Our visit to Gotland

4 juli 2022 - Loftahammar, Zweden

Woensdag 29-6-2022

Gisteren toch nog een extra dag lazyness in de Harstena lagune. Het besluit om te blijven liggen komt maandagavond 22:30u, nadat we alles vaar- en zeilklaar hadden gemaakt. Nog even een laatste keer het windveld checken voordat we gaan pitten. Huh? ... staat er nu echt serieus 6 bft op morgen?

Windkracht 6 is op zich niet direct een probleem echter we zouden nu scherp aan de wind moeten zeilen over een flinke afstand en de golfopbouw is echt niet mis op de Baltische Zee. Dat gaat verre van comfortabel zijn en de tocht is te lang voor oncomfortabel. Het eerstvolgende, meer gunstiger windgat is in de vroege woensdagochtend, vandaag dus om 3:00u.

De zee heeft met de harde wind van de afgelopen dag flink opgebouwd en de golven laten ons weer een gratis ritje rollercoaster rijden. Wel hebben we 'm nu NW en is de koers ruimer bezeild, de snelheid is top. Volgens de voorspellingen moeten we met het windveld meevaren aangezien deze aan de oostkust waar we vandaan komen vanaf 9:00u drastisch afneemt.

De koerspijl gaat op Fårö, het eiland aan de noordzijde van Gotland. Dat is een trip van 68 mijl ipv de 55 mijl naar Visby, echter de kans om dit noordelijke eiland van Gotland op eigen kiel te bezoeken laten we niet varen. Hier vinden we volgens de vaarwijzer en reisgidsen de langste kustlijn met raukar. Dit zijn erosiestructuren van kalkzandsteen. Ook schijn je er nog makkelijk overblijfselen van fossielen te vinden.

Onder: bijzondere luchtbeelden op zee

Bijzondere luchten onderweg

Even tukkie doen onderweg naar Fårö

Boven: even een tukkie doen onderweg 😴

De tocht verloopt voorspoedig en zo'n 12 uur varen later meren we af aan de steiger in de kleine natuurhavenkom van Lautershamn op Fårö.

Onder: 💟 = Lautershamn

Lautershamn, Fårö

Het wordt stapelen als er nog meer boten binnenkomen. Iedereen is welkom en er is altijd plek voor een boot meer. De meeste mensen die naar zo'n uithoek komen hebben er net als wij, een behoorlijke dagtocht opzitten. Elkaar dan even helpen met aanleggen is hoe dan ook vanzelfsprekend.

Donderdag 30-6-2022

Op Fårö zijn dus de voor Gotland karakteristieke raukar (kalksteenrotsen en pilaren) te vinden. De kalksteen, die het fundament van Gotland vormt, is meer dan 400 miljoen jaar geleden in een tropische zee ontstaan.  Sediment en resten van dode planten en dieren werden in dikke lagen op de zeebodem afgezet en in koraalriffen werd harde rifkalksteen gevormd. Wanneer het kalkgesteente erodeert en slijt, verdwijnen mergel en gelaagde kalksteen eerst en delen van rifkalk blijven in de vorm van raukar achter. Het is bizar om tussen deze "kalksteentorens" te lopen en te beseffen dat dit zoveel miljoenen jaren geleden gevormd werd. Wat is een mens dan eigenlijk nietig in het licht van deze geologische historie. Een greep uit de vele foto's van een haast surrealistische omgeving volgt hieronder.

Raukar in natuurreservaat  Digerhuvud

Raukar Digerhuvud natuurreservaat

Raukar Digerhuvud

Samen in een bijzondere wereld

Doorkijk raukar

Een grote fossielentuin

Boven: fossiel koraalrif schat ik zo in met mijn bescheiden geologische kennis

Manneke & raukar

Iets om naar op te kijken

Surrealistisch

Boven: Raukar bij Langhammersgubben aan de noordwest kust van Fårö. Alsof de pilaren uit het niets zijn ontstaan.

Onder: in the middle of nowhere vissershutten en -boten langs een desolate kust...en later een supertof oldschool VW-busje,plaatje voor een camperlifemagazine.

Vissershuisjes in middle of nowhere

Topplaat voor VW-camperpromotie

Na de verwonderende ervaring van deze bijzondere raukarkust vertrekken we 's middags naar Lickershamn, zo'n 20 mijl naar het zuiden aan de westkust van Gotland.

Magic sky

Boven: Mystic Sky onderweg naar Lickershamn

Deze trip is heerlijk bezeild en bij aankomst treffen we een gemoedelijke haven met relaxte bedrijvigheid. 's Avonds gaan mensen de pier op, zittend met een drankje, er speelt iemand gitaar... we genieten allemaal, ieder op zichzelf, maar toch ook weer verbonden door het moment van de zonsondergang. Dankbaar sluiten we deze dag weer af.

Havenzicht Lickershamn

Boven: Havenzicht Lickershamn

Proost op de sunset in Lickershamn, Gotland

Boven: Proosten op een mooie sunset

Sunset Lickershamn

Boven: En..daar gaat ie weer! De son sakt in de seej...tot morgen!

Vrijdag 1-7-2022

De temperatuur stijgt flink, ook hier is het tropisch warm. Mooie dag om tranquilo aan te doen en de was weg te werken. Zelf merken we weinig van de bunzinglucht, maar als de T-shirts niet soepel meer te vouwen zijn en de laatste onderbroek in de zak verdwijnt ...mwah...dan is na een paar handwasjes een wasmachine echt wel een uitkomst!

Als het wat afgekoeld is wandelen we nog naar raukar de Jungfrun. Hier kijken we vanaf de haven op uit. Het verhaal gaat dat een jongeman, de geliefde van een jonge vrouw, haar op de hoge klif moest veroveren. Een idee van haar vader, omdat hij dacht dat dit toch niet ging lukken. Blijkbaar viel de jongeman niet in goede aarde bij de ouwe heer. Toen de jongeman het toch voor elkaar kreeg, besloot de vader dat de romance echt niet kon bestaan en zijn beide geliefden hand in hand in zee gestort door zijn toedoen. Nou ja, zo zijn er tal van verhalen bij raukars, leuk voor de Lonely Planet, maar een beetje goede afloop had toch wel gemogen ....ze leefden nog lang en gelukkig ... tralala...je weet wel...

Zaterdag 2-7-2022

Vandaag staat Visby, de hoofdstad van Gotland op het programma. We laten de boot op haar mooie stekkie en gaan met de bus en vouwfietsen die kant op.

Onder: busje komt zo...

Zo zien de bushokjes in het achterland van Zweden eruit

Nog ff wachten op de bus richting Visby, Gotland

Visby straalt een gemoedelijke en vooral Middeleeuwse sfeer uit. Het is zeker geen standaard stad. Ik moest denken aan een combi van Monschau in Duitsland en Venetië ofzo. De karakteristieke en kleurrijke huizen, prachtige steegjes met klimop en bloemen, lange trappen en de onmiskenbare oude stadsmuur met zijn vele poorten. Dit is een plek om niet te missen.

Onder: kleurrijke gebouwen met groen, romantische steegjes en straatzichten

Straatzicht Visby

Straatzicht VisbyGemoedelijke steegje VisbyStraatzicht in het mooie Visby

Natuurlijk checken we ook de jachthaven in Visby en we zijn blij met ons besluit niet met de boot hiernaartoe te varen voor een bezoek. Er is veel deining en alles ligt behoorlijk op elkaar gepakt. Sommige zeilers die ons voorgingen hebben eveneens ervaringen beschreven in hun reisverhalen en daar kwam deze conclusie zo ongeveer ook op uit. Desondanks liggen er nog genoeg zeilboten.

Tweemaster haven Visby

Boven: Tweemaster haven Visby, aan de bemanning te zien waarschijnlijk een cadettenschip van de marine.

De jachthaven kunnen we dus missen, maar de oude stad is echter supermooi. We fietsen en wandelen er doorheen, genieten van de bedrijvigheid in de kleine straatjes. Bij een klein bakkerijtje scoren we fika. Het welbekende Zweedse koffiemoment met wat lekkers. Koffie mag je pakken zoveel je wilt en we hebben er dit keer maar weer eens een verse kaneelkoek bij genomen. Ook voor een gezonde lunch kun je in Visby goed terecht en zo worden de vitamines weer aangevuld met salade in de middag. Soms even wennen als dat niet zo vanzelfsprekend tot je persoonlijke voorkeur behoort...hè schatteke! 😁😘

Onder: De saladeuitdaging van de dag..

Challenge: scattie aan een ceasarsalat ..een moedige start..Challenge: een half uur later....een half uur later...

Zondag 3-7-2022

Het weerbeeld gaat veranderen en er staat over een paar dagen 6 tot 7 bft Z tot ZW-wind op. Zodoende kiezen we er voor om nu de oversteek terug naar het vaste land te maken, de oostkust van Zweden. We liggen dan in iedere geval aan hoger wal, waardoor een beschutte anker- of ligplaats goed te vinden is. Ook de keuze om te blijven liggen of weer verder te varen blijft dan bestaan.

Ik had het liefst nog even op Gotland gebleven en langs de westkust naar het zuiden van dit mooie eiland afgezakt, echter is zeilen nu eenmaal leven met de natuurelementen. Het mooie daarvan is dat we ons daar steeds beter aan over kunnen geven. Het brengt ons tot op heden ook op hele mooie plekken, go with the flow krijgt dan wel een speciale betekenis.

We zeilen rond 7:30u de gastvrije haven van Lickershamn uit en zetten koers naar het vaste land. Er liggen ongeveer 65 mijl voor de boeg. De eerste helft gaat superrelaxed aan de wind varend, daarna zien we de wind toenemen en de golfslag daarmee ook. We zeilen de 2e helft met grootzeil 1x gereefd, genua 2x gereefd + kotterstagzeil in een gemiddelde snelheid van 7 knopen naar het vaste land. Ondanks dat het nu wat hobbeliger is op zee, worden we wel blij van de snelheid, de mijlen tikken weg op de plotter, yiehaaaa!

De bezeilde koers brengt ons naar Loftahammar. Deze gasthaven ligt weer iets naar binnen tussen de scheren. Een mooie binnenvaart in een soort fjordomgeving, waarbij we na een smalle doorsteek in een grote natuurkom uitkomen.

De smalle doorgang die naar deze baai leidt

Boven: De ingang tussen de rotsen waar we doorgevaren zijn richting de gasthaven van Loftahammar.

Onder: havenkom Loftahammar omgeven door groen

Zicht op de gasthaven Loftahammar omgeven door groen

Bijkomend voordeel is dat hier ook een supermarkt en bakker in de buurt zit. Dat wordt proviand bunkeren, smikkelen, smullen en proosten! Daar komen dan vast weer goede plannen uit voor de volgende toer 😋.

👉 dit stuk meevaren? check ook onze video: Our visit to Gotland