Kalmarsund boeg zuidwaarts

12 juli 2022 - Karlskrona, Zweden

Woensdag 6-7-2022

In Loftahammar zijn we een paar dagen blijven liggen. De wind was niet gunstig om verder zuidwaarts te varen. Deze haven was een prima plek met de nodige faciliteiten. Vandaag de touwen weer losgegooid en na een korte trip voor anker gegaan bij het eilandje Förö. Deze plek ligt direct aan de betonde vaarroute door de scheren en dat scheelt een stuk naar binnen en buiten varen. Bijzonder blijft het, dat niet meer boten op deze mooie plek liggen. Ook hier een hele ankertuin voor onszelf.

Vetrek uit Loftahammar

Mooi weer op weg naar een volgende plek

Boven: mooi weer en luchtbeelden tijdens ons vertrek na een paar dagen in Loftahammar

Onder: beelden van een prachtige ankerplek bij het eilandje Förö, nabij Ostra Eknö

Wederom prachtig ankerplek bij Förö

Omgeving Föro

Staunch ligt heerlijk hier

Onder: De "achtertuin" bij onze ankerplek met wederom de zon die ons gedag zegt aan het einde van de dag

Omgeving Förö

Omgeving Föro

Sunset @anchorage Föro

Donderdag 7-7-2022

Na een rustige nacht voor anker beginnen we de dag ontspannen met een gezond ontbijtje. Martin kijkt tijdens het verorberen van zijn ochtendvitaminen eens bedenkelijk naar mijn haar en ziet nu toch echt noodzaak de schaar erin te zetten. Zijn kapperskunsten tijdens corona hebben me het volste vertrouwen gegeven dat er een goed resultaat uitkomt en het regent nu toch dus ach....mooi moment om het experiment aan boord aan te gaan.

Het is binnen even bedenken hoe en waar te gaan zitten, buiten is het zeiknat nu. De grote, ronde stootwil (soort skippybal) met een drijfplankje vormen de kapperszetel. Aangezien ik in normale omstandigheden al slecht stil kan zitten, vormt dit dus vanzelfsprekend nog een extra uitdaging voor de kapper. Die laat zich echter niet van de wijs brengen door mijn capriolen en zet er gewoon de schaar in.

Onder: De knipklus gaat beginnen

Boordkapper@work

Binnen de kortste keren vliegen de lange lokken eraf en niet veel later staat er een trotse man met schaar en kam in de hand te glunderen. Zonder spiegel ben ik nog in afwachting van het eindresultaat.

Onder: De kapper is klaar...en tevreden 😄

Die is weer geknipt...

Als ik de spiegel wel te pakken heb kan ik alleen maar trots zijn op mijn Jerommeke. Chapeau voor dit kapperstalent on board!

Weer kort koppie, toppie!

Ik had er rekening mee gehouden met een soort woodstockkapsel in Nederland terug te komen. De kans daarop wordt op deze manier in ieder geval een stuk kleiner. No hippielook for now!

Voldaan en met een heerlijk, kort koppie genieten we nog van een bak koffie en gaan dan anker op. Veel zeilen wordt het niet, we hebben een minimaal windje recht op de kop.

En weer door naar de volgende place to be

Na 3 uurtjes op de motor, manoeuvrerend tussen de laatste scheren, vinden we onze nieuwe ankerplek bij Orrholmen. Ook hier ..... niemand te zien.

Vrijdag 8-7-2022

​​​De wind laat ons ook vandaag weer vroeg uit de ankerbaai vertrekken. We varen richting Borgholm (Öland). Daar zijn we nog niet geweest en de koers is ideaal. We passeren het eiland Blå Jungfrun, dat middenin de sund ligt aan de noordzijde.

Eiland Blå Jungfrun in de verte onderweg naar Borgholm

Boven: weer zicht op eiland Blå Jungfrun, nu met de boeg zuidwaarts

Rond het middaguur varen we de haven van Borgholm binnen na een relaxte tocht. Zo vroeg de haven binnenlopen heeft het voordeel dat we makkelijk een plek kunnen zoeken. Tevens hebben we nog genoeg tijd om het stadje en het slot te bekijken.

Onder: wandeling richting slot Borgholm

Een wandeling naar het slot van Borgholm

Uitzicht op Borgholm met links de haven

Boven: uitzicht vanaf de heuvel op Borgholm en helemaal links de haven

Natuurlijk valt er veel meer te zien in het achterland, echter moet je daarvoor wel een paar dagen langer blijven. Gezien de windvoorspellingen in de Hanöbucht hebben we die luxe nu even niet. Verder is Borgholm qua sfeer en faciliteiten zeker een fijne plek om te onthouden.

Zaterdag 9-7-2022

Er staat een straffe zuidwest tot westenwind, qua richting in ieder geval prima. Eenmaal vertrokken blijkt het erg grillig te zijn met flinke windvlagen. De Staunch lijkt niet helemaal op haar gemak te zijn en gedraagt zich als een niet te temmen merrie op het water. Martin voelt zelf ook wat twijfels in zijn flow en samen de optelsom makend besluiten we eerder te stoppen. Het weer voelt te onvoorspelbaar op de een of andere manier, noem het fingerspitzengefühl. We liggen rond 12:30u weer veilig vast aan een hekboei op een mooie rustige plek in het begin van de haven van Kalmar.

Onder: weer zuidwaarts onder de Ölandbrug door, bij Kalmar

Weer terug bij de Ölandbrug over de Kalmarsund

In de haven van Kalmar op een top plekkieBoven: een rustige ligplaats in het begin van de haven van Kalmar

Het blijft binnendruppelen met boten en zo te horen aan de verhalen waren de ervaringen van andere zeilers hetzelfde. De haven ligt binnen no time helemaal vol, het hoogseizoen speelt hier natuurlijk nu ook nog mee. Het verschil van drukte merken we heel goed t.o.v. de rust in de havens op de heenweg noordwaarts. Het seizoen loopt hier duidelijk van half juni tot half augustus. We liggen gelukkig niet in de centrale havenkom waar het echt (te) druk is met schepen.

Later in de avond zien we daar nog een binnenkomende schipper zijn zeilboot, zonder pardon gewoon even tussen 2 andere boten "inparkeren".....Tja, die ligt wel vast, maar even overleggen met de buren had wel zo netjes geweest. Die gaan hun boot nu maar wat vieren om nog enigszins fatsoenlijk te liggen aan hun hekboei. Voor ons de eerste keer dat we dergelijk (aso)gedrag waarnemen op het water. Martin schetst het scenario van zijn reactie als dit bij ons gebeurd zou zijn....ik zal jullie de details besparen...😅...maar dan had die beste man in kwestie in ieder geval minder succes gehad.

Zondag 10-7-2022

Na een fijne dag in Kalmar varen we vandaag verder zuidwaarts naar Sandhamn onderaan de oostkust. Het is vandaag heel wat vriendelijker zeilen dan gisteren en daarmee zijn we blij dat op intuïtie vertrouwen loont.

Haven van Sandhamn (Blekinge)

Boven: haven Sandhamn

Eenmaal vastgeknoopt, loop ik naar het havenkantoor om te betalen en zie ik in het restaurantje wat er naast zit volle borden met heerlijk eten naar buiten komen. Na mijn onderhandeling met de betaalautomaat, neem ik gelijk een menukaart mee. Martin zou zijn befaamde omelet gaan maken dus even snel naar de boot om mijn zojuist geboren plan te delen. De eieren zijn nog heel en niet veel later zitten we op het terras met een flink bord fish & chips / fishburger voor onze neusjes 😋

Vanaf Sandhamn liggen we weer in een mooie positie om de zuidpunt te ronden en naar Karlskrona te gaan. We verwachten, gezien de voorspellingen op langere termijn, dat we daar nog wel even liggen tot er een beter weergat komt.

Maandag 11-7-2022

Met een beetje motorsailing varen we 20 mijl verderop de haven van Karlskrona in. Een stad gebouwd op 33 eilanden en gelegen in een mooi archipel. Dit gebied hebben we op de heenweg laten liggen. Mooi dat we er op de weg zuidwaarts alsnog een kijkje kunnen nemen.

Op vakantie in Karlskrona tijdens deze reis, zo voelt het gek genoeg. Enigszins  noodgedwongen weliswaar, echter weten dat we een tijdje op deze plek zullen blijven voelt wel relaxed. Even geen planning, vroeg opstaan en weer door. Meer over deze, nog te maken vakantiebelevingen in de volgende editie.

👉 dit stuk meevaren? check ook onze video: Weer zuidwaarts via de Kalmarsund

1. Joyce:
    12 juli 2022
    Haha, goede kapper inderdaad. Ik ging vroeger nooit naar de kapper...Tot de dag dat hij dacht ook mijn haren wel te kunnen blonderen....(4 weken een pet op gehad omdat mijn haren groen waren)🤣🤣🤣
  2. Dyanne & Martin:
    12 juli 2022
    Hahaha, en laat hij zich nou niets van groen haar kunnen herinneren....🤭
  3. Joyce:
    12 juli 2022
    Daar gaan dan weer andere dingen mis 🤔😬🤫
  4. I Bert en Mieke:
    15 juli 2022
    Staat je goed dat korte koppie mooie trip hebben wij ook gedaan komen veel bekende plaatsen tegen blijf genieten
  5. Dyanne & Martin:
    16 juli 2022
    Hoi Bert & Mieke, leuk dat jullie meelezen! Mooi om ervaringen te delen, tips altijd welkom hè. We zien hier wel wat Nederlandse boten, maar echt veel zijn het er niet. En genieten doen we zeker, heel blij en ook dankbaar dat we samen deze reis mogen maken. En met zo'n knippende schipper aan boord gaat het helemaal goed komen 😋😄
    Liefs van ons 😘
  6. Michel:
    16 juli 2022
    Mooie reis hoor!! genieten samen
  7. Dyanne & Martin:
    Dankjewel Michel! Lieve groet van ons beiden 👍😘
  8. Nien:
    19 juli 2022
    Ooooh ben zo benieuwd hoe jullie je vakantiegevoel ervaren! Dikke kus
  9. Dyanne & Martin:
    20 juli 2022
    Ha lieve Nien, was heerlijk om even een weekje niet met de wind bezig te zijn. Maar gek genoeg gaat het ook weer kriebelen als we kunnen varen. Ook de natuuromgeving nu weer op de Deense eilanden is prachtig. De koers is zuidwaarts, op naar koud bier in Nederland 😄😋 dikke knuffel van ons!