Karlskrona (S) & Christansø (DK)

20 juli 2022 - Listed, Denemarken

Verblijf in Karlskrona 11 t/m 17-7-2022

De aanhoudende harde westenwind zorgt ervoor dat we een tijdje in Karlskrona vertoeven. Het is een mooie omgeving tussen de scheren van Blekinge dus zeker niks te klagen. En het voelt daarmee ook een beetje als vakantie tijdens deze reis.

Karlskrona

Boven: Karlskrona vanuit de lucht

Internet raadplegend lees ik dat de stad in 1680 werd gesticht om als basis voor de Zweedse marine te fungeren. Na de Deens-Zweedse oorlog was Zweden de dominante militaire grootmacht in de Oostzee. Met de gebiedsuitbreiding naar het zuiden wilde de marine profiteren van het zachtere klimaat.

De Zweedse vloot in Stockholm lag in de winter langdurig vast in het ijs en in Karlskrona was dit minder het geval. De naam van de stad betekent Karl's kroon ter ere van koning Karel XI van Zweden.

Koning Karel XI himself Karel XI himself

Frederikskyrkan

Boven: Frederikskyrkan op het Stortorgetplein

Onder: Stortorgetplein in het centrum van Karlskrona

Stortorgetplein

Onder: Tyskakyrkan en foto's binnenzijde met een bijzondere mandala tekening op het plafond.

Stortorgetplein met Tyskakyrkan en Frederikskyrkan

Binnenzijde Tyskakyrkan

Plafond in de Tyskakyrkan

Onder: brede straten en gebouwen in barokstijl kenmerkend voor Karlskrona.

Karakteristiek straatzicht met gebouwen in barokstijl

Het marinemuseum is ook een grote publiekstrekker. Een bezoek levert ons de nodige kennis op over de geschiedenis van de Zweedse marine. Ook de vroegere internationale betrekkingen worden duidelijk weergegeven en zeker die met Rusland. Er is o.a. een hele vleugel apart ingericht met de geschiedenis over onderzeeërs. We zijn in zo'n ding geweest en het lijkt me nog steeds niks om daar in te verblijven. Ik hoop dat de mensen die dat doen er vrijwillig voor kiezen, maar eerlijk gezegd betwijfel ik dat.

Op 27 oktober 1981 liep de Sovjet-onderzeeër S-363, U137 door de Zweden genoemd, aan de grond in de archipel op een paar kilometer afstand van Karlskrona. Na tien dagen kwam de onderzeeboot weer los. Het incident leidde tot politieke spanningen met de Sovjet-Unie toendertijd. Dergelijke spanningen zijn ook nu nog altijd zeer actueel...helaas.

Onder: verschillen marineschepen ter bezichtiging

Marinemuseum Karlskrona

Onder: met zo'n blok een zeil hijsen moet noeste arbeid geweest zijn

Noeste arbeid aan deze grote houten blokken

Onder: luxe cruiseschip dat kort aanmeert in Karlskrona, zodat de gasten weer een rondje kunnen wandelen. De Sea Cloud Spirit, gebouwd in 2021.

Sea Cloud Spirit

Onder: vaste ligplaats van de kustwacht. Die zijn we op het water al meerdere keren tegen gekomen.

Kustwacht in Karlskrona

Naast schepen is er natuurlijk nog veel meer te zien in deze omgeving. Zo bezoeken we de Admiraliteitskerk. Dit is de oudste houten kerk van het land. Mede hierdoor een bekende bezienswaardigheid van Karlskrona. Het houten beeld van de oude man 'Gubben Rosenbom' is alom bekend in Karlskrona. Wanneer je bij deze kerel "onder de pet"... eh hoed kijkt kun je er munten (giften) in kwijt.

Onder: Admiraliteitskerk en manneke Rosenbom ff een aai over z'n bolleke geven.

Admiralitetskyrkan voorkant

Admiralitetskyrkan zijzicht

Mannetje Rosenbom bij Admiralitetskyrkan

In het centrum is het ondanks het hoogseizoen ontspannen rondwandelen. Veel restaurants bieden een lunchmenu aan voor een vriendelijke prijs. Zo komen wij bij een Indiaas restaurant uit waar we voor 99,- SEK (€9,50) p.p. een uitgebreide kip tandoori maaltijd hebben gegeten, heerlijk!

Heerlijke Indiase Tandoori Chicken lunch

Nu we hier meerdere dagen liggen, zien we veel boten komen en gaan. Daarmee ook de rolverdeling aan boord, waarbij Martin de dames op het voordek voorziet van verschillende toepasselijke benamingen. De wat corpulente dames met grote kleurige, gebloemde jurken zijn spinnakerzeilen. De wat sportievere dames in moderne zeilkleding zijn de stormfokjes en als hij er echt geen raad mee weet heten ze bovenmaatse stootwillen...

Dan de schippers, sommigen dragen zo'n foute kapiteinspet en houden die ook de hele dag op. Dit zijn dan ook vaak de schippers die er een potje van maken bij het aanmeren. Gelukkig zijn er meer van de handige soort op het water te vinden. Het is in een haven als deze echt simpel beeldmateriaal verzamelen voor my funniest homevideos.

We houden de windvoorspellingen goed in de gaten en maandag lijkt er dan een mooi weergat te komen om de 60 mijl naar Bornholm (DK) te varen. Als het lukt zullen we eerst Christiansø bezoeken. Dit ligt 10 mijl noordelijk van Bornholm en is het meest oostelijke stukje Deens grondgebied.

Reisplanning aan de navigatie tafel

Boven: de planning wordt weer gemaakt aan de navigatietafel

Maandag 18-7-2022

Na een kort slaapje gaan om 3:00u de trossen los, op weg naar Bornholm. Begin van de middag wordt er weer veel wind afgegeven en dan hopen we vast te liggen. De koers is goed bezeild en we besluiten eerst naar het eilandje Christiansø te varen. Tof om dit met de eigen boot te kunnen doen.

Bijna bij Christiansø Christiansø in zicht

We komen rond 12:15u binnen en leggen vast aan de kade. Niet veel later stapelt de haven vol met boten. Dat hier in "pakketjes" gelegen wordt wisten we, dus geen verrassing dat we binnen de kortste keren ingebouwd liggen. We waren er nu eenmaal vroeg hè. Allemaal wel toffe lui in onze rij, iedereen draagt goed zorg voor elkaars boot en het heeft ook wel iets gemoedelijks.

Volgestapelde haven einde van de dag

Boven: de haven stapelt vol, boten gaan naast elkaar langszij

We maken gelijk een wandeling op het eiland en genieten van de bijzondere uitstraling hier. Daarna is het echt met een tevreden en voldaan gevoel van een mooie zeiltrip naar dit eiland weer landen in de kuip met een borrel. Wederom genoeg redenen om te proosten op een supertoffe ervaring!

Onder: impressie van het eiland. Hele gemoedelijke sfeer, pittoreske straatjes en karakteristieke huizen in felle kleuren. Zomaar een greep uit de vele foto's.

Pittoresk straatje Christiansø

Kleurrijke huizen

Zicht op de haveningang

Boven: zicht op de haveningang

Verdedigingswerken Christiansø

Boven: verdedigingsmuur inclusief kannonnen.

Happy saampies

Boven: lekker blij en dankbaar saampies

Knibbel, knabbel, knuisje...

Mooi uitzichtpunt

De smeedijzeren brug tussen Frederiksø en Christiansø

Boven: de smeedijzeren brug die Christiansø met het nog kleinere eiland Frederiksø verbindt

Wachttoren op Frederiksø

Boven: de wachttoren op Frederiksø

De eilanden zijn niet groot, maar er valt genoeg te zien. Er vaart zelfs een passagiersschip meerdere malen per dag naar Christiansø. Deze voert behoorlijk wat toeristen aan. Alhoewel wij net zo toerist zijn, prijzen we ons gelukkig dat we dit op eigen kiel kunnen doen. Zeilen blijft wat dat betreft toch een hele fijne vorm van reizen ondanks de afhankelijkheid van weer en wind.

Wij duiken 's avonds na een hele mooie, maar lange dag op tijd ons mandje in. Morgen varen we op het gemakje 10 mijl zuidwaarts naar Listed, Bornholm.

Dinsdag 19-7-2022

​​​Als iedereen een beetje wakker is gaan de boten 1 voor 1 weer los. Wij dus ook als onze 6 buurboten vertrokken zijn. Het weer is super, net als de wind.

Onder: Christiansø was nice! Bye Bye!

Vertrek Christiansø

We liggen na een kort stukje zeilen weer vroeg vast in Listed. Vanuit deze haven willen we Bornholm verder verkennen over land.

👉 dit stuk meevaren? check ook onze video: Karlskrona (S) & Christiansø (DK)

1. Cees:
    22 juli 2022
    Je doen het goed en geniet maar lekker 🍷
  2. Dyanne & Martin:
    23 juli 2022
    Hoi Cees, doen we zeker. Jullie ook lekker genieten, weliswaar nu zonder boot, maar dat komt wel goed zag ik op eerdere foto's. Liefs van ons 😘