De trossen gaan los!

22 mei 2022 - Harlingen, Nederland

Dinsdag 17-5-2022

Na alles zorgvuldig te hebben voorbereid en achtergelaten, starten we onze reis met....een wandeling langs de Oosterschelde. Van onze fijne woonplek in Wissenkerke naar het drijvende thuisoord in Colijnsplaat. De temperatuur doet aan zomer denken, heerlijk!

Vertrekwandeling naar Colijnsplaat

We genieten nu al...

Eenmaal aan boord nog wat losliggende spullen opbergen en rond 20:00u touwtjes los, richting de Roompotsluis. We willen morgen rond 4:00u schutten naar buiten. Bij buitengaats zeilen zijn we afhankelijk van wind en tij dus uitslapen is er nu even niet bij.

Tijdens onze eerste mijlen naar de Roompotsluis constateren we dat de koelkast de geest gegeven heeft. Hoe verzin je het?! Net flink volgepropt natuurlijk, echt geen goed moment. Gisteren was die witte wijn echt nog ijs en ijskoud, dus hoe dan? Welkom in het vaarwereldje, alles kan zo weer anders zijn. Een flexibele en oplossingsgerichte mentaliteit is geen overbodige luxe.

Thuis hebben we nog een compressor liggen, maar die moet dan nog wel aan boord komen + de koelbox voor het direct veilig stellen van onze verse voorrraad. Reparatie doen we onderweg wel ergens. Onze buurtjes schieten te hulp en komen de spullen brengen, superlief! Nou ja, we zijn nog geen uur op pad en hebben onze hulplijnen al gelijk nodig.....dat belooft wat 😅🤞

De nieuwe compressor cool klusje voor onderweg

We vieren het snelle weerzien met Kees & Henny gelijk maar met een drankje op een behouden vaart en dan gaan we nog een paar uur pitten.

Woensdag 18-5-2022

Bij het krieken van de dag varen we het zeegat uit. Windje 4 ZW en tij mee dat schiet lekker op.

Sunrise@northsea

Colijnsplaat naar Roompotsluis

Bij Hoek van Holland gaat het tij tegen lopen en is de wind ver foetsie. Na de oversteek van de maasmond motor bij, bestemming Scheveningen. IJmuiden is morgen met wind een betere optie.

De oude compressor er nog uitgesloopt, echter matchen de aansluitingen niet met de oude koelplaat. Buurtjes weer op strooptocht in onze garage en DHL zorgt als het goed is voor levering in Harlingen. Het zal vast wel ergens in orde komen....vooral het hoofd koel houden.

Donderdag 19-5-2022

Na weer een kort nachtje om 7:00u in de zeilkleren. Als het front met onweer gepasseerd is varen we met een topwindje richting IJmuiden. Wanneer de wind niet stabiel blijkt, motor bij en door. Om 12:00u bij de sluis in IJmuiden en het volgende onweer breekt los, kletsnat zijn we.

Hollandse liefde op het noordzeekanaal

Hollandse liefde op het noordzeekanaal Koesie...

Noordzeekanaal varen we op het gemakje door, rond 16:00u knopen we vast in Durgerdam. Heerlijk, een kleine, vooral niet commerciële haven....daar houden we van. De blikjes weissner kunnen open. Proost op een mooie tocht vandaag en een rustdag voor morgen 😴

Wsv Durgerdam

WSV Durgerdam

Vrijdag 20-5-2022

Onze rustdag gebruikt om goed te slapen, toertje op de fiets gemaakt en wat boodschappen gedaan bij de Landmarkt in Schellingwoude. Bijzonder om te zien hoe zo dicht bij het drukke Amsterdam veel natuur te vinden is in het achterland. Aanrader voor wie van fietsen houdt.

Zaterdag 21-5-2022

Er staat een goede W4/5, voor ons perfect voor een koers naar Enkhuizen. Eenmaal door de sluis, blijven we ook hier overnachten. No hurry, no worry. Leuke vestingstad om doorheen te wandelen en de Buyshaven is een superplekje met goede faciliteiten voor een vriendelijk prijs. Ook weer 1 om te onthouden. Nederland is zo gek nog niet!

Enkhuizen

Drommedaris EnkhuizenStadszicht met DrommedarisbrugSunset @Buyshaven EnkhuizenEnkhuizen vanaf het water

Zondag 22-5-2022

Naar Harlingen zodat we maandag het reparatiepakket voor de koelkast kunnen oppikken. Of we die echt aan de praat gaan krijgen deze reis blijft een verrassing....

Met 2 voorzeilen naar Kornwerderzand Double sails to Kornwerderzand

In Harlingen gaan we na het schutten in de Tjerk Hiddessluizen gelijk stuurboord uit en meren we af bij de Harlinger Watersportvereniging (HWSV). Ook dit is weer een kleine haven met een eigen karakter. Zoals we ze het liefste hebben, ver van commercie als het even kan. Morgen naar het DHL servicepunt en dan gaan we richting Leeuwarden.

Tjerk Hiddessluis > van Harinxmakanaal invaart sluis richting kanaal

Met de schipper gaat het toppie! skippers' thumbs up

HWSV jachthaven

Ligplaats bij HWSV Harlingen

Planning volgende week...

Via Leeuwarden naar Lauwersoog. Vanaf daar weer een langere zeiltrip op zee, waarbij moeder natuur wederom de regie heeft. Rond 2:00u willen we woensdagochtend het Westgat uitvaren, met het juiste tij en hopelijk nog handelbare wind, richting het Duitse waddeneiland Norderney. De wind zal daarna flink toenemen en dan zijn wij het liefst al in het land van bratwurst und schnitzels 😋.....

1. Sjef Peters:
    25 mei 2022
    Succes met de overtocht vandaag
  2. Nien:
    28 mei 2022
    Aaaaaah zo fijn om mee te lezen (te varen). Dikke zoen voor jullie beiden