Onderweg aan de zuidkust van Zweden

9 juni 2022 - Tärnö, Zweden

Maandag 6-6-2022

In Kåseberga, waar we in het vissershaventje liggen, hebben we Ales Stenar bezocht. Na een korte, steile klim vanuit de haven kom je op het heuvelplateau waar je het zweedse Stonehedge aantreft.

Stoneship KåsebergaStoneship Kåseberga

Ales Stenar (zie boven) is het grootste bewaarde stenen schip van Zweden, 67 meter lang en 19 meter breed. Dit megalieten monument bestaat uit 59 stenen blokken die elk net geen 2 ton wegen. Ales Stenar dateert uit 500-1000 na Christus.

Sommigen denken dat het een grafmonument is, anderen een soort astronomische klok. De stenen zijn nml. zo gepositioneerd dat de zonsondergang op midzomer en de zonsopgang midwinter precies op specifieke tegenovergestelde stenen plaatsvindt. Beetje mysterious blijft het dus wel. But I like mysterious, so let's keep it that way 😋🤷

Pinksterontbijtje in de kuip

Pinksterontbijt met Jumbo afbakbrood

Havenzicht vanaf de heuvel

Havenzicht Kåseberga vanaf de heuvel

Even de benen strekken

Boven: ff calorieën verbranden om ze er daarna weer bij te likken...met een superlekker ijsje!

Het ijs is hier geweldig!

Na Kåseberga komen we in Simrishamn terecht. Een dure haven met in verhouding slechte voorzieningen. De uitgangspositie naar het eiland Hanö maakt dat we hier even binnen zijn gelopen. Anderzijds geeft het stadje wel de mogelijkheid tot het doen van inkopen. En....heerlijke pad thai gescoord bij de plaatselijke Thai, super lekker eten blijft dat toch, njammie!

Woensdag 8-6-2022

Het eiland Hanö is dus onze volgende bestemming zo'n 30 mijl verderop. In dit gebied ontstaan de eerste eilandengroepen (archipels) die op zich al uitnodigen om er weken te blijven. Ook hier zullen we keuzes moeten maken, doorvaren of juist langer verblijven. We hebben een bakstag windje oftewel wind op de kont.

Wind op de kont back-ass wind....

Ik snap heel goed waarom dit achterlijke wind genoemd wordt, want het rolt maar weer eens van links naar rechts, echt super irri om zo te varen. Maar ja, tis ook nooit goed met zeilen hè, dan weer te veel, dan weer te weinig, dan weer de verkeerde richting....la la la. Laten we maar blij zijn dit achterlijke luxeprobleem te hebben zegt mijn ratio.

Eenmaal op Hanö nog even zoeken naar een geschikte plek. We zijn hier onbekend en te weinig diepgang kan hier ook ho, boem, rots onder water betekenen, dus enige alertheid is wel op zijn plaats in Scandinavië.

Hanö in zicht

Ff checken...

Boven: Land in zicht!

Op de zuidpier van Hanö

Boven: zuidpier Hanö

Havenkom Hanö

Still in love ook op Hanö

Still in love @Hanö

Het toeristenbureau op Hanö

Boven: Toeristburo in Hanö 🤘 ANWB eat your heart out!

Onder: impressie van de omgeving tijdens onze wandeling

Eiland vol stenen en rotsplateaus

Het noordelijkste puntje van Hanö

En natuurlijk een vuurtoren

Doorkijkjes zijn er genoeg ff die steen een bietje opzij... ff steentje verleggen

Donderdag 9-6-2022

Van Hanö naar Tärnö....alle eilanden eindigen ondertussen op ö! Het is even zoeken op de kaart. Na Tärnö willen we verschillende plekken in deze archipel gaan bezoeken en zo naar het oosten opschuiven de Kalmarsund in waar we weer verder noordwaarts zullen gaan.

In Tärnö liggen we op een supermooie plek, middenin de natuur (zie onder).

Onderweg naar Tärnö

Dit is echt landen in de natuur

Mooi plekje aan een hekboei

Onder: op de eilanden alle brievenbussen van de bewoners op een rij. Zou de postbode in Wissenkerke blij mee zijn denk ik 😄

Centrale postbusverzameling

Morgen nog even in de wandelschoenen hier en dan schuiven we weer een stukje op.

👉 dit stuk meevaren? check ook onze video sailing zuidkust Zweden

1. Nien:
    12 juni 2022
    Ooooooohhhh wat lees dat weer lekker 🥳 ben ik in mijn hoofd toch weer even mee op
    Pad geweest❤️ Mooie ontspannende foto’s ! Geniet lekker, irriteer je lekker aan die achterlijke wind… je weet het hè… irritatie komt ergens vandaan… misschien zijn jullie net zo achterlijk 🤪

Dikke kus
  2. Dyanne & Martin:
    12 juni 2022
    Haaaaa Nien! Jazeker zijn we achterlijk daar waren we lang geleden al achter gekomen😂 gek en gelukkig...enneh....inderdaad gewoon niet varen met die wind is ook een optie...stilstaan en vertragen hè...not my best quality 🤭🤭😘