De voorbereiding

10 mei 2022 - Colijnsplaat, Nederland

De tijd vliegt, het is een cliché, maar o zo waar in onze beleving. De zeilboot, een Dufour 385 GL is qua onderhoud ver op orde. Toch breiden we het accupakket nog uit met 2 LE300 BOS lithium modules. We hopen zo langer onafhankelijk van walvoorzieningen te kunnen zijn.

Ook de watertanks een spoelbeurt gegeven. Lang leve Steradent, volgens mij heeft het nog gewerkt ook! Deze actie heeft er ook voor gezorgd dat we een selfmade dekselsleutel van teflon gefabriceerd hebben voor de watertanks. Er was geen beweging in te krijgen nml. Met dank voor het materiaal aan onze buurman Kees, die nogal eens wat opvist uit de Zeeuwse wateren en niet alleen maar zeebaars.

Voor vertrek gaat de Staunch nog 1x op de bok en smeren we er een nieuwe laag antifouling op. Poetsen doen we onderweg wel als we daar zin in hebben.

Hoe de bemanning zich voorbereidt? De vaarkaarten liggen uitgespreid over de vloer en tafels in huis. Vaarwijzers en boeken worden verzameld. We volgen op YouTube een Zweeds stel, zij laten veel zien van hun thuisland, wij noteren driftig mee. Tja....op een gegeven moment gaat het er elke dag wel een keer over.

Zo ook over het loslaten van werk. De keuze om te gaan zeilen voor meerdere maanden heeft bepaalde consequenties in mijn geval. Echter is het volgen van je hart dan toch ook hetgeen de doorslag geeft voor ons. Zeker in een periode waarin gezondheid niet zo vanzelfsprekend is geweest. Dus.....vive la vie! Zeilen hijsen en gaan. Op naar de nieuwe avonturen en herinneringen....