Skårgård Sailing & Midsommar

27 juni 2022 - Harstena, Zweden

Maandag 20-6-2022

Vanaf onze mooie ankerplek bij Spårö gaan we naar Västervik een grote haven in de scheren. Weer door dezelfde engte naar buiten varen was toch even spannend. We zagen de rotsen nu goed liggen en beseften dat dit bij slecht weer echt een no go area is. Weer wat geleerd dus en we beloven elkaar dit soort uitdagingen maar te laten voor wat ze zijn. De Staunch brengen we het liefst zonder confrontaties met rotsen weer terug naar Colijn...

Paint it Black...

Boven: de ankerplek bij Spårö wordt 's nachts a painted black spiegelschilderij.

Als we een paar mijl verder in Västervik aankomen loop ik, zodra de landvasten goed liggen direct naar de bageri voor wat lekkers bij de koffie. Samen bedenken we toch elke keer wel iets om te vieren dus tja....dit keer is het de goede afloop en ervaring van onze spannende ankeractie en hoe belangrijk teamwork tussen 2 mensen kan zijn.

Onder: Västervik uitzicht op haven en stad

Uitzicht Västervik

Vlieg met me mee...

Boven: vlieg met me mee....over de rotsen?

Dinsdag 21-6-2022

Vandaag is het midzomernacht. Dat wordt uitgebreid gevierd in Zweden. Komend weekend zal daar ook nog veel aandacht aan besteed worden, want de eerste vrijdag na 21 juni is het midzomerfeest in Zweden.

We zijn onderweg naar een volgende ankerplek in de scheren. Voor het ankeren willen we in iedere geval voldoende zwaairuimte rondom hebben. Natuurlijk checken we eerst de windvoorspelling, zodat we in de luwte van het land, in dit geval vaak rotsen, kunnen liggen. Daarnaast is ook de ondergrond van belang. De zeeuwse klei, oesters en zand kennen we. Hier is het soms echt modder of als je nog minder geluk hebt giga woekerplanten. In dat geval hebben we bij vertrek ook weer even werk om het anker aan boord én schoon in de ankerbak te krijgen. Maar... we vinden weer een mooi stekkie, COBB-bbq in de hens, flesje wijn op tafel en...

Popeye & Olijfje

...klaar voor de liefde zijn popeye en olijfje 😄😋

Ankerplek noordzijde Kättilö

When the evening falls...

Kättilö by sunset

Boven: Impressie ankerplek Kättilö

Woensdag 22-6-2022

Het dag/nachtritme is even wennen op deze breedtegraad. Het wordt niet echt donker meer 's nachts. De dagen lijken hierdoor veel langer. Toch lukt het ons om vandaag even lekker uit te slapen.

Na de ankerketting ontdaan te hebben van stevige klei dit keer, schuiven we weer naar buiten door de scheren. We zetten koers richting de Stockholm Skårgård. De wind is goed en we kiezen voor open zeezeilen ipv de route door de scheren. Onderweg gaat Martin's Kitchen open en wordt er een heuse boerenomelet geserveerd, zie onder.

Onderweg Martin's Kitchen

Het wordt gaandeweg ongemerkt toch nog een lange dag als we rond 21:00u het anker laten zakken in een ruime baai bij Ankarudden.

Ankerplek Ankarudden (Torö)

Inieminie-bootje op afstand

Natuurpracht Ankarudden

Boven: verschillende uitzichten op de baai waar we liggen.

Ook hier is het weer prachtig en liggen we compleet op onszelf. Het valt ons op dat de omgeving van de scheren ook weer erg veranderd. De rotsen worden robuuster en hoger, de begroeiing wordt wat minder aan de zeezijde. Het doet ons nu meer denken aan de westkust van Zweden en kan Noorwegen ook tot de vergelijking behoren. In dat land voelde ik me echt klein duimpje, alsof je in de wereld van de reuzen komt. In Zweden blijft dat nog net een maatje kleiner, maar zeker niet minder indrukwekkend! Het is ook de hele week al supermooi weer, we treffen het echt deze periode.

Onder: aan de wandel met mooie uitzichten

Vind het poppetje zoek 't manneke..

Yes, it's a selfie!

..en ik ben er ook hoor.. @Cees Sprengelmeijer 😁 we zullen voor een beetje variatie van de figuranten zorgen 😋

De Staunch spotten vanaf de kant

Boven: de Staunch op beeld vangen vanaf de kant. De boot wordt een stipje op de plaat in deze wereld.

Vrijdag 24-6-2022

Vandaag wordt midzomer (midsommar) uitgebreid gevierd in Zweden. Het is geen  officiële, maar waarschijnlijk wel de bekendste feestdag hier. Een meer typische traditie dan deze is er bijna niet, lees ik op visitsweden.nl

Midsommar

Traditioneel gezien is dit de dag van de zonnewende: de dag waarop de zon het langst aan de hemel staat en de nacht het kortst is. Overal in het land staan versierde meibomen. Per streek kan de meiboom er anders uitzien, maar in de basis is het altijd een kruisvormige boom met veel groen en versieringen. Voor de Zweden is midsommar het vieren van de start van de zomer. Om de meiboom wordt gedanst en gezongen, iedereen is welkom.

Wij liggen in Nynäshamn en worden door een aantal mensen in de haven uitgenodigd ook bij de viering te gaan kijken. "Wel op tijd komen voor de opening hé", benadrukt onze buurvrouw. Aangezien we net zwetend terug zijn komen fietsen met meer boodschappen dan goed is voor onze bagagedragers, betekent dat dus ff snel douchen en hup naar the partyplace to be!

De meiboom wordt rechtgezet

Dansen rondom de meiboom

Boven: de meiboom wordt rechtgezet waarna een luid applaus volgt. Daarna volksmuziek en dansen om de meiboom.

Onder: De verenigingshaven in Nynäshamn, waarvan later bleek dat hier in principe geen passanten meer "mogen" komen.

Gasthamn Nynäshamn

Nu we in de buurt van Stockholm komen merken we wel dat steeds meer gebied op de eilanden privaat is. De kans dat je dan in de achtertuin staat bij iemand als je even een rots opklimt is vrij groot.

Zo zagen we later dat de verenigingshaven in Nynäshamn, waar we nu liggen, officieel geen gastensteiger meer had. De Duitse vaarwijzer (Delius Klasing) van 2020 wist dit toen nog niet blijkbaar. Echt welkom voelden we ons zodoende niet, echter de aanwezige Zweden op de steiger waren heel gastvrij en behulpzaam. Geen probleem om te blijven liggen hoor, no worries, iedereen is nu toch met midsommar bezig dus niemand die zich met de haven bezig houdt. Ok great, thx mate!

Zaterdag 25-6-2022

Van Nynäshamn varen we 10 mijl verder oostwaarts naar Rånö waar we een ruime ankerplek in varen. Het gebied is hier duidelijk groter en daarmee ook de afstanden tussen de eilanden.

Onderweg naar Rånö

De typische zweedse rode huizen op de rotsen

Even afkoelen in het zoete water

Boven: onderweg sightseeing van de typisch rotsformaties met hun Zweedse rode (vakantie)huizen en na de lange afstand van wel 10 mijl zeilen (😅) ff afkoelen in het frisse, zoete water.

We beraden ons de afgelopen dagen over de verdere planning van de reis. Het is nu al geruime tijd stabiel en heerlijk zomerweer. Blijven doorvaren naar het noorden is verleidelijk, maar zoals met de meeste reizen zal er ook weer een weg naar huis leiden. Aangezien we Gotland (S) en Bornholm (DK) nog niet gezien hebben besluiten we de boeg weer zuidwaarts te gaan keren. Dan hebben we gevoelsmatig in ieder geval zeeën van tijd om die eilanden te bezoeken en mocht het weer dan alsnog omslaan is een tijdje verwaaid liggen "inga problem". De ervaring leert nml. dat dit op zuidwestelijke koersen meestal het geval is aangezien de heersende windrichting in de zomer doorgaans westelijk is. De stad Stockholm laten we liggen met deze hitte. We zijn beiden van nature geen citytrippers dus we krijgen er ook geen FOMO-gevoel van.

Het reizen op zich laat me ook weer nadenken over wat een doel nou eigenlijk inhoudt in deze context.

Geen ander boek legt zo de nadruk op het belang van de reis als The Alchemist van Paulo Coelho. Het is goed om doelen te hebben, maar je leert altijd het meeste van de weg daar naartoe. "Door fouten en uitdagingen te overwinnen, kom je jezelf tegen en leer je jezelf pas echt kennen".

Dat de reis zelf onze bestemming vormt is voor ons zeker een voldongen feit. Iedereen heeft zo zijn gedachte over wat je "echt gezien zou moeten hebben". De een vaart naar Haparanda om de noordelijkste plek aan te tikken op de Botnische Golf, de ander gaat liever het Götakanaal op om de 58 sluizen te bedwingen en het binnenland te zien, naar Finland kan natuurlijk ook nog etc. Ergo, er is hier zoveel te zien en ontdekken...de keuze is reuze...maar met welke beweegreden? Het is het ontdekken van het eigen waarom.

Gezien onze voorgaande omstandigheden waren we al blij met de mogelijkheid überhaupt samen op reis te kunnen. Elke nieuwe plek staan we daar eigenlijk wel bij stil....we zijn hier toch maar mooi weer.... én samen! Bright & Shiny!

Bijzondere ontwikkeling ook om zonder concrete eindbestemming op pad te gaan. Zeker voor mij, aangezien de prestatiegerichtheid nog wel eens kan zorgen voor een andere mindset. Een doel geeft nu eenmaal richting, toch is het mooi te voelen dat we onderweg ook weer gewoon andere keuzes kunnen maken en in alle harmonie samen letterlijk en figuurlijk van koers kunnen wijzigen. Die gezamenlijke flexibiliteit brengt ons weer verder, we leren ervan, zowel in deze reis als in onze verbondenheid. Ik durf te zeggen dat we beide rijker van deze reis terug zullen keren.

reis-quotes-miller

Zondag 26-6-2022

Vanaf de ankerplek bij Rånö varen we vroeg in de ochtendgloren naar open water. De wind laat nog even op zich wachten, maar eenmaal ze daar is met een licht briesje varen we super tranquilo met gennaker weer richting de oostkust. Het wordt qua tijd een lange dag op zee, maar qua beleving ook een hele bijzondere als we de lagune bij Harstena binnenvaren.

Invaart HarstenaInvaart Harstena achterzicht

Dit hadden we niet willen missen, ook nu was de overgave aan de elementen weer duidelijk een met een traktatie als afloop. Wat een prachtige plek is dit, we varen nog door een kleine versmalling en dan is er veel ruimte om het anker uit te gooien ook al liggen er al wat boten. Het Rocna-anker houdt ook hier meteen en na een snelle douche zitten we nog gelukzalig te genieten in de kuip met een drankje en citronellakaars. Wederom prijzen we ons dankbaar en gelukkig dit mee te mogen maken.

De zon mag onder nu we binnen zijn

Proosten op geluk en dankbaarheid

De omgeving in de scheren laat zich ook niet zo makkelijk vangen op beeld. De sfeer is op plaat in max. 2D te proeven, terwijl het in realiteit voelt als 80D ofzo. Het is net of deze natuur een duidelijke boodschap heeft en uitnodigt om in het moment te zijn. Iets vangen op beeld of video haalt het gewoonweg niet bij wat onze ogen en hersenen ervan maken....onze persoonlijke interpretatie die dan ook tegelijkertijd weer uniek is.

Maandag 27-6-2022

We blijven nog een dag liggen in dit natuurparadijsje, zodat we de schoonheid van deze plek volledig kunnen ervaren.

Onder: kaartje Harstena met onze ankerplek (rode stip), wandeling op het eiland en als laatste alweer lekker ijs!

Plattegrond Harstena

Uitzicht Harstena gasthamn

Even rondwandelen op Harstena

Blijft superlekker dat ijs....

Plan is om morgen de oversteek naar het grootste Zweedse eiland Gotland te maken, een zeiltripje van ongeveer 55 mijl. Maar dat is dan weer voor de volgende aflevering van Pippi & Jerommeke in Sweden...

👉 dit stuk meebeleven? check ook onze video Skårgård Sailing & Midsommar

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Martin Molewijk:
    27 juni 2022
    Ik vind het geweldig hier, met de mooiste en liefste van de hele planeet. Dank je wel mega lieverd.
  2. Dyanne & Martin:
    28 juni 2022
    Ha grote, lieve allesvriend! Superfijn om het samen als geweldig te voelen. Blij en dankbaar dat ik het met jou mag meemaken 💖 dankjewel.
  3. Margreet:
    27 juni 2022
    Hey Dyanne en Martin, mooie verhalen maar vooral mooie plaatjes. Ik kan me voorstellen dat je dan even stil bent…..en heel klein…
    Veel plezier met jullie tocht!! En geniet maar dat doen jullie vol overgave!
  4. Dyanne & Martin:
    28 juni 2022
    Hey lieve Margreet, dankjewel voor je mooie reactie. Zo leuk! En zeker genieten we, het is tot nu toe 1 groot cadeau voor ons en we pakken het elke dag weer opnieuw uit 😁💖
  5. Joyce:
    Lekker genieten samen 😘
  6. Dyanne & Martin:
    28 juni 2022
    Dat doen we zeker! Jullie ook en heel veel liefs van ons aan jullie allemaal! 😘💖
  7. Tim:
    27 juni 2022
    Nou wat een verhalen en prachtige foto’s zeg. Ik kan niet anders zeggen dan dat het er uit ziet als een hele mooie reis. Ik hoop dat alles voldoet aan jullie verwachtingen en hoop jullie snel en veilig weer thuis te zien zodat we alle verhalen “live” mogen horen.
  8. Dyanne & Martin:
    28 juni 2022
    Hey Tim, dankjewel en live sharen kijken we ook weer naar uit hoor. Samen genieten en het leven delen is mooi! Veel liefs aan jullie!
  9. Toine:
    28 juni 2022
    Dian en Martin, ik vind het geweldig wat jullie doen, en wat het met jullie doet, heel heel mooi, de foto,'s video's en Het Verhaal. Leuk dat wij mee mogen genieten, echt geweldig. Nog een goede verdere reis gewenst, en dat het jullie verder zo goed mag gaan, heel veel plezier en mooie momenten, ik kan er echt van genieten om alles te bekijken, groetjes, Toine.
  10. Dyanne & Martin:
    28 juni 2022
    Hey Toine, dankjewel en superleuk dat je via de blog meereist. Herinneringen maken blijft nu eenmaal het mooist wanneer je deze kunt delen met elkaar en zeker met mensen die dichtbij ons staan. Veel liefs van ons en tot binnenkort met een 🍸🍻😉👍
  11. Kees Schipper:
    1 juli 2022
    Hoi Martin, ik ga je nu ook volgen met je trip langs al die eilanden, de enige eilanden die ik voorlopig zie zijn 10-gemeten, Bliek en het vogeleiland
    Genieten maar samen groetjes Kees
  12. Dyanne & Martin:
    2 juli 2022
    Hoi Kees, leuk dat je meereist! En de eilanden thuis zijn weer mooi in hun eigen schoonheid. Het gras is hier vast niet groener....alleen anders 😉 Groetjes Dyanne & Martin