Op weg naar het Nord-Ostsee Kanal

29 mei 2022 - Heiligenhafen, Duitsland

Lauwersoog - Cuxhaven- NOK

Maandag 23-5-2022

Na het pakket gescoord te hebben gaan we rond 13:00u los in Harlingen.

Pakketje DHL op de schouder

Met DHL komt het er wel...én goede buren natuurlijk!

We blijven de nacht over in Leeuwarden ivm sper van de bruggen vanaf 16:00u. Dat het begint te gieten en er een Grieks restaurant vlakbij zit helpt ook mee aan dit besluit, Yamas! Morgen de rest van de staandemastroute varen richting Lauwersoog.

Dokkumer Ee

Dokkumer Ee

Boven: Leeuwarden en Dokkumer Ee

Zo door Friesland zwervend met de boot en al die bekende Elfstedentocht plaatsen voorbijgaand, moet ik steeds aan mijn vader denken. Hij heeft de veertiende Elfstedentocht in februari 1986 uitgereden. Die waar Willem Alexander destijds ook aan mee heeft gedaan onder de naam W.A. van Buren. Ik ben trots op m'n pa, dat hij deze prestatie, 200 km op de schaatsen met alle ontberingen van dien, heeft geleverd. Mams heeft me zijn stempelkaart nog doorgestuurd (zie foto). Supertof! Thx mam.

Ik ga er maar vanuit dat hij nu vanaf een ander plekje met ons "meevaart". Hij is tijdens deze route in ieder geval aanwezig in onze herinnering.

Pa Groen in zijn jonge jaren

Pa Groen in zijn jonge jaren

Zijn inmiddels legendarische stempelkaart en Elfstedenkruisje

Stempelkaart Elfstedentocht 1986

Dinsdag 24-5-2022

Ondanks het binnendoor varen naar Lauwersoog heeft de wind ons toch wel aan het werk gezet. Zeker in de sluizen en bij het wachten voor de brugopeningen is het met zo'n zeilboot nog goed opletten. We hebben meer diepgang dan motorjachten en kunnen daardoor niet te veel uit midvaarwater in deze kanalen.

Ivm het plan 's nachts weer door te gaan op zee, maken we vast aan de buitenkant in de Vissershaven te Lauwersoog. De Robbengatsluizen schutten anders pas vanaf 7:00u weer en dat is voor ons te laat ivm tij en windvoorspellingen.

Boot klaar gemaakt voor de langere zeetrip, which means.... alles vastgezet, goed opgeborgen, klaargelegd, zeilplan paraat, water getankt etc. Ook een slaapplek op de bank voor het "wachtlopen" is belangrijk. Het schip vaart zo goed als haar bemanning. Rust is daarbij een belangrijke voorwaarde om het buiten een beetje vol te houden. Nog even een paar uur slapen zonder golfslag en dan om 2:00u los.

Woensdag 25-5-2022

We verlaten Lauwersoog iets later (rond 3:00u) omdat we blijkbaar op een ondiep stukje vast lagen met de kiel. Martin maar denken dat er nog een touwtje vaststond en Pippi de matroos haar werk nog moest doen,... totdat de 0.0 op de dieptemeter begon te dagen.....euhh?...😄 Die hadden we even niet verwacht.

Eenmaal het Westgat uit, breekt de dageraad gaandeweg aan. Blijft bijzonder om de maan te zien vertrekken en tegelijk de zon te zien opkomen...

Seasunrise@Schiermonnikoog

Op zee boven de Duitse wadden

De reis verloopt voorspoedig, boven het Duitse waddeneiland Norderney besluiten we door te varen naar Cuxhaven. Zolang we de ZW5 tot 6 bft. bakstag houden  maken we flink meters. Deze kans laten liggen voor het doorvaren van de Duitse bocht zou zonde zijn. Zeker als we zien hoeveel wind er afgegeven wordt de opvolgende dagen, not funny at all! 🙈 De enige andere optie is dan gewoon wachten op een beter weergat en dat zou dan pas na het weekend gaan worden.

Tijdens de buien onderweg en in de laatste mijlen voor Cuxhaven krijgen we het nog even flink voor de kiezen. Met 11 knopen snelheid op de plotter schieten we de Elbe op en zijn we blij dat de rust in de luwte van het land weer terugkeert. Zeilen strijken, plekje in de jachthaven zoeken, borreltje op de goede aankomst en dan onder de wol. Het was gelukkig weer een behouden vaart.

CuxhavenCuxhaven

Gezellig in zo'n strandhutje

De eerste souvenirs zijn binnen!

En ...ja ja, de eerste souvenirs zijn binnen 👆😜 lekker ANWB-Style.

👉 dit stuk meevaren? check ook onze video Leeuwarden-Lauwersoog-Cuxhaven (D)

Vrijdag 27-5-2022

De rustdag gisteren heeft goed gedaan. Vandaag door de sluizen te Brunsbüttel. De trip ernaartoe was wederom hobbelig. Flink veel wind en natuurlijk het tij mee. Martin klokte op de windmeter in de vlagen 9 bft.

Op de Elbe onderweg naar BrunsbüttelVeel wind & toch blij 😁

Boven: Onderweg over de Elbe naar Brunsbüttel, bumpy ride door de harde wind en de vloedstroom

Eenmaal in de aanloop naar Brunsbüttel, suizen we dan ook met een rotgang op de sluis af. Die staat al open en dat is heel prettig onder deze omstandigheden, maar op tijd stoppen ook... Dat betekent als de wiedeweerga het voorzeil strijken en rap de touwen en fenders klaarmaken...da's even werken in standje Speedy Gonzales.

Speedy Gonzalez

Iedereen helpt elkaar dan ook met touwtjes aanpakken. Deze sluis heeft hele lage drijvende steigers waardoor ik van de boot moet springen om de touwen vast te zetten. Dus wat hulp is zeker bij deze wind heel prettig. Ik was al nooit goed in turnen op de Sportacademie en met het verstrijken van de levensjaren heb ik daar zeker te weten geen vooruitgang in geboekt 🙄

Onder: sluis Brunsbüttel  en na het schoonspringen een mooie eindhouding

In de sluis te Brunsbüttel

In de sluis te Brunsbüttel

Na een snelle schutting nog 6 uur varen naar Rendsburg. Dat ligt op zo'n 2/3 van het Nord-Ostsee Kanal (NOK). Heerlijk om de totale afstand van 100 km even te onderbreken.  Deze keer pakken we een kleine havenkom bakboord t.w. Eider Marina eV.

We worden gastvrij ontvangen door een aardige man die vandaag als havenmeester doorgaat en ons gelijk een mooi plekje wijst. Een paar minuten later doen wij hetzelfde met een andere Nederlandse zeilboot die naast ons komt liggen.

Onder: 1 van de hoge bruggen op het NOK

1 van de hoge bruggen op het Nord Ostsee KanaalHappy op het voordek Happy op het voordek

Zondag 29-5-2022

Gisteren heerlijke lambal-dag gehad. Alles op het gemakje, wandeling door Rendsburg, Martin heeft zijn garderobe aangevuld en... we hebben bratwurst mit senf gescoord.

Vandaag varen we de laatste 32,5km van het kanaal richting de sluizen van Kiel-Holtenau.

De laatste kanaalkilometers in mooi groen

Invaart sluis Kiel-Holtenau Invaart sluis Kiel-Holtenau

👉 dit stuk meevaren? check ook onze video: via het Nord-Ostsee Kanaal naar de Oostzee

Na de sluis zijn we op de Oostzee, Yahoo! De kaarten van Scandinavië kunnen op tafel. We besluiten door te varen naar Heiligenhafen en daar een paar dagen te blijven.

We zijn op de Oostzee! Proost!

Proosten op de Oostzee!

Planning volgende week...

Heiligenhafen kennen we al van eerdere reizen. Er heerst een gemoedelijke sfeer en er zijn meer dan voldoende voorzieningen. We hopen daar ook de klus met de koelkast te gaan klaren zodat we wat meer vers proviand in kunnen slaan. Vanaf daar maken we een plan welke route we richting Zweden gaan nemen. In Oost-Duitsland zijn wij nog niet geweest met de boot. Richting Rügen en vanaf daar Bornholm (DK) zou mooi zijn. Maar ook hier zal de windvoorspelling de doorslaggevende factor zijn...

1. Martin Molewijk:
    29 mei 2022
    Ik vind het een mooie reis samen, onze ontwikkeling is zicht en voelbaar. Heerlijk varen met je!