iets van leren.... Eigenaarschap stimuleren kan m.i. alleen maar als de omstandigheden ook écht op deze uitnodigende wijze gefaciliteerd worden. De info is beschikbaar en duidelijk, keep it simpel, be trustful and it works! Geen manager te zien hier.....

Woensdag 17-8-2022

Zoals verwacht is het een regenachtige dag vandaag. Mooi weer om een dagje te blijven liggen. Een wandeling tussen de buien door is dan een heerlijke opfrisser.

Haven Schellingwoude

Haven Schellingwoude, Amsterdam op de achtergrond

Dijkstraatje Schellingwoude

Boven: haven Schellingwoude met Amsterdam centrum aan de overzijde en een mooi dijksteegje onderweg.

Zo lopen we in mooie stukjes groen langs de dijk en parkjes naar de grote winkelketens van Decathlon en Mediamarkt in Amsterdam-Noord. Er is hier weer een diversiteit aan mensen, zoals je dat van Amsterdam kunt verwachten. Weer blij om na de wandeling in de rustige sfeer van de boot terug te kunnen keren, bekijken we de weersvooruitzichten. We denken morgenochtend via IJmuiden de route buitenom te varen naar Stellendam. Of dat ook gaat lukken laten we je de volgende blog weer weten.

👉 dit stuk meevaren? check ook onze video: Terugreis naar Nederland

1. Rien:
    18 augustus 2022
    Hoi Dyanne weer super leuk om “ mee te reizen”! Wij waren rond die tijd ook in Dokkum!
    Grtjs.
  2. Dyanne & Martin:
    18 augustus 2022
    Oh Rien, wat leuk! Had graag even langs gekomen om de camper te bewonderen. Inmiddels weer verder?