Van Kristiansand naar het mooie Zeeland

10 juli 2023 - Wissenkerke, Nederland

Dinsdag 4-7-2023

Km-stand: 35777 km

Dagafstand: Overtocht 132 km (73 zeemijl) + 22 km over land

De overtocht met Colorline van Kristiansand naar Hirtshals verliep ondanks de harde wind tussen de 7 en 9 bft voorspoedig. Met de zeilboot had dit voor ons een no go geweest, maar deze Superspeed 1 stabiliseert zich keurig in de golven. Het is zo'n verschil op een ferry of zeilend, echt bijzonder om dan het Skagerak over te varen. Op zo'n ferry merk je er eigenlijk weinig van.

Colorline Superspeed arrives

Onderweg naar Hirtshals

Onderweg naar Hirtshals

Qua eten kom je ook niks te kort. Je kunt natuurlijk een buffet regelen, maar anders is er genoeg aan ander voedsel van hamburgers en (vette) worsten met friet tot salades. Of de manschappen hier ook zoveel van verkopen met ruw weer, zal mij benieuwen. Nu moest ik ook al even jongleren met 2 bekers cola, maar blijft altijd lachen natuurlijk. Al die landgasten zonder zeebenen. Een van de koks moest er stiekem een beetje om lachen....ik praatje maken. Hij zei dat dit nog niks is; "when it's really bad weather, one moment you see heaven, the other moment a big hole down under in de sea". Nou doe mij dan dit maar...😅

Sunset 🅿️ Hørring

Sunset 🅿️ Hjørring (DK)

We meren af in Hirtshals rond 20:00u en vinden 20 minuten zuidwaarts een mooie overnachtingsplek bij strand Nørlev, Hjørring (p4n#97406). Hier proosten we dan nog op de goede landing en genieten van het uitzicht op zee.

Woensdag 5-7-2023

Km-stand: 36062 km

Dagafstand: 285 km

De dag begint met een heldere blauwe lucht en de zee is dichtbij, zo'n 800 m verderop. Ik maak nog even een korte fresh air wandeling. Heerlijk zo aan de kust, feels like home again. Blijkbaar is het fijn om "thuis" weer te voelen, ook een mooie bewustwording.

Heerlijk in de ochtend aan het strand, feels like home!

We stoppen onderweg nog even bij de jachthaven van Thisted. We zijn nu in de omgeving van het Thyboron Fjord. Hier zouden we met de boot nog wel eens uit kunnen komen op weg naar Noorwegen of de westkust van Zweden. Het trekt ons altijd om dan wat langs de jachthavens af te rijden om wat sfeer te proeven. Het ziet er prima uit hier in Thisted. Het plan is om bij Hvide Sande te overnachten. We hebben ooit eens een serie gezien en het plekje toen opgezocht. Het sluisje was duidelijk zichtbaar op de kaart en nu rijden we er gewoon ff heen. Het is, zoals voorspeld wel shitty weer geworden ondertussen. In het noorden van Nederland ligt alles plat door een flinke storm, hier krijgen we daar een randje van mee. Verder is het naast de regen nog goed te doen met de wind.

Onderweg check ik de Windy-app nog even, we houden zo ook de storm in Nederland een beetje in de gaten. Dan blijkt ook de wind vannacht aan de Deense kust nog serieus aan te trekken naar een west 8 bft met windstoten van minstens 10 bft.

Windy in deze kleuren = vet veel wind!

Hmmmm....dan op dat smalle strookje land in Hvide Sande verblijven is wel een soort van de goden verzoeken. Vanmiddag valt het daar nog mee en bezoeken we het stadje even. Best een leuke plek om ook met de boot even binnen te lopen. Zo doen we weer mooie indrukken op voor ooit andere momenten, wie weet 😋

Seaside Hvide Sande

Scatties @ Hvide Sande Beach

Beachsight Hvide Sande

Beachsight Hvide Sande

Op de parkeerplaats achter de duinen is tevens een camper verzorgingsplaats, daar maken we gelijk gebruik van. Ze zijn niet echt super veel te vinden als je binnendoor rijdt. Blijkbaar is dit op de snelweg in Denemarken wel goed geregeld, maar dat is gewoon een minder leuke route.

We besluiten gezien de vooruitzichten een wat veiligere en meer beschutte plaats voor de nacht te zoeken. Een camperplaats bij een boerderij voor €15,- is echt geweldig! Hiervoor is alles wat je nodig hebt inclusief en dat is nog zelden voor een dergelijke prijs te vinden (p4n#217334). Er zijn maar 3 plekken dus dat wij net als 3e aankomen is wel mazzel.

Plekkie bij de boer in Janderup Vestj

Donderdag 6-7-2023

Km-stand: 36372 km

Dagafstand: 310 km

We kiezen vandaag voor de binnendoor route naar Gluckstadt (D) waar we het pontje over de Elbe willen nemen. Zo vermijden we hopelijk de drukte rondom Hamburg en blijven we in landelijk gebied. Het is weer eens een alternatief om zo te rijden, wie weet werkt dit prima zo.

In Denemarken is de landelijke route tot aan de grens met Duitsland prima qua omgeving en wegdek. We rijden de grens over na Tønder (DK) en helaas is het dan even wat minder gesteld met het asfalt.

Onderweg rijden we door veel kleine dorpjes en er rijdt ook best nog wel wat verkeer hier. Mogelijk had dit deel via de snelweg wel een optie geweest.

Wachten op de pont over de Elbe

Voor het pontje over de Elbe Gluckstadt - Wischhafen moeten we even geduld hebben. Wachttijd bedraagt zo'n 40 min. voordat we er op kunnen. De overtocht zelf duurt een half uur. Als je tijd hebt is deze route verder goed aan te bevelen, zeker als er file staat rondom Hamburg. Daarnaast geeft het ons ook de kans deze omgeving eens te verkennen.

Parkeerplaats Bad Bederkesa

Kanaal in Bad Bederkesa

Kanaal bij Bad Bederkesa

We stoppen in Bad Bederkesa op een grote parkeerplaats nabij een wandelpark, een kanaal en een meer. Om te overnachten betaal je €3,- p.p. bij het Thermen-zwembad complex. Prima geregeld en wat nog toffer is, de keuze is reuze wat restaurants betreft. Weissenbier, steak en schnitzel winnen het van de andere resto's en die lekkernijen vinden we op een steenworp afstand bij restaurant Jaspatho. Dit zit bij een kasteeltuin waardoor het erg luxe lijkt, maar het is een fijne plek om gewoon van de bekende Duitse keuken te genieten, geen poespas verder.

Kasteeltuin en restaurant Jaspatho

Skatties blij na Weissenbier, schnitzel en steak 😜

De Konig Ludwig weissner van de tap smaakt echt voortreffelijk. Dat is weer ouderwets bourgondisch genieten zoals dat in Duitsland kan, heerlijk!

Vrijdag 7-7-2023

Km-stand: 36649 km

Dagafstand: 277 km

Het plaatsje Bad Bederkesa nodigt uit tot nog een korte ochtendwandeling en een bezoek aan de bakker. Hier zou je gerust nog een dag kunnen verblijven, heerlijk sfeertje. Vandaag verwachten we de laatste stop te maken voordat we echt weer op Wissenkerke afstevenen.

De navi staat op Haaksbergen....hoezo? Nou ja, gedurende de reis is het kijken naar buscampers weer opgebloeid. De Matrix willen we bij terugkomst weer aanbieden op de markt aangezien we er voorlopig geen reizen meer mee gaan maken. Zomaar stil staan, daar is zo'n mooie camper niet voor bedoeld. Zodoende kwamen we het een en ander tegen bij een dealer in Haaksbergen. Zoals bootjes kijken altijd leuk blijft waar we ook zijn, is dat met campers ook wel een beetje zo.

We komen in het begin van de middag aan in Haaksbergen en merken dan dat de temperatuur echt flink op is gelopen! Het is drukkend warm hier in het oosten van het land. We bezichtigen een paar buscampers waarvan er 1 overblijft waar we enthousiast over zijn. We slapen er voorlopig nog een paar nachtjes over. Eerst maar weer eens landen in Zeeland, waar de boot ons ook graag weer terug ziet.

Ons laatste slaapplekje in Haaksbergen bij het Steakhouse

We zoeken een parkeerplaats voor de nacht in Haaksbergen. Die is vlakbij én we hebben weer mazzel...een steakhouse naast de deur! Hop, bier op tafel en even de zaken afstemmen samen.

Zaterdag 8-7-2023

Km-stand: 36906 km

Dagafstand: 275 km

We gaan nog even terug langs de camperzaak voor gesprek uit zakelijke nieuwsgierigheid. Erg leuk, dat spontaan oriënteren en we gaan daarna nog veel napratend over toekomstplannen op weg naar onze thuisbasis. De rit verloop ondanks de hitte en het vele strandverkeer relaxed.

Het is altijd weer een bijzonder moment als we de Zeelandbrug overrijden. Zo rij je richting het noorden en nu zijn we gewoon weer terug op weg naar huis.

De Zeelandbrug wijst ons weer de weg naar huis

De Oosterschelde roept ⛵️

De laatste kilometers van deze trip...

Als we dan de straat inrijden en de vlag en slingers uit zien hangen bij ons huis kunnen we ons geen leukere thuiskomst voorstellen. We zijn blij met onze lieve buurtjes, ze hebben ook weer super goed voor ons stulpje gezorgd. De tuin ziet er keurig uit, we hoeven niet gelijk met de heggenschaar aan de slag. De post is bijgehouden, zodat er geen verrassingen zijn bij terugkomst. Echt superfijn!

Feestelijk thuiskomst 🥳

De slingers en de vlag hangen uit 😁

De buurtjes maken er wat moois van 💖

Nu natuurlijk alles weer opruimen, de camper leeg, berg was wegwerken. Het is dan ook wel heerlijk om de komende dagen echt even te kunnen landen thuis na zo'n reis. We hebben er in totaal zo'n 8500 km opzitten en ontzettend veel meegemaakt én geleerd. We weten nu meer over reizen met een camper en zijn zeker enthousiast!

De Matrix gaat naar een nieuwe eigenaar, ze heeft deze toptrip mogelijk gemaakt voor en met ons. De dankbaarheid is groot hiervoor. Of de Adria Twin de volgende gaat worden is voor een later moment. Voorlopig eerst lekker nagenieten van al dit moois!

👉dit stuk meebeleven? Check ook onze nieuwe video: Van Kristiansand naar Zeeland.

1. Martine:
    10 juli 2023
    Nou die speedboot kennen wij nog wel! We zagen lucht en dan water....dat paar uur lang.. niemand hoefde iets te eten;)
  2. Dyanne & Martin:
    14 juli 2023
    Hopelijk dit jaar een rustige overtocht naar Trelleborg toch? Alvast een hele fijne reis toegewenst en leuk dat je er bij was!