Door de Kalmarsund richting het scherengebied

19 juni 2022 - Sparo, Zweden

Maandag 13-6-2022

Vorige week zaterdag zijn we vanaf Tärnö naar Ekenäs bij Ronneby gevaren. Leuk om ook hier tussen de eilandjes door te laveren. Alles staat goed aangegeven, zowel op de kaart als de betonning in de realiteit. Dat geeft in ieder geval vertrouwen met alle rotsen langszij die net boven water piepen.

Manoeuvreren op de plotter tussen de rotsen

Boven: laveren tussen de rotseilandjes, lang leve het digitale tijdperk!

Onder: Brunnsparken Ronneby, supermooi onderhouden stadspark.

Brunnsparken in RonnebyBrunnsparken in Ronneby

Zondag de punt van het eiland Utlängan gerond en de Kalmarsund op gegaan. Deze brede sund ligt tussen het vaste land en het lange eiland Öland. In het gemoedelijke Kristianopel knopen we vast aan een hekboei. We komen daar bekende Nederlandse boten tegen, waardoor een praatje al snel gemaakt is bij aankomst. Iedereen volgt zo zijn eigen route en ervaringen delen is dan altijd leerzaam...én gezellig natuurlijk!

Haven in het gemoedelijke Kristianopel

Steigerzicht Kristianopel

Vuurkorf als het vroegere seinlicht voor de havenaanloop

Boven: Havenzichten Kristianopel en onder de vroegere wijze van seinverlichting; een vuurkorf om schepen de weg te wijzen.

Vandaag zo'n 30 mijl verder gezeild naar Färjestaden. De wind laat zich van een wispelturige kant zien waardoor we eerst denken de gennaker nodig te hebben. Deze eenmaal gehesen maken de donkere wolken in de verte ons toch wat onzeker, dus dit lichtweerzeil gaat snel weer in de tas. Als we dan de haven van Färjestaden binnen vliegen met 6bft achterin kunnen we concluderen dat de zeilwissel een goede keuze was. Die buien zijn verraderlijk wat dat betreft.

Onderweg naar Färjestaden (Öland)

Boven: onderweg naar Färjestaden met nog prachtige luchten.

Färjestaden ligt aan de oostkant van de Olandbrug. Aan de westkant van de brug ligt Kalmar, een grotere maar ook drukkere haven. Wij kiezen maar weer eens als enigste bootje van de stoet voor de uitzondering. Ja het is nu wel aan lagerwal, maar wat een rust hier en hele goede faciliteiten. We hebben de hele toko voor onszelf. We love it!

Onder: gezellig welkom in het sanitairgebouw, lijkt haast een huiskamer en er stond nog een muziekje aan ook.

Welkom Färjestaden

Gezellige ontvangst in het sanitairgebouw

Onder: sunset in het lege Färjestaden hamn

Sunset in FärjestadenSunset in Färjestaden

Dinsdag 14-6-2022

Even de toerist uithangen vandaag. Vanuit Färjestaden zijn we met de veerpont de sund overgestoken om het drukkere Kalmar te bezoeken. Vouwfietsen mee en gaan met die banaan. Voordeel van de fiets is dat we wat sneller door de stad heen kunnen bewegen, zeker in de warmte van deze dag een prettige bijkomstigheid.

Onder: met de veerpont naar Kalmar

Veerpont naar Kalmar

Veerpont voor wandelaars en fietsersKalmar in zicht

Kalmar heeft een mooi slot ✅️, een watersportwinkel ✅️ waar we nog even een rvshaak voor de hekboeien en rotspennen scoren ✅️, mooie stadspoorten ✅️ en yes een outdoorwinkel met supertoffe kleding ✅️ ....ja, dan hebben wij echt wel weer genoeg gezien. Heerlijk om terug te kunnen keren naar onze "privéhaven" inclusief een supergoede verse bakker op 50m lopen. Wat wil je nog meer?

Uitzicht op Kalmar slot

Loopbrug Kalmarslot

Boven: zicht op het Kalmar slot en de loopbrug

Woensdag 15-6-2022

Met volle brandstoftank en voldoende  ingeslagen proviand gaan we verder naar het noorden.

Onder de Ölandbrug door naar het noorden

De Ölandbrug onder de hoogste boog door (zie boven) en daarna lekker zeilen.....wie, waai....wind weg....dobber dobber....ff geduld 🥴.... Ik merk dat ik hier toch ook weer een parallel ontdek in mijn persoonlijke eigenschappen. Het kunnen dulden van de vertraging blijkt later toch weer een prachtige wind op te leveren, echt super relaxed. Zonnetje erbij, cote 'd azur in Zweden, dit is zeilen to the summit! Onze roze ballon helpt ons weer vooruit. Genoeg metaforen tbv zelfreflectie onderweg, dat kunnen vertragen levert dus toch best wat op 🤭, maar oh... wat blijf ik dat soms lastig vinden.

We besluiten onder deze goede omstandigheden zelfs op het water te blijven en in plaats van Borgholm naar Bryxelkrok de noordpunt van Öland door te varen. Onderweg maken we contact met SY Zwerver, een Dehler 36 en worden er foto's van elkaars boten uitgewisseld. Via marifoon even contactgegevens uitwisselen, zo geregeld!

SY De Zwerver op dezelfde koers links: SY Zwerver komt voorbij De Dehler gaat er vandoor

Deze trip van +/- 45 mijl ging dan wel met een slakkengangetje, maar eenmaal de haven binnen rond 20:45u voelen we dat we op een mooie plek beland zijn. Wat een uitzicht hier op de kop van Öland zeg, prachtig!

Onder: 's avonds lopen we de haven van Byxelkrok binnen

Binnenkomst Byxelkrok (Öland)

In de haven wemelt het van de hekboeien, maar voorlopig zijn we met een paar andere passanten de enige. We drinken op uitnodiging nog even een borrel in de kuip van SY Zwerver en gaan dan heerlijk onder (een ander) zzzzzzeil.

Donderdag 16-6-2022

Aan de conditie werken hoort er ook bij, dus op de fiets naar långe Erik, de vuurtoren op de noordkaap van Öland. Aan de zuidkant staat långe Jan. Of dat nu de namen van de eerste vuurtorenwachters waren?

Onderweg naar de noordpunt van Öland

Boven: Långe Erik (op de achtergrond hè)

Stenen genoeg hier

Boven: Heeeel veel stenen...én een mooi manneke 😍😁

De långe Erik himself

Boven: close-up Långe Erik himself

De vuurtorens waren vroeger allemaal bemand, zo ook långe Erik. Zodoende zie je in de nabijheid van de vuurtoren ook nog een aantal bijgebouwen waarin de vuurtorenwachters en hun familie woonden.

Het gebied eromheen is ook mooi om te bekijken, het wandelpad ligt bezaaid met stenen. Ik moest gelijk aan collega Rien denken, hier liggen plenty zwerfkeien om te beschilderen! En dat doet ie nog mooi ook! Insta 👉 keitof4382

De fietstour gaat nog even verder langs de waterkant van het binnenmeer en dan weer retour naar de haven. Wederom scoren we superb 👌 icecream om daarna even siësta te houden.

Rainbow Arrow Een heuse rain-bow cadeau

Uitzicht op de sund

Maar weer eens een sunset @ Bryxelkrok

Ligplaats Bryxelkrok hamn

Boven: Uitzicht op de sund vlakbij de haven en natuurlijk alweer een sunset. Ik kan er geen genoeg van krijgen...sorry guys 😋🙌

Vrijdag 17-6-2022

​​​​​We zeilen relaxed terug naar het vaste land, de oostkust van Zweden. Voor ons begint daar de eerste echte ontmoeting met de scherenpracht van dit land. In Zweden noemen ze het Skårgård ofwel scherentuin. Na een korte oversteek zien we de eilandjes al. Plotter, kaarten, ipad, alles staat bij om er zeker van te zijn dat we de goede lijn te pakken hebben.

Het coördinatiecentrum voor "rotsvaste" navigatie

Boven: Het navigatiecentrum van de Staunch onder de sprayhood.

Hier en daar helpt een rode of groene staak nog als aanwijzing. Wat een voorrecht om hier met een boot te gast te mogen zijn in deze adembenemende natuur. De verwondering en alertheid moeten samen gaan gezien alle rotsen om ons heen, maar elke meter is genieten!

Prachtige binnenkomst in het scherengebied

Dit is ook onze eerste keer dat we aan een rots vast gaan maken, spannend is het wel. Het betekent op het juiste moment een hekanker uitgooien, naar de rots toe varen met de boeg, dan op tijd eraf springen en kijken waar de voortrossen aan vast kunnen. Soms heb je mazzel en zitten er nog ringen of pennen van voorgangers, bomen werken ook goed. In ons geval moeten we zelf 2 rotspennen slaan om echt secure te liggen. Soort van je tentharingen in de grond slaan, maar dan net ff anders. De buurman had het wel getroffen.  Laat dit nu net weer SY Zwerver zijn, die gelijktijdig met ons op deze plek aankwam, hoe toevallig is dat...🤔🤭

Dit kennen wij on Nederland niet

Onze eerste keer ankeren aan een rots

Paradijs@Sweden

Uitzicht vanaf onze rots

Boven: uitzichten op onze eerste rotsankerplek

Hét ideale moment voor onze COBB-bbq waar we een lekkere maaltijd mee bereiden op deze idyllische outdoorplek. Het is echt maximaal genieten! Hier zijn we voor op pad gegaan 🙌⛵️

En op zo'n plek natuurlijk...Cobb-BBQ!

Dan voor de nacht de touwen nog goed nalopen, boeg iets verder van de kant...én met een rotsvast vertrouwen de oogjes toe.

Zondag 19-6-2022

De wind komt stabiel uit het westen, we blijven zaterdag liggen op onze rotsplek en genieten van de serene rust.

Vandaag zeilen we dan weer verder met halve wind op de genua door de scheren.

Door de smalle Spårösund

Via de smalle spårösund (zie boven) varen we naar een ankerplek met een nog smallere aanloop tussen de eilanden Spårö en Päronholmen.

Oprecht spannend te noemen voor lage landen lui zoals ons als je het mij vraagt. Hier is het echt haast sturen op de millimeter en niet afwijken van het natuurlijke verloop van de route. Maar wat een euforisch gevoel geeft het dan als op deze plek het anker hebben laten zakken in een eigen privétuin. Mooier kan het toch echt niet meer worden?

Tussen Spårö en Päronholmen

Onze nieuwe ankerplek

Uitzicht ankerplek

Verwonderd genieten van alles

Boven: onze ankerplek van vandaag, mooi, mooier, mooist en genieten op het voordek

👉 dit stuk meevaren? check ook onze video via de Kalmarsund richting de scheren (Skårgård)

1. Cees:
    20 juni 2022
    Dyanne je doet het keurig,ja Martin jou zien we op de foto,s ik zal de link naar Willem sturen. Groetjes van Joke en Cees
  2. Dyanne & Martin:
    23 juni 2022
    Hoi Cees, dankjewel! Teamwork gaat goed hier hoor 😉 en tja de fotograaf staat zelf meestal niet op de foto. Zal 'm eens aan het werk zetten 😄😘
  3. Nien:
    22 juni 2022
    Hé lieverds!!! Ik lees jullie blog altijd op
    Een moment dat ik er echt de tijd voor heb, want met jullie vakjargon moet ik af en toe Google raadplegen en is het een mooie winst voor mijn woordenschat!

Maar wat een heerlijke dagen, foto’s, ontmoetingen en nog zoveel meer! Geniet hier vanuit Zeeland lekker mee!
    Dikke kus
  4. Dyanne & Martin:
    23 juni 2022
    Ha lieve Nien, leuk hoor je reactie te lezen! Als je vragen hebt, shoot! We zijn onszelf niet zo bewust van de (on)zin die we uitkramen, dus mss zijn er meer wensen vwb uitleg van "vak-antie-jargon"😄
    Tof dat je mee blijft reizen, hopelijk weer snel een echte knuffel en dan in realtime ervaringen uitwisselen. Ben ook zo giga benieuwd naar hoe jij je fietsreis hebt ervaren 🙌🤗 kus van ons 😘